• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hva er målpoeng?

Started by Finfin respons, May 10, 2018, 09:49:14 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Finfin respons

Jeg vil vite sannheten. Jeg vil ha en definisjon. Jeg vil ha kilde, sitat, autoritet, ikke bare synsing, spekulasjon eller gjettverk.

Jeg har forsøkt google. Yahoo. Bing. Altavista. Netscape. mIRC #Knarvik. Ingen kan hjelpe. Ingen vet.

Likevel, i hver eneste artikkel om brann, norsk fortball og om ronaldo dukker ordet opp, uten forklaring, som om dette var pensum i Gym Teori.

Så. Hva er målpoeng?
En mozartkule til beste svar.
Kanskje.

Kagain

Om de ikke kan hjelpe på IRC (og spesielt ikke på #knarvik) er jeg redd for at ingen kan hjelpe :) Men vi kan spekulere. Min forståelse av målpoeng er at det er en sekkebetegnelse på den samlete summen med mål og assists. Men jeg er åpen for at jeg tar veldig feil her.

Spelaren

Mål eller målgivende, men har du søkt i ordbøker og denslags har du nok kastet bort tiden. Det er utelukkende sportsjournalister og sportsinteresserte som bruker det ordet, akkurat slik det kun er politiet på twitter som bruker uttrykket "borttatt".
Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Målpoeng er poengene en spiller oppnår ved å score mål og ha assist på målet.
1 mål og en assist er 2 målpoeng.
Er jo litt enklere å si en spiller har 10 målpoeng enn det er å si 4 mål og 6 assist
Og i andre sporter det brukes er det gjerne også poeng for assist på assisten (f.eks ishokcey)

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

May 10, 2018, 11:06:41 AM #4 Last Edit: May 10, 2018, 11:28:59 AM by Gulløl
For å skape litt mer forvirring og undring rundt temaet. Burde ikke Gilli Rólantsson i det minste fått målgivende på skuddet i forrige kamp når han ikke fikk godkjent mål ? Ser at på altomfotball.no er Simen Wangberg oppført med selvmål. Tror nok Gilli synes det er ganske urettferig at han ikke fikk noen verdens ting på et bra skudd som resulterte i et viktig åpningsmål mot Tromsø. Hadde han truffet foten til en medspiller på helt tilsvarende vis hadde han fått målpoeng.
-  Jeg vet at vi ikke liker Rosenborg eller Vålerenga.

Samuel Sahim-Radlinger

Nixon

Men hvor skulle grensen gått på målgivende i slike situasjoner? Skulle Høgli fått på det tredje målet?
Rød makt på Hansa!

Finfin respons

May 10, 2018, 14:36:09 PM #6 Last Edit: May 10, 2018, 14:44:09 PM by Finfin respons
Først vil jeg takke.
Irritasjonen og sinnet de siste to årene av mitt liv er nå forduftet, så takk.

Hva får vinneren av målpoengligaen? En gullkunstgressko?

Føler ---Poeng er en helt unyttig navnekategori, for den forsøker å si noe om kvalitet når det kanskje egentlig bare måles kvantitet. (Å score et mål vil alltid være uttrykk for kvalitet, mulig unntak er Hasund som scoret noe heldig med sideflesket i en kamp i 95). Ordet Poeng burde springe ut av og belønne en god prestasjon som fører til ekte poeng. Jeg vil tippe at over halvparten av alle mål kommer som et resultat av en kvalitetsmessig god prestasjon fra andre- til femteassistøren, kvalitet som ikke hedres med det edle ordet poeng hos statistikkjuntaen. Så målpoeng burde hete angrepskoeffisient eller noe annet fintfint. «Målpoeng» er komplisert hokkey og enkel basketball i mine ører. Kjør navnekonkurranse.

Men ok.
Høgli burde i alle fall få minuspoeng, siden det var feil vei. Eller et diplom fra Vibeke eller noe. Fin pasning.
Kanskje.

Spelaren

Høglis panikkartede takling hadde faktisk vært bedre om han var en brøkdel av et sekund senere. Då hadde kontaktpunktet på ballen vinklet taklingen ut mot hjørneflagget framfor rett i løpet til Skålevik.
Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Quote from: Finfin respons on May 10, 2018, 14:36:09 PMMen ok.
Høgli burde i alle fall få minuspoeng, siden det var feil vei. Eller et diplom fra Vibeke eller noe. Fin pasning.
I Ishockey hvor det ikke kun er nest siste som får assist poeng er det også slik at de har +/- statistikk. Dvs at om en er på isen ved baklengs så fåren minus poeng og om en er på når det scores for så får en +.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up