• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Nye spillere til Brann

Started by Felt-H kongen, January 08, 2004, 09:02:08 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Felt-H kongen

Leser i avisen at Brann enda ikke er fornøyd med årets spillerjakt. Så langt har jo Brann klart å få flere gode spillere til Bergen enn siden Harry Hordaland styrte pengestrømmen på Stadion. Men det er klart at Brann nok trenger en profilert spiss til siden Robbie Winters garantert forsvinner i løpet av noen uker. Men det er en ting som forundrer meg når det gjelder spillerjakten. Er helt enig med Pedo at vi trenger en profilert spiss til for å utfylle Thomas Lund (som forhåpentligvis blir bedre i år når han har blitt vant til nivået). Kristian Ystaas vil nok være bra i perioder, men er fortsatt ung og trenger tålmodighet. Bare husk hvordan Thorstein Helstad var første sesongen han spilte i Brann. Men hva med det aller største problemet Brann har hatt de siste par sesongene? Hvorfor er det ikke blitt grepet tak i det? Jeg tenker naturligvis på at vi ikke har hatt en habil førstekeeper siden Magnus Kihlsted var på Stadion. Rønningen har gang på gang vist at han ikke holder på dette nivået med tabber en småguttekeeper ville blitt satt ut av laget for. Javisst spiller han fantastisk av og til, men det hjelper ikke når han i hver eneste kamp gjør den eller de tabbene som fører til baklengsmål. Hvor mange poeng har ikke den mannen kostet oss de siste sesongene? I 2002 var det bare griseflaks at han ikke sendte oss ned i 1. divisjon. Først en kjempetabbe i Sandefjord som vår nye venn Roy-Helge Olsen klarte å dømme frispark til Brann. Deretter to tabber på Stadion i retur-oppgjøret hvor bare det ene førte til mål heldigvis. Få den mannen vekk!!! I Trondheim sitter det en frustrert landslagskeeper som ikke får spille. Hvorfor henter ikke Brann Arni Gautur Arason til Bergen?

Xminator

Selektiv humkomelse? De nye - først skal de prestere. Trodde det var noe vi hadde lært etter hvert. Den eneste som har prestert av de er Soma, og han rykket tross alt ned i fjor om noen har glemt det :p

Rønningen - Arason. Vi kan sikkert dra frem en like lang tabbeliste på begge to. Og enda en om vi ser på Oppdal. Alle keepere har en tendens til å gjøre flere tabber etter at de kommer til Brann, det virker ihvertfall slik. Og det er nøkkelordet. Det virker som om de gjør flere tabber - fordi vi ser alle sammen! Tabbene til Arason ser vi stort sett bare på TV (og jeg har ikke sett en hel rbk kamp uten Brann på andre siden noengang - regner med det er slik for ganske mange av oss). Og mot Brann.

Det blir Rønningen eller Opdal i mål i år, og om den ene står istedenfor den andre så vitner det om kvalitet - ikke mangel på det samme.

Felt-H kongen

synes det er ganske utrolig at du påstår at Arason gjør like mange tabber som Rønningen. I de snart tretti årene jeg har gått på Stadion kan jeg aldri huske å ha sett en antatt førstekeeper på Brann ha en tilsvarende tabbefrekvens som Rønningen. Og det er jo tross alt ikke småtabber vi snakker om, men meget grove som blir gjentatt i kamp etter kamp. Har stor tiltro til arbeidet Mons-Ivar gjør på Stadion, men forstår overhodet ikke hvorfor Rønningen får sjansen i kamp etter kamp. Og samtidig har vi altså en av Norges beste keepere uten kontrakt i Trondheim. Forstå det den som kan.

Henki

Må bare slutte meg til den som mener at det er selektiv hukommelse ute og går her. For det første er det ikke bare Rønningen som har gjort blundere av Branns keepere de siste årene, bare tanken på Martin Hollund burde være nok til å få det til å gå kaldt nedover ryggen på enhver. Thor Andrè Olsen var vel ikke alltid like heldig med alt han foretok seg heller. Og når det gjelder Arason og taber: Er det noen som husker Helge Haugen sitt mål på Lerkendal i fjor, eller Harry Ylönnen sitt for et par år tilbake?
Til nå har Brann (med rette vel og merke) nesten utelukkende forsterket den deffensive delen av laget, nå er på tide at vi får tak i noen som kan score mål.
Ballen skal fremover!

Stoffi

Arason har nå gjort sin del av tabbene. Om han har gjort like mange eller fler enn Rønningen, det vet ikke vi. Vi ser nesten hver eneste Brann kamp hele sesongen, og ser ALLE tabbene til Rønningen.
Rosenborg, de ser vi maks 4-5 ganger i året. Derfor kan ingen av oss påstå at Arason gjør flere/færre tabber enn Rønningen.

Men jeg skal være enig i at Rønningen ikke er den mest habile keeperen Brann har hatt, men jeg håper og tror at Opdal skal ta steget opp og bli vår egen "verdens beste keeper" denne sesongen eller neste. Uansett, tror vi er ok dekket på keeperplassen.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

8

Ivar Rønningen er blunderkongen fremfor noen. Han har et tabberepertoar få keepre på toppnivå kan matche. Dersom en fast Stadda-gåer ikke har fått med seg dette har kanskje vedkommende vansker med å koordinere sanseinntrykk. Hva vet jeg. Noe er det ihvertfall. Spørsmålet er om hans "gode sider"... javisst har han det... veier opp for alle tabbene. Nei, mener jeg.

Og den med Thor André Olsen var vel litt drøy. Han var en klassekeeper. Kåret til Norges beste spiller av VG i 1989 og årets Brannspiller av oss supportere i 1991. På sitt beste var han flere divisjoner bedre enn Ivar Rønningen. Greit nok at han gjorde et par store tabber (husker da han prøvde å drible av HamKam-angrepet...), men han gjorde langt færre enn Rønningen... for ikke å ta med at han var en langt bedre keeper på alle områder...

KennethS

nå må vi ikkje gleme gjør jamtfeil! Rønningen e ingenting i forhold.
tå på Brann

propell

Først vil jeg si at å blande Jamtfall og Brann spillere som forsvant for åresvis siden inn, er totalt meningsløst. det har ingenting med saken å gjøre.Rønningen gjør langt flere feil enn det som ar akseptabelt. Han bør skiftes ut. Opdal er det etter min mening riktig å beholde. Han er ung lovende og spiller/trener fast med landslaget. Det er viktig at en spiller får impulser fra flere hold. Grunnen til at han ikke blir skiftet ut er at Brann har ikke råd til nye spillere på øverste hylle. De må sløyfe en treningsleir for å kjøpe spillere av egen lomme. Idar Vollvik vil bare kjøpe spillere han kan bruke i markedsføringen av Chess. Dermed er det ikke mere penger. De få Brann hadde ble prioritert på en spiss. De får neppe solgt Rønningen heller.
Jeg tror at Monsemann velger å være lojal mot spillere som er der og derfor sier at han er fornøyd. Mannen er jo pedagog.
Men i en perfekt verden uten Saddam og Bush der Hagen selger bruktbiler ville neppe Rønningen fått spille på Brann.

Rick Maverick

Jeg er så enig i at rønningen er dårlig. Jeg er overbevist om at han kommer til å koste oss plasseringer på tabellen til neste år! Jeg mener at keeperen er viktigst av alle 11 på banen, det spiller jo liksom ingen rolle at brann lager 3 mål dersom motstanderen lager flere. Jeg tror rønningen er god på trening og vanlighvis er han god og stabil på treningskampene på vinteren, men når alvoret begynner så blir rønningen sinnsykt nervøs og det smitter faen meg over hele banen og kanskje til og med hele stadda. Er det bare meg eller kan vi føle nervene til rønningen ved ekselhvis tilbakespill? Bare vi kunne få en keeper som var stabilt god, trenger ikke å være superklasse heller bare sikker og jevngod, en som tar det som ikke er en drit bra avslutning. Rønningen slipper inn noen drittmål også, slike som ikke skal gå inn. på en corner som går rett inn foreksempel.


Uansett tror jeg ikke monsemann tenker noe pÃ¥ dette, keepere blir ofte glemt oppi alt dette her, det blir liksom alle andre som fÃ¥r skylden. Forsvaret er ikke sÃ¥ anerledes en da vi tok sølv med khilstedt, forskjellen er keeperen. Jeg vil heller se opdal gjøre tabber og lære av det enn Ã¥ mÃ¥tte bite negler gjennom kamper med rønningen som prøver Ã¥ fÃ¥ flere inn i samlingen sin.  

sitat fra rønningen: ehh... jeg må ta den på min kappe!

Noen som har hørt den flere ganger?
er har dere den!

Karsten

Forsvaret lakk jo som en sil.
Ikke kom bare å skyld på Rønningen, forsvaret var en katastrofe.
Opdahl hadde sine tabber han å.

Ã?rnen

Rønningen har et år igjen av kontrakten med Brann og vil fornye. Jeg tror vi kommer til å se en skjerpet Ivar til neste år. Han vil gjøre seg fortjent til en ny kontrakt gjennom knallhard trening i vinter samt godt spill i serien. Ellers når vi er inne på forsvarsspill. Det gleder meg å se at Brann endelig har mange spillere som er gode på hodet. Soma, Bjarnason, Olofinjana, Hanstveit og Ulfstein. De blir meget viktig å ha på dødballer, der har Brann hatt et stort problem de siste årene. Hvem husker ikke alle "knøttene" som løp rundt på Brann i 2002? Så kom igjen LSK med dokkars fyrtårn og kom igjen RBK med Johnsen, Riseth, Karadas og Hoftun.

propell

Ser i avisen at Rønningen ikke allerede nå får fornyet kontrakt. Dette kan tolkes ene og alene dit hen at Monsamjelde ikke er 100% fornøyd.
Så derfor vil jeg si til alle dere som er hellig overbevist om at IR er ett godt alternativ siden Jamtfall og gjorde tabber på midten av 90-tallet:
Dere tok feil!

Karsten

Poenget er vel at hvis Opdahl slår til, så vil de ikke sitte igjen med langtids kontrakt på Rønningen.

8

Eventuelt så kan du bruke cluet, Karsten. Da blir det slik: Cluet er vel at hvis Opdahl slår til, så vil de ikke sitte igjen med langtids kontrakt på Rønningen. Men det går en fin linje mellom poenget og cluet.

8

Ser at Arni Gautur Arason hadde en, på mange måter, minnerik debut i Man City. Ikke overraskende at han fikk kontrakt med en bra engelsk klubb. Veldig overraskende at det faktisk finnes mennesker som mener at Rønningen er på høyde med Arason. (Se over og le).

Xminator

Det forundrer meg at det finnes mennesker som tror at Brann kunne konkurrere med Man City om kontrakt med Arason...

Henki

Quote from: "8"Ser at Arni Gautur Arason hadde en, på mange måter, minnerik debut i Man City. Ikke overraskende at han fikk kontrakt med en bra engelsk klubb.


Hmmm, man kan kalle City mye men å kalle det en bra klubb er en grov fornærmelse mot bra fotballklubber...
Ballen skal fremover!

sigg

Brann kunne vel, i likhet med andre klubber, fått fingen ut lenge før City gjorde det...

GhostDog

Etter to treningskamper ser det ut som om alle 11 burde vært skiftet ut.. ARGH! Har gledet meg sånn til duften av gress og harde skli-taklinger... Men no er alt svart, er redd eg snart hopper av hele greiene og begynner som tilskuer til synkronsvømming for menn eller noe sånt.. :cry:
 Beer a day keeps the doctor away!

Erik

MÃ¥ vi slutte og grine etter 2 fesene treningskamper... Lenge til sesongstart enda!

GhostDog

Quote from: "Erik"MÃ¥ vi slutte og grine etter 2 fesene treningskamper... Lenge til sesongstart enda!


Ja, måtte det det bedre seg! Men - var du å så kampene?..
 Beer a day keeps the doctor away!

Erik

Jeg så begge, eneste jeg ser er et lag som ikke er kamptrent, seff var det en ræv kamp men trenger ikke begynner og hyle allerede no, det er 7 feb, mangen treningskamper igjen, slapp no av, ikke forvent gull og grønneskoger!!!

MrNossy

Quote from: "Erik"Jeg så begge, eneste jeg ser er et lag som ikke er kamptrent, seff var det en ræv kamp men trenger ikke begynner og hyle allerede no, det er 7 feb, mangen treningskamper igjen, slapp no av, ikke forvent gull og grønneskoger!!!


Synes vi har lov til å se mørkt på det når lagene som vi skal kjempe mot i tippeligaen i år gjør kamper der de vinner med 5 og 6 mål.
Brann bær og SLAL ha spisser som scorer mye, en midtbane som er solid og et forsvar som holder tett.
Pr. idag har vi ingen av delene (iallefall ikke før MacAllister skriver under)
Jeg er redd vi går en sesong med få mål og lite underholdning imøte om ikke ting tar seg ALVORLIG opp.
Under kampen idag tok jeg meg i å tenke mer på hvem som klippet spillerene og hva jeg kunne selge matta på svartebørsen for en på kampen.
SJERPINGS, alle som mener Brann må kjøpe MacAlliser, send en mail til Brann og gi beskjed.... :twisted:

Erik

I dag hadde vi sviming oppdal i mål. Winters var ikke på banen, åsane spilleren Lund var på topp (fått peng for ikke og score) Olufen er ikke der... Raymond spillte på sentral midtbane der han søøøg godt osv.. Dette var omtrent et B lag... Mons må få prøve ut div ting da.. kan ikke regne med et stjernelag med en gang... hadde vi tapt mot åsane i begynnelsen av april skulle jeg ha støttet deg, men syns det er for dumt og se "mørkt" på det no... så kravstor skal ikke vi vere, og jeg driter i hva de andre lagene gjør.. De slipper no inn like mangen mål som de putter....

KennethS

Brann har alltid variert i treningskamper, det positive e at når brann har vunnet de fleste treningskampene og forhåpningene e på topp, da skuffer de i serien, men når de har gjort det dårlig eller brukbart i treningskampene har de slått til så det jomer i serien :) har troen på at Brann vll heve seg flere hakk når datoen e 12 april.
tå på Brann

Xminator

I følge Brann.no er vil de finne prisnivået til Dylan.

Quote
Dylan MacAllister er den mest interessante av de prøvespillende angriperne som har besøkt Brann de siste månedene. Konklusjonen etter å ha sett australieren i en ukes trening og 45 minutter i kamp, er at Brann ønsker å gå videre med saken.


Så får vi håpe agenten ikke blir grisk og forlanger mer enn 500K i året...

GhostDog

Håper og at han blir værende og at agenten hans ikke "kødder det til". Så på en Australsk side at det var agenter i bøtter og spann "down under" og at de var blitt griske etterhvert - måtte denne agenten ha spillerens interesser i sine tanker..

Velkommen skal han hvertfall være.
 Beer a day keeps the doctor away!

8

Quote from: "Xminator"Det forundrer meg at det finnes mennesker som tror at Brann kunne konkurrere med Man City om kontrakt med Arason...



Litt av en klovn, du... Hvem har skrevet noe om å konkurrere med Man City om Arason?? Gjør regning med at dine hentydninger er rettet mot meg, men... hehe... lær deg å forstå det du leser... Arason er en langt bedre keeper enn Ivar R. Det er det eneste jeg har kommentert.

Xminator

Det er Bartez og Hedman også, men de nevnes ikke her?

KennethS

Barthez bedre en rønningen? mÃ¥ være pÃ¥ tabbekvoten det  :D
tå på Brann

Felt-H kongen

Selvfølgelig så er hverken Hedman eller Bartez nevnt i denne diskusjonen tidligere. De har jo tross alt ikke sittet i månedsvis i Norge uten kontrakt med noen klubb og usikker på framtiden. Men det har altså Arason. Hadde Brann vært tidlig på banen så hadde de kanskje klart å sikre seg den beste keeperen i Norge (uten kontrakt), men nå er det naturligvis for sent. Dette minner om tregheten de viste ovenfor Tore André Flo da han forsvant til Chelsea. Som noen kanskje husker så brakk han foten i en treningskamp for landslaget mot Spania året før. Han var langt nede og fryktet at karrieren skulle ryke. Hadde Brann da forlangt at han skrev under en forlengelse av kontrakten, ville han gjort det og vi ville sluppet at Gunnar Martin Kjenner fikk provisjonen Brann skulle hatt ved salget til Chelsea. Har jeg funnet på dette selv? Nei, en brannspiller fortalte det til meg...

KennethS

kem som sier at Arason ville til Brann da?
tå på Brann

Felt-H kongen

Hvilken rolle spiller det da? Det får vi jo aldri vite siden Brann aldri tok kontakt med ham. Og det er det vi diskuterer her; nemlig at Brann lar en god keeper forsvinne når vi bare har boss selv.

propell

Selvfølgelig ville Arason heller til Brann enn å sitte i en kald innbytterboks på lerkendal.
Hvem av de to Brann målvaktene som er verst/best er jo og ett spørsmål. Er Monsemann ved sine fulle fem når det er loddtrekning mellom de to som avgjør hvem som skal stå i mål? At det ikke er optimalt at treneren ikke har bestemt seg for hvem som skal stå i mål bør jo enhver med fotball kunnskaper utover "store-stå-nivå" skjønne!

Bergen Sin Gutt

Quote from: "Felt-H kongen"Selvfølgelig så er hverken Hedman eller Bartez nevnt i denne diskusjonen tidligere. De har jo tross alt ikke sittet i månedsvis i Norge uten kontrakt med noen klubb og usikker på framtiden.


Hedman har vært veldig usikker på framtiden siden han tabbet seg ut to ganger i CL i fjor høst. Etter den siste tabbekampen har han ikke vært å se på banen, og er nå lånt ut til en bånnklubb i Italia. Der han forøvrig åpnet med to tabber i første kamp...

Geir

Kan hende tar jeg feil, men fikk ikke Brann tilbud allerede i 1999 eller 2000 om Arason + penger for Magnus Kilstedt?
ndelig SERIEMESTER

Ã?ge

Quote from: "propell"Er Monsemann ved sine fulle fem når det er loddtrekning mellom de to som avgjør hvem som skal stå i mål? At det ikke er optimalt at treneren ikke har bestemt seg for hvem som skal stå i mål bør jo enhver med fotball kunnskaper utover "store-stå-nivå" skjønne!


Det der var pga av begge skal stå annenhver kamp i treningskampene framover, og då var det en måte å avgjøre hvem som skulle stå først.

propell

kan godt hende at det tilbudet kom men det er jo ikke Arason-Kilstedt vi diskuterte. men derimot Arason-Rønningen. men nå er jo Arason i Man City så hvorfor gidde å diskutere han?
Rønningen er dårlig!
Mot Molde var han den sureste mannen på felt H, inkludert 2 Moldensere...
trenger jeg si mer? Mannen tenker KUN på seg selv så hvorfor denne betingelsesløse kjærligheten til en mann som ikke gidder å klappe engang når laget han selv spiller på faktisk vinner?
Men Kilstedt-Rønningen sammenligning ville vert et hån mot svensken.

Xminator

Ingen keeper vil står 100% feilfritt i Brann. Og om noen gjør det er det tilfeldig, og kan like gjerne skje for Rønningen eller Opdal som noen av de andre keeperene som er på en hylle Brann har råd til å hente og lønne.

Og for å si det slik, Arason var ikke på den hyllen Brann har råd til å holde i drift!

KennethS

Quote from: "propell"Selvfølgelig ville Arason heller til Brann enn å sitte i en kald innbytterboks på lerkendal.


koffor e det en selvfølge? bare lurer. Sånn som eg har forstått det ville Arason vekk fra Norge og til en utelandsklubb.
tå på Brann

Kagain

Tja. Keepere. Må ærlig innrømme at jeg ikke har satt meg for meget inn i disse. At Brann kanskje burde ha forsøkt seg på Arni er en ting. De var trege og gjorde det ikke. Synd for dem. Og oss.

Spørsmålet er vel egentlig hvor mye lønn tror folket at Arni ville ha krevd? En del? Eller en GOD del? Og jeg er nesten sikker på at Branns velgjørere Chess ikke hadde puttet penger for en eventuell sign on fee.

Man vil jo ha en spiller som kan vise seg frem, og keepere er ikke de som viser seg aller mest frem (med mulige unntak i Higuita, Grobbelaar og Jorge Campos, som viser seg frem ikke bare på bakgrunn av egenskapene deres, men også oppførselen)

Kvisvik er en hurragutt som på sitt beste i tillegg er nærmest en magiker med ballen. Han viser seg frem og er en god representant rent personlig for Chess.

Ifølge BA så er Chess interessert i å hjelpe med å betale for kjøpet av MacAllister. Dette er også en spiller som kommer til å være synlig på laget. Ikke et vondt ord om Chess (snarere tvert imot, de skal ha mange takk for de pengene de legger igjen i Brann. Uvurderlig støtte) men om Brann skulle ønske seg en keeper må de regne med å betale det gildet selv. Disse er vel heller ikke så lette å ha på prøvespill heller vil jeg tro, så det er noe de må følge over lengre tid.

En interessant ting kunne vært å lånt Kasper Schmeichel fra City (siden de er mer eller mindre sikre på keeperfronten) for å ha sett han. Men han er gjerne litt for ung enda.

propell

Det er enda ingen som har svart på spørsmålet om hvorfor dere på død og liv støtter Rønningen. Som Brannsupporter vil jeg påstå at kjærlighet til laget er viktigere enn alt annet. Likevell må jeg høre på at den sureste mannen på felt H mens KAMERATENE hans snur 0-2 til
3-2,blir forsvart av andre supportere!? Når Opdal hadde en kjempe redning like før slutt hang underlippen langt ned i boblejakken! Mannen er en egoist. Punktum! At alle skal ha samme forhold til Brann som meg er urealstisk, men jeg forventer at en spiller jubler når laget hans vinner. Uansett om han er på banen eller ikke.
Arason er bedre enn Rønningen. Om han heller vil spille enn å sitte på benken? Går det an å i det hele tatt stille det spørsmålet?
Om Brann hadde hatt råd til ham er noe annet, men det skader ikke å forhøre seg. Hvem hadde trodd i 85 at Erik Soler skulle spille Cup finale for Brann i 87?


propell

UPS! Der tok du meg! Satt faktisk å stirret på ham hele kampen. Fikk vite av mine venner etter kampen at Brann hadde vunnet og at det hadde hvert en underholdende kamp. Leste forøvrig en artikkel på nettet at en annen og hadde lagt mere til det at han ble tydelig surere og surere utover i kampen. Kansje det var idioten du sikter til?
Arason er bedre en Rønningen. Rosenborg er bedre en Brann. Masjipankake er bedre en sjokoladekake. Noen bedre en meg?

GhostDog

Må si at jeg ikke helt skjønner hva du egentlig prøver å fortelle - mr Propell.. SK Brann har pr. i dag to stykker som kan stå i mål, ene er (var) til og med landslagskeeper for U21 laget. Mener du at dine kvalifikasjoner til å vurdere keeperbehovet til Brann er uomtvistelig bedre enn apparatet i Brann og rundt landslaget? Begge har gjort noen blemmer - men ingen medaljer er tapt på grunn av de, kanskje forsvarsrekken og de andre utespillerene har skyld i målene som har rent inn ved enkelte anledninger? Synes hverfall at krisemaksimeringen din blir litt stor, vil heller bruke pengene på å styrke utespillererstallen enn ennå en keeper i denne omgang. Dessuten - gråte over spillt melk (eller islending) det er ikke nødvendig, har ingen personlig kjennskap til Rønningen eller Odda's store sønn, men alle kan ha en dårlig dag - selv en fotballspiller. Så å dømme en person etter å sett ham på tribunen en gang i livet - vel det er litt hardt.

Gled deg heller til en ny fotballsesong!
 Beer a day keeps the doctor away!

8

Ivar Rønningen er en dårligere keeper enn Arason. Ser at noen forlanger beviser og statistikker før de tror på dette. Det er vel omtrent det samme som å forlange beviser for at Titten Tei ikke er en levende person. Helt unødvendig altså.



KennethS

Ja Dagbladet og Vg sine børser stopper kjeften på mange.... HALLO?
tå på Brann

Grey

Uten å legge meg for mye inn i denne diskusjonen, vil jeg påpeke at det mangler en keeper på listen til Felt H Kongen, og tar jeg ikke helt feil er det Tromsøs keeper.

En annen ting er hvor mye man skal vektlegge hva osloavisene mener om Brann, de har jo vist seg inkompetente ved en rekke anledninger.
Maybe a Greyhound could be my way

Go Up