• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Amer Ordagic

Started by Nixon, January 30, 2018, 12:07:18 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Lovende start i går, men spennende å se når alvoret kommer med mer trøkk i Eliteserien.
Rød makt på Hansa!

Kagain

Lovende sier du. Er det Skaanes-type eller bringer han noe litt nytt til bordet?

Gulløl

May 22, 2018, 11:12:34 AM #2 Last Edit: May 22, 2018, 11:25:49 AM by Gulløl
Klipp fra BT:
Ordagic er ballsikker og brukbar offensivt. Han blir ikke stresset med ball. Men å erstatte vaktbikkjen Sivert Heltne Nilsen med den altfor snille bosnieren, virket ikke. Ordagic gikk ikke i press. Han gikk knapt i duell i det hele tatt, og de gangene han gjorde det - tapte han duellene.
I forkant av 0-1 var han passiv. Som om det var andres ansvar å støte. Det var flere eksempler hvor han ganske enkelt lot være å gå i press, men heller valgte å stå på avstand og betrakte mannen med ball.
Jeg har vært kritisk til signeringen av Ordagic, men man skal huske at han var tiltenkt rollen som Fredrik Haugens erstatter - altså ble han hentet som indreløper.
Jeg tror ikke han er god nok i den posisjonen, heller, men det er ikke saken nå. Nå ble han plassert i en rolle hvor han har få forutsetninger for å lykkes.
Brann-treneren kunne valgt Ordagic som indreløper og Barmen som anker på midten, eller han kunne valgt å bruke Henrik Kjelsrud Johansen eller Deyver Vega som indreløper foran Barmen.
Men han valgte Ordagic, og resultatet så vi. Brann hang ikke helt sammen, det stemte verken fremover eller bakover. Det var noe uvant usikkert over hele mannskapet.

https://www.bt.no/100Sport/fotball/Den-rare-vrien-som-odela-for-Brann-255467b.html

Må si jeg er 100 % enig med Pamer her. Brann har nå en gylden sjanse til å henge med Rosenborg utover høsten og kjempe om gullet. Derfor må utenlandskvoten fylles med omhu for høsten for at laget og troppen skal heves såpass i kvalitet at de har sjanse om gullet. Soltvedt og LAN må klare å gi den tøffe beskjeden til Ordagic at han ikke får være med i utenlandskvoten i siste halvdel av sesongen, det han har vist siste halvår er rett og slett ikke godt nok. Så får han velge selv om han vil være i klubben og spille for Brann 2 eller gå på free transfer eller leies ut. Ordagic MÅ erstattes med en virkelig god midtbanespiller. Brann kan se mot Nederland enda en gang og få inn en midtbanespiller på "Vito-nivå". Det at Brann har lykkes med begge de to nederlenderne de har er god reklame for å hente en ny spiller derfra.
I tillegg må utlånet av Jónsson forlenges. Han kan erstattes med bergenseren Petter Strand som bør være høyaktuell å kjøpe fri da han kun har et halvår igjen av kontrakten med Molde. Molde med en veldig stor og bredd stall setter neppe kjepper i hjulene om Strand får tilbud om å komme tilbake til hjembyen og spille for favorittklubben sin fra oppveksten. Molde er også allerede ute av cupen og trolig også kampen om medaljer, så lettere å slippe Strand da.
Altså utenlandskvoten må ikke brukes der lokale spillere kan gjøre en minst like god jobb, så inn med Strand istedenfor Jónsson. Strand er også en mer fleksibel spiller enn Jónsson og kan spille i flere posisjoner.

-  Jeg vet at vi ikke liker Rosenborg eller Vålerenga.

Samuel Sahim-Radlinger

Gepard

Quote from: Gulløl on May 22, 2018, 11:12:34 AMKlipp fra BT:
Ordagic er ballsikker og brukbar offensivt. Han blir ikke stresset med ball. Men å erstatte vaktbikkjen Sivert Heltne Nilsen med den altfor snille bosnieren, virket ikke. Ordagic gikk ikke i press. Han gikk knapt i duell i det hele tatt, og de gangene han gjorde det - tapte han duellene.
I forkant av 0-1 var han passiv. Som om det var andres ansvar å støte. Det var flere eksempler hvor han ganske enkelt lot være å gå i press, men heller valgte å stå på avstand og betrakte mannen med ball.
Jeg har vært kritisk til signeringen av Ordagic, men man skal huske at han var tiltenkt rollen som Fredrik Haugens erstatter - altså ble han hentet som indreløper.
Jeg tror ikke han er god nok i den posisjonen, heller, men det er ikke saken nå. Nå ble han plassert i en rolle hvor han har få forutsetninger for å lykkes.
Brann-treneren kunne valgt Ordagic som indreløper og Barmen som anker på midten, eller han kunne valgt å bruke Henrik Kjelsrud Johansen eller Deyver Vega som indreløper foran Barmen.
Men han valgte Ordagic, og resultatet så vi. Brann hang ikke helt sammen, det stemte verken fremover eller bakover. Det var noe uvant usikkert over hele mannskapet.

https://www.bt.no/100Sport/fotball/Den-rare-vrien-som-odela-for-Brann-255467b.html

Må si jeg er 100 % enig med Pamer her. Brann har nå en gylden sjanse til å henge med Rosenborg utover høsten og kjempe om gullet. Derfor må utenlandskvoten fylles med omhu for høsten for at laget og troppen skal heves såpass i kvalitet at de har sjanse om gullet. Soltvedt og LAN må klare å gi den tøffe beskjeden til Ordagic at han ikke får være med i utenlandskvoten i siste halvdel av sesongen, det han har vist siste halvår er rett og slett ikke godt nok. Så får han velge selv om han vil være i klubben og spille for Brann 2 eller gå på free transfer eller leies ut. Ordagic MÅ erstattes med en virkelig god midtbanespiller. Brann kan se mot Nederland enda en gang og få inn en midtbanespiller på "Vito-nivå". Det at Brann har lykkes med begge de to nederlenderne de har er god reklame for å hente en ny spiller derfra.
I tillegg må utlånet av Jónsson forlenges. Han kan erstattes med bergenseren Petter Strand som bør være høyaktuell å kjøpe fri da han kun har et halvår igjen av kontrakten med Molde. Molde med en veldig stor og bredd stall setter neppe kjepper i hjulene om Strand får tilbud om å komme tilbake til hjembyen og spille for favorittklubben sin fra oppveksten. Molde er også allerede ute av cupen og trolig også kampen om medaljer, så lettere å slippe Strand da.
Altså utenlandskvoten må ikke brukes der lokale spillere kan gjøre en minst like god jobb, så inn med Strand istedenfor Jónsson. Strand er også en mer fleksibel spiller enn Jónsson og kan spille i flere posisjoner.



Tiltredes

Lasaron

Ja, LAN er litt for opptatt av hodestyrken til Barmen, etter min smak. Barmen burde tatt den sentrale. Men Ordagic hadde noen gode taklinger på slutten, og han klarte seg helt greit mot Ranheim der han hadde en viktig second-assist.
Rød tråd barnefotball - ungdomsfotball - A-laget

Superjack

Som jeg tippet ble det Orda inn for Sønnen. LAN liker ikke rokke med relasjoner. Men han tok ut både relasjonene til både Barmen og Haugen, samt krigeregenskapene til Sønnen med å erstatte med Orda. Når Haugen forlenget i vinter og ikke spiller bra nok til å bli solgt i sommer, er jeg enig med at Orda bør ut. Strand er den åpenbare erstatteren. Og Orda bør ikkr ut bare på grunn av utenlandskvoten, han bør være langt bak i rekken av valg om vi har både Strand, Orry, Haugen og Barmen som indreløpere med riktig krigerinnstilling og egenskaper i gjennvinning av ball. LAN fotballen er 100% avhengig av at alle tar den «kjedelige» pressjobbenseriøst, hver gang.
i taper ALDRI!

Norlings Hund 2

Er vel ikke usannsynlig at nettopp det kommer til å skje. Strand er på utgående kontrakt, har drømt om å spille for Brann siden han var liten gutt - og LAN mener jeg å ha lest uttale at Strand er en spiller han meget gjerne kunne tenkt seg.

krakra

Hvilken posisjon i førsteelveren er det Strand går rett inn på?

Superjack

Quote from: krakra on May 22, 2018, 16:12:41 PMHvilken posisjon i førsteelveren er det Strand går rett inn på?

Ingen.
i taper ALDRI!

Nixon

Quote from: krakra on May 22, 2018, 16:12:41 PMHvilken posisjon i førsteelveren er det Strand går rett inn på?

Siden ingen, såvidt jeg kan se, påstår at Strand går rett inn på laget, så mener du at Brann ikke skal hente Strand dersom de får mulighet?
Rød makt på Hansa!

krakra

Jeg mener han neppe er interessert i å gå fra en relativt fast plass på Molde til en plass på benken til Brann.

ostraume

Han går vel rett inn som førstevalg på venstrekant?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Nixon

Quote from: krakra on May 22, 2018, 16:28:24 PMJeg mener han neppe er interessert i å gå fra en relativt fast plass på Molde til en plass på benken til Brann.

Det får i så fall bli hans valg. Det er jo alltid en usikkerhet ved å gå til en annen klubb, men det gjelder jo å ha litt ambisjoner og tro på egne ferdigheter. Andre spillere går jo til klubber med større og bedre spillerstaller, f.eks. Trondsen til Rosenborg i fjor. Hvorfor skulle han ta den sjansen og ikke Strand til oss?
Rød makt på Hansa!

krakra

May 22, 2018, 17:18:45 PM #13 Last Edit: May 22, 2018, 17:22:06 PM by krakra
Fordi Rosenborg er et solid steg opp fra Sarpsborg der suksess betyr en veldig kort vei til utlandet, mens Brann nærmest er et skritt til siden fra Molde og veien til utlandet er lengre fra Brann enn Molde?

Brann har jo ikke en større spillerstall enn Molde, og bedre? Ja vi er bedre for tiden iallefall, men ting snur fort og Molde var bedre enn oss senest i fjor.

Dessuten hentet RBK Trondsen for å styrke førsteelveren sin. Ikke for å ha en backup som kan bekle flere posisjoner.

Sist så har RBK vist at lovende, unge spillere kan ta store steg der. Gang på gang. Det har ikke Brann.

For å nevne noen.


Norlings Hund 2

Det er nok en grunn til at han ikke har signert ny kontrakt for Molde. Så da spørs det bare om han har tro nok på egne ferdigheter til å signere en kontrakt her.

Å si at han kommer til å slite benken blir bare dumt, det er en antakelse og lite annet.

Nixon

Quote from: krakra on May 22, 2018, 17:18:45 PMBrann har jo ikke en større spillerstall enn Molde, og bedre? Ja vi er bedre for tiden iallefall, men ting snur fort og Molde var bedre enn oss senest i fjor.

Jeg mente ikke at Brann har en større og bedre spillerstall enn Molde. Poenget var at når andre spillere går til klubber med større og bedre spillerstaller enn der de kommer fra, burde han kunne gå til Brann dersom han har lyst. Jeg ser jo helt klart poenget med å komme seg videre i forhold til Rosenborg, men dersom han ønsker å spille for Brann bør jo ikke Brann sin stall skremme han vekk.
Rød makt på Hansa!

Gulløl

May 22, 2018, 17:24:33 PM #16 Last Edit: May 22, 2018, 17:34:28 PM by Gulløl
Quote from: krakra on May 22, 2018, 16:28:24 PMJeg mener han neppe er interessert i å gå fra en relativt fast plass på Molde til en plass på benken til Brann.
Og jeg mener at Brann ikke behøver å hente noen som "tror" de går rett inn på laget. Brann kommer ikke til å vinne noe om det ikke er aksept for at det skal være knivskarp og tøff konkurranse om plassene på laget fra minst 20 spillere i stallen. Lær av Rosenborg, de har i de fleste årene de har tatt titler klart å stille to jevngode 11-ere.
Og det du kaller er en relativt fast plass på Molde er at han har startet 25 av 40 kamper i år og i fjor, altså omtrent 60 % av kampene. Petter Strand har tatt utfordringen på strak arm både i Sogndal og Molde, jeg er overbevist om at han også vil gjøre det i Brann.

Tilbake fra bygdebyen Molde til hjembyen Bergen med familie og venner betyr nok en del. Komme til Brann som han heiet på i barndommen og drømte å spille for som 15-16 åring betyr også en del som det står i denne artikkelen.
http://bergensmagasinet.no/aktuelt/petter-strand-dromte-solskjaer-hapet-pa-brann/

At han er villig til å gamble litt i forhold til spilletid tror jeg han er interessert i, om han skulle få kontrakt med Brann. Om alt er bare 100 % fryd og gammen for han i Molde hadde han vel allerede forlenget med klubben. Nå er det kun få måneder igjen av kontrakten og han kan signere for en ny klubb i sommer for sesongen 2019 av (slik Teniste gjorde i fjor sommer). Og har han først signert for Brann fra neste sesong av tror jeg det er mulig å bli enig om en overgangssum for de siste månedene av 2018. Molde som har store ambisjoner og der det er gull som teller kalles delvis en kriseklubb for tiden, ute av cupen og 10 poeng fra gullposisjonen. Dette er nødvendigvis ikke en klubb Petter Strand for tiden mener han må klumholde seg i.
-  Jeg vet at vi ikke liker Rosenborg eller Vålerenga.

Samuel Sahim-Radlinger

krakra

Grunnen er vel at han vil ut. Det er ingen rasjonell grunn for ham å gå fra Molde til Brann.

Og fortell hva hvem du ser for deg at han skal danke ut. Kall det gjerne antakelser. Jeg vil påstå at det et basert på kjentskap til LANs vilje til å bytte på laget sitt, og hvem som spiller der Strand kan spille. Det handler ikke bare om å ha «tro på ferdighetene». Han har sikkert lagt merk til at det skal veldig mye til for å få LAN til å bytte på midtbanen, og at vår høyreside trolig er vår beste lagdel.

Finfin respons

umulig å smette inn med en post om Ordagic her. Flytt Strand til overgangstråden synes nå jeg. Absolutt en interessant mann såklart.

Ordagic:
https://www.bt.no/100Sport/fotball/Den-rare-vrien-som-odela-for-Brann-255467b.html

Uenig med Pamer i at Ordagic ikke vant dueller, han vant langt flere enn han tapte, og hadde flere gode taklinger. Men han har rett i at Sivert er tøffere og Ordagic er snillere.

Jeg mener at det vi såg mot Lsk med Ordagic som anker ikke skiller seg nevneverdig fra hele sesongen, at Brann ikke mestrer så altfor godt angrep mot etablert forsvar.
Det er forsvarsfireren som har pleid å få ballen frem i banen til indreløperne og vingene, ikke ankeret. Og det fungerte heller ikke med maksimumspresset, og det var hele lagets skyld.
Jeg mener vi har sett en god Ordagic i treningskamp i vinter, som indreløper ved siden av Marengo. Det kunne vi fått sett litt mer skikkelig av, f.eks. fra starten av  andreomgang mot Lsk. I etterpåklokskapheten-heten.

Så jeg er ikke villig til å avskrive ham, kvote eller ei. Den er grei.
Kanskje.

krakra

Det er jo ikke knivskarp konkurranse om plassene. Ikke i nærheten engang. Det er elleve spillere som får sine plasser før sesongen, og som beholder dem så lenge de gjør jobben sin og laget leverer. Da er det nærmest umulig å spille seg inn på laget. Det er realiteten. Det er en realitet Soltvedt må forholde seg til når han henter spillere. For det er et faktum at de som ikke er faste på laget kommer til å sitte veldig mye på benken, og da må dette være spillere som takler å sitte på benken. Hvis ikke blir det fort dårlig stemning.

Så har det ingenting å si hvor mye Gulløl forsikrer om at spillere kommer til å spille mye, og at det kommer til å rulleres mer, ei heller hvordan spillere må ha "troen på egne ferdigheter". Det har ingenting med realiteter å gjøre.

krakra

Quote from: Nixon on May 22, 2018, 17:23:54 PM
Quote from: krakra on May 22, 2018, 17:18:45 PMBrann har jo ikke en større spillerstall enn Molde, og bedre? Ja vi er bedre for tiden iallefall, men ting snur fort og Molde var bedre enn oss senest i fjor.

Jeg mente ikke at Brann har en større og bedre spillerstall enn Molde. Poenget var at når andre spillere går til klubber med større og bedre spillerstaller enn der de kommer fra, burde han kunne gå til Brann dersom han har lyst. Jeg ser jo helt klart poenget med å komme seg videre i forhold til Rosenborg, men dersom han ønsker å spille for Brann bør jo ikke Brann sin stall skremme han vekk.
r jo snakk om risiko vs gevinst. Det er en veldig stor potensiell oppside ved å gå til RBK. Jeg ser ikke noen særlig oppside ved å gå fra Molde til Brann. Ja, han liker Brann, men tror noen at det er en avgjørende faktor på dette tidspunktet i karrieren? Samtidig er det en ganske tydelig nedside. I Brann er du enten på laget eller utenfor. Da spillere du nesten alle kampene, eller nesten ingen, fra start. Gulløl mener 60% for Molde de to siste årene fra start er lite.

I år har Ordagic startet 3/11 kamper. 27%
Orry har null

I fjor startet Skaanes, som også konkurrerte på to plasser, 12 kamper. Det er 40%
Orry startet seks kamper. 20%

Og noe særlig mer enn dette er det usannsynlig at Strand får spille med mindre han utkonkurrerer noen, og blir fast på laget.

Superjack

Siden disse diskusjonene sjelden kommer noen vei, så vil jeg uansett utdype min kommentar ang unge Strand sin mulighet å komme inn i førstelaget.
Teniste-Worm-Acosta-Kristiansen
Haugen-Sønnen-Barmen
Koms - Mange muligheter egentlig (Pr i dag Skålevik) - Marengs / Gilli

Dette har pr 22. mai 2018 vært beste LAGET i Norge. Sånn er det bare. Da er det ikke så mange spillere i Norge, som bare i sin kvalitet kan gå rett inn i det laget. Utenom da på spissplassen. Og jeg mener at spillere med ambisjoner og tro på egne ferdigheter skal ta mulighetene, og plasser skal ikke være gitt.

I følge enkelte virker det som at ingen spillere med sine fulle fem burde gå til Brann, for de får jo ikke spille uansett.
Tøysete innstilling i mine øyne.
i taper ALDRI!

krakra

I fjor var vi ikke Norges beste lag og det var ikke noe rullering da og. Med unntak av spissplassen. Enten var man på laget, eller så spilte man kun ved skader og karanter. Så det handler overhodet ikke bare om at laget nå er så godt. Det handler om rullerings- og konkurransesituasjonen i laget. Det handler om en trener som setter relasjoner foran ferdigheter. Så når midtbanen funker så bytter han ikke. Selv om det er en annen spiller i stallen som er bedre.

Som i alle disse diskusjonene så forholder jo folk seg seg ikke til realitetene. Brann er under LAN ikke et lag der det bare er å være god og «ta vare på sjansene» så er du inne på laget.

Lasaron

God diskusjon. Jeg tar den videre på overgangstråden.
Rød tråd barnefotball - ungdomsfotball - A-laget

Nixon

Quote from: krakra on May 22, 2018, 17:36:32 PMJa, han liker Brann, men tror noen at det er en avgjørende faktor på dette tidspunktet i karrieren?

Klart det kan være en avgjørende faktor. Spørs jo litt hvor mange spennende tilbud han har fra utlandet. Men poenget mitt er ikke at han nødvendigvis ønsker seg til Brann. Det aner jeg ingenting om. Men dersom han gjør det så er jeg slett ikke sikker på at han feiger ut fordi han ikke er sikker på at han får nok spilletid.
Rød makt på Hansa!

marsboer

Per idag er han ikke god nok for Eliteserien, synes jeg. En bortkastet plass i utenlandskvoten vår. Mulig Ordagic blir god på sikt, men da vil jeg heller låne ham ut til en Eliteserien eller 1.divisjonslag for å trene opp. Kanskje Sogndal, Åsane eller Nest-Sotra er interessert? Eller eventuell Sandefjord?

Lasaron

Tror ikke Ranheimspillerne satt igjen med inntrykk av at han ikke er god nok for eliteserien.
Rød tråd barnefotball - ungdomsfotball - A-laget

Spelaren

Quote from: marsboer on May 23, 2018, 08:29:02 AMPer idag er han ikke god nok for Eliteserien, synes jeg.

I så fall kan man bruke denne karakteristikken på sikkert halvparten av spillerne i Eliteserien.
Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Gulløl

Quote from: marsboer on May 23, 2018, 08:29:02 AMPer idag er han ikke god nok for Eliteserien, synes jeg.
Enig i det du skriver, men akkurat denne setningen ville jeg heller omformulert til at han ikke er god nok for et lag i eliteserien som vil kjempe om gullet. Nå vet jeg ikke hva ambisjoner styret, Soltvedt og LAN snakker om på kammerset for resten av sesongen. Er de fornøyd med "topp 6" er det mulig at han er god nok som en indreløperreserve(ikke DM). Er det kjemping om gullet ut sesongen som er planen opptar han en verdifull plass i utenlandskvoten  som kan erstattes med bedre kvalitet i sommer, f.eks en ny nederlender. Går ut fra at Lillestrøm kampen gav de noen svar, og at de har registrert at Brann er sårbare når to av tre i trioen SHN/Barmen/Larsen er ute.
POL ha vel stått på og speidet siste månedene og har vel gode midtbanekandidater på blokken, så får vi se hvilke kabal de ender opp med i sommervinduet. Håper de er villig til å satse en del midler, støttespillerene stiller nok opp med midler om Brann sier de vil gå for gullet. Fjorårets sommer overgangsvindu var ihverfall alt for slapt og medvirkende til at luften gikk delvis ut av laget på på ettersommer og høsten og rett ut av gullkampen.
-  Jeg vet at vi ikke liker Rosenborg eller Vålerenga.

Samuel Sahim-Radlinger

Go Up