• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Vinner Rosenborg igjen?

Started by ChRiStEr87, January 05, 2004, 14:46:16 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

ChRiStEr87

Eg har en følelse av at Rosenborg ikke klarer det i år.

Dårligere trener, de gjorde det dårligt i slutten av sesongen..

Eg håper de ikke klarer det,
det ville hvert ekstra gøy om Brann tar den 1 plassen!

Er det andre som tror at Rosenborg ikke klarer det?
Eller er det meg som tenker for mye med hjerte.
roppen er i Stavanger, men hjerte er fra Bergen.

Stoffi

Det er ikke akkurat noen andre lag som er gode nok til å vinne. Rosenborg kjøper opp det beste på markedet, mens de andre sliter med økonimiske problemer etter kjøpe- og byggefesten på slutten av 90-tallet.

Den sterkeste utfordreren til Rosenborg er faktisk Brann, men jeg tror de trenger en sesong til på å vinne serien. Men får Brann et par gode spisser nå, så kan de være en sterk utfordrer til gullet.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

ChRiStEr87

Vi får bare håpe på det beste, og heie på laget vårt!

Xminator

Slutt å sikle etter Gull. Det kommer når det kommer. Jeg skal ta en kamp av gangen og ha det gøy med Brann i år :)

supporter78

Ricky

Det er rett og slett for tynt med gode spisser i Tippeligaen til at noen egentlig kan true RBK. Mange lag kan matche Rosenborg på en eller flere av de andre lagdelene (sånn på papiret ihvertfall), bl.a. Brann med sin midtbane, men uten spisser som kan score 'på bestilling', så har vi ikke en sjanse. Jeg vil også påstå at uten en klassespiss, så er man dømt til å gi vekk en del poeng i kamper man egentlig burde vunnet med flere mål - enten fordi man ikke makter å omsette sjansene i mål og/eller fordi laget er sårbart for kontringer siden halve midtbanen blir nødt til å bistå i avslutningsfasen inne i motstanderens 16-meter.

Toppscorerne i et knippe hardtsatsende eliteserieklubber:
Brann: Seyi Olofinjana ((egentlig defensiv) midtbane). Mestscorende spiss: Winters, 7 mål.
Molde: Magne Hoset (ving). Mestscorende spiss: Hasselgård, 3 mål
VIF: Freddy Dos Santos (back). Mestscorende spiss: Berre, 3 mål
Bodø/G: Runar Berg (midtbane). Mestscorende spiss: Johansen, 7 mål.

...og blant de rene spissene er det heller ikke mye å rope hurra for.
Thomas Finstad, scoret i syv av 25 kamper
Edwin van Ankeren, fyller 36 i år og er nå klar for Tollnes.
Kim Rune Hellesund, scoret 1 mål på de siste 16 kampene sine for Bryne
Erik Nevland, nesten bare treere og firere på VG-børsen. Ble byttet ut i nesten hver eneste kamp.
Ole Bjørn Sundgot, deltok i samtlige 26 seriekamper, men greide bare å fullføre fem av dem.
Håvard Flo, den eneste spissen utenfor RBK som viste klasse. Fyller 34 år før seriestart.

Rosenborgs spisser:
Brattbakk, scoret i 13 kamper (m.a.o. i annenhver kamp)
Johnsen, scoret også i 13 kamper
Storflor, innbytter - scoret 8 mål selv om han bare fikk spille to hele kamper.

Kruxleiven

I don't care what they do. Bare Brann fortsetter fremgangen så er det det viktigste.

BL

er veldig enig med Fiore9...
tror vi må roe oss litt med gullsnakket. det var tross alt 24 poeng opp til rosenborg i fjor... selv med de nye som har komt til, som er veldig bra forsterkninger, tror eg ikkje de kan utgjøre en forskjell på så mange poeng.
eg tror på fremgang denne sesongen men vi må ikkje sikte så høyt og bli skuffet.
vil ikkje være noen "fest-brems", men men  :)
Hansa-
Felt Z

Stoffi

cybro

RBK kjøper seg nok til gull i år og. Er så jævla typisk!

Pi_Meson

Quote from: "cybro"RBK kjøper seg nok til gull i år og. Er så jævla typisk!

Genialt! Er det Brann eller Rosenborg som driver og shopper for tiden? Tipper Brann har kjøpt mer enn dobbelt så mange spillere som Rosenborg de siste par sesongene.

BL

må ikkje glemme at brann mister litt flere sentrale spillere enn rbk da... geddi, pfo, waltin
Hansa-
Felt Z

cybro

Quote from: "Pi_Meson"

Genialt! Er det Brann eller Rosenborg som driver og shopper for tiden? Tipper Brann har kjøpt mer enn dobbelt så mange spillere som Rosenborg de siste par sesongene.

I motsetning til Brann, så kjøper RBK _gode_ spelarar.

Henki

Brann vinner IKKE serien i år. Ikke til neste år for den saks skyld.
Ballen skal fremover!

Stoffi

Du er vel ikke brann supporter tipper jeg....
Kommentarer som den der, vitner om total uvitenhet om de faktiske forholdene.

Du bør vite at det rosenborg gjør, er å sope det norske markedet for ALLE gode spillere, dermed trenger de ikke prøve og feile hele tiden slik som Brann har gjort i stor stil.

Pi_Meson

Quote from: "Stoffi"Du er vel ikke brann supporter tipper jeg....

Der har du rett.

QuoteKommentarer som den der, vitner om total uvitenhet om de faktiske forholdene.

Det er ting som tyder på at jeg kjenner de faktiske forholdene atskillig bedre enn deg.

QuoteDu bør vite at det rosenborg gjør, er å sope det norske markedet for ALLE gode spillere, dermed trenger de ikke prøve og feile hele tiden slik som Brann har gjort i stor stil.

Rosenborg har kjøpt to Tippeligaspillere i løpet av de siste to sesongene. Er det å sope markedet? Hvordan kommer de ut mot andre klubber? Brann har for eksempel hentet to Tippeligaspillere bare i løpet av de siste par ukene. Og Ragnvald Soma kommer i tillegg.

Ricky

Men hvor mange har RBK prøvd seg på da, men ikke fått napp? Anders Stadheim? Martin Andresen? Ardian Gashi? Daniel Braaten? Var det listen for juli-desember i år, eller har jeg glemt noen? Thorstein Helstad og Jo Tessem er dere visst også interesserte i, hva dere nå enn skal med dem (er ikke Tippeligaens to toppscorere pluss talentene Karadas og Storflor nok?)
Rosenborg har riktignok ikke tatt en ny runde med støvsugeren i det norske spillermarkedet i år, men det har ikke stått på viljen. Heldigvis har flere og flere av de beste klubbene råd til å si nei når Rosenborg kommer med sine "rause videresalgsprosenter".

Pi_Meson

Quote from: "Ricky"Men hvor mange har RBK prøvd seg på da, men ikke fått napp? Anders Stadheim? Martin Andresen? Ardian Gashi? Daniel Braaten? Var det listen for juli-desember i år, eller har jeg glemt noen? Thorstein Helstad og Jo Tessem er dere visst også interesserte i, hva dere nå enn skal med dem (er ikke Tippeligaens to toppscorere pluss talentene Karadas og Storflor nok?)
Rosenborg har riktignok ikke tatt en ny runde med støvsugeren i det norske spillermarkedet i år, men det har ikke stått på viljen. Heldigvis har flere og flere av de beste klubbene råd til å si nei når Rosenborg kommer med sine "rause videresalgsprosenter".

Baitle

. Det blir åpenbart urimelig å hevde at «Rosenborg kjøper seg til gull i år og».[/quote]

Bere vent til sommarn når rosenborg har gjort nåken dårlige kamper og kjøper formspilleren i tippeligaen fra et lag som sliter litt resultatmessig og økonomisk.

Ricky

Dette er jo det rene bakvendtland. Mener du at Rosenborg «støvsuger markedet» selv når de ikke kjøper spillere? Innser du ikke hvor tullete det er?

Eneste som er tullete her er din tolkning av "Rosenborg har riktignok ikke tatt en ny runde med støvsugeren i det norske spillermarkedet i år", en setning som er såpass konsis at tolkninger verken den ene eller andre veien burde være unødvendig. Skal jeg slå det fast enda en gang for deg? Rosenborg har altså ikke

Stoffi

Quote from: "Ricky"
Dette er jo det rene bakvendtland. Mener du at Rosenborg «støvsuger markedet» selv når de ikke kjøper spillere? Innser du ikke hvor tullete det er?

Eneste som er tullete her er din tolkning av "Rosenborg har riktignok ikke tatt en ny runde med støvsugeren i det norske spillermarkedet i år", en setning som er såpass konsis at tolkninger verken den ene eller andre veien burde være unødvendig. Skal jeg slå det fast enda en gang for deg? Rosenborg har altså ikke

Bra sagt!

Men jeg vil gjerne legge til noen navn som popper opp i hodet mitt akkurat nå; John Carew, Frode Johnsen, Dagfinn Enerly, Bent Inge Johnsen (mulig jeg husker feil der), og så selvfølgelig AZAR, �rjan Berg, Odd Inge Olsen, Christer George, Trond Fredrik Ludvigsen etc etc.
Glemte jeg å nevne noen kanskje? Mest sannsynlig ja.

Pi_Meson, ikke kom her og pÃ¥stÃ¥ at Rosenborg ikke stjeler de fleste av tippeligatalentene/profilene. Min post her beviser at du tar grundig feil.   :)

Ã?rnen

RBK prøver seg, ingen tvil om det. Heldigvis har både Andresen, Gashi og Bråthen takket nei den siste tiden. Nå er det ikke sånn i RBK at det er spillekjøpene de siste årene som har gjort RBK til et topplag. Men det er kontinuiteten og kvaliteten både på trenersiden og spillersiden. Rosenborg har vært heldige oppi dette og. De kan være glad for at verken Strand, Hoftun, Basma, Brattbakk og Berg ikke har gjort noe for å bli proff i utlandet. Da hadde de mistet kontinuiteten på spillersiden. Ser man ellers på RBK, så har stammen i RBK de siste 10 årene vært spillere fra trøndelag. De hører hjemme der, og de siste årene så er det vel ingen som har forlatt RBK pga hjemlengsel?!!? I Brann så har vi svensker,finner,skotter og østlendinger som forsvinner etter 2-3 år ofte pga hjemlengsel. Jeg kan nevne en hel haug. Derfor er jeg nå sjeleglad for at Mons Ivar og Per Ove er opptatt av å bygge Brann opp med lokale spillere og vestlendinger. I en så stor fotballkrets som Hordaland er det nok av potensielle Brann spillere. Det gjelder bare å få samlet de under en paraply, både bildelig og bokstavlig talt. Jeg er også meget tilfreds med at Brann satset på lokale krefter på trenersiden i fjor. Aitken hadde dradd med seg noen skotter og engelsmenn og så hadde Brann vært like langt både på trenersiden og spillersiden etter 2-3 år. Det går rette veien med Brann uansett hvem RBK kjøper.

KennethS

hele diskusjonen e talentløs spør du meg, seff kjøper Rbk gode norske spillere, det hadde Brann og alle andre norske klubber gjort hvis de hadde vært i rbk sin sko, Brann har skaffet mange bra norske spillere i år og skal være fornøyd med det, e nok mange i sogndal som mener Brann "plyndrer" talentene deres, selv om begge to vi har fått fra sogndal har mer tilhørlighet i bergen enn sogndal. Dagens Brann lag e det beste på mange år spør du meg, og med Mjelde bak roret tror eg vi kan se lyst på fremtiden, men vi må gi både laget og Monsamjelden tid.
tå på Brann

Henki

Det som er problemet med at Rosenborg har et så vanvittig økonomisk forsprang er at de har fått alt for stor makt i forhold til de andre tippeligaklubbene når det gjelder forhandlinger. Det blir for dumt når man leser i avisen at Rosenborg er gått inn i "forhandlinger" med en eller annen norsk klubb om en av de beste spillerne sine. Man kan da for pokker ikke kalle det forhandlinger når Rosenborg med 250 millioner i banken sitter på den ene siden av bordet og en eller annen klubbformann med 20-30 mill i minus sitter på den andre. Dette vet selvfølgelig Rosenborg og det er derfor det alltid vil være slik at Rosenborg til syvende og sist kommer til å være det beste laget. Noen lage kan nok i en god sesong komme i nærheten men det får så utrolig lite å si når de andre norske klubbene ikke har råd til å være med på noen langsiktig sportslig konkuranse mot Rosenborg. Det pleier å ende med økonomiske problemer og at man må selge sine beste spillere, enten til Rosenborg, for en pris som selvfølgelig er diktert av Rune og co. eller til en eller annen belgisk eller sveitsisk klubb ingen har hørt navnet på.
Ballen skal fremover!

Pi_Meson

Nei, Rosenborg har ikke prøvd å raske til seg det som er av "årets navn". Rosenborg har i likhet med alle andre Tippeligaklubber vist interesse for flere spillere, men det er langt derfra til å prøve å raske til seg det som er. Det har ikke på noe tidspunkt vært aktuelt å knytte til seg alle spillerne du nevner. Hvis jeg sitter på restaurant og synes at alle rettene på menyen ser gode ut, betyr ikke det at jeg ville ha spist alle om jeg hadde råd. Når det gjelder hva Cybro skrev eller ikke skrev, så var den første innskytelsen min at det var da noe til flisespikkeri. Etter å ha sjekket hva Cybro skrev, ble det forsåvidt litt interessant å lure på hvordan du greide å lese det slik du gjorde. Uten at det er noe jeg legger mye vekt på. Måtte bare nevne det, siden du var så spydig.

QuoteNår dagens overskrift på rbk.no lyder "RBK skal ha to ny spillere", så tyder jo det på at han kanskje får rett?

Hvordan beviser dette noe som helst? Kjøper Rosenborg seg til gull i noen større grad enn Brann kjøper seg til den plasseringen dere måtte havne på i kommende sesong? Jeg har sagt det før, og jeg kan godt si det igjen: Det å kjøpe nye spillere er ikke noe som bare Rosenborg driver med. Jeg har ikke prøvd å benekte at Rosenborg kjøper nye spillere fra tid til annen. Jeg har prøvd å få dere til å innse at det gjør da sannelig deres egen klubb også: Bjarnason, Kalvenes, Soma og Ystaas nå bare i løpet av en måneds tid.

QuoteDet er nettopp dette vi supportere hos andre lag kaller for støvsuging;
Mens andre lag (som Brann) prøver å forsterke sine svakeste lagdeler, så prøver dere å hente inn toppnavn bare for å ha dem som stallfyll.

Dette handler om å tenke langsiktig. Det er ikke interessant, verken for Rosenborg eller for noen annen klubb, å kjøpe inn spillere og å betale dem lønn, bare for å ha dem sittende på benken. Det burde være selvfølgelig. Rosenborg har imidlertid en høy snittalder på førsteelleveren, og flere av de mest sentrale spillerne er over 30. Disse må erstattes ut over tid, og det er en fordel at spillerne som skal gjøre dette har vært en tid i klubben. Det er svært få nye spillere som har greid å gå rett inn på laget i Rosenborg; de bruker tid på å bli kjent med spillemønster og å spille seg inn.

--------------------

Quote from: "Stoffi"

Du har virkelig ikke mye å fare med. Jeg skjønner ikke engang hva det er du prøver å bevise med posten din. At Rosenborg stjeler talenter og profiler? Hvilke av spillerne du nevner ble stjålet? Rosenborg har ikke en gang benyttet seg av den fullt lovlige bosmannregelen. Er det tyveri å takke ja til Branns tilbud om å kjøpe Azar Karadas av dem? Er det tyveri å betale Strømsgodset 11 mill. kr for Christer George? Er Hertha Berlin et Tippeligalag? Hva beviser følgende liste: Egil Ulfstein, Martin Knudsen, Joachim Walltin, Raymond Kvisvik, Jan Tore Ophaug, Christian Kalvenes, Ragnvald Soma, Jonas Jonsson? Ikke vet jeg.

--------------------

Quote from: "Henki"Dette vet selvfølgelig Rosenborg og det er derfor det alltid vil være slik at Rosenborg til syvende og sist kommer til å være det beste laget.

Det var da en usedvanlig deffensiv innstilling. Vi får håpe den ikke er rådende også i klubbledelsen. Hvorfor skulle det ikke være mulig for Brann å oppnå det Rosenborg har oppnådd?

Pi_Meson

Det er ellers verdt å merke seg at det ikke er én eneste Tippeligaspiller blant de spillerne som blir nevnt som aktuelle i artikkelen fra www.rbk.no som ricky viste til.

KennethS

Quote from: "Pi_Meson"Hva beviser følgende liste: Egil Ulfstein, Martin Knudsen, Joachim Walltin, Raymond Kvisvik, Jan Tore Ophaug, Christian Kalvenes, Ragnvald Soma, Jonas Jonsson? Ikke vet jeg.

mye skrek og gru, og noe bra.
tå på Brann

supporter78

Hadde Brann hatt 250 mill på bok hadde nok ønskelisten sett litt annerledes ut. Jeg hater trønderpakket, men de gjør som andre rike klubber. De kjøper "gode" spillere.

Vil nå si at denne listen til Pi_Meson ikke inneholder så mange navn som er sårt savnet i klubbene de kom fra.

Branntilegdør

er vel helst Soma som var en stjerne i klubben han kom fra. Kvisvik er jo faktisk vrakgods :P

Pi_Meson

Var vel ikke vrakgods da Brann kjøpte ham fra Tippeligakonkurrenten Moss?

ChRiStEr87

Kvisvik har ennå "MYE" å gi oss, stor spiller!

Ricky

Jeg har ingen problemer med at Rosenborg kjøper inn spillere for å forsterke laget sitt, for det er jo tvingende nødvendig om man ikke skal, i beste fall, bli stående på stedet hvil. Det jeg misliker ved Rosenborgs "innkjøpsfilosofi" er at de kjøper inn viktige spillere i andre klubber uten at de har noen åpenbar bruk for dem. Spillere som omtrent bare får spille i en og annen NM-kamp og som kanskje får noen minutter på tampen i ny og ne. De har heldigvis roet seg litt etter høsten 2000/sesongen 2001, da de hentet inn Espen Johnsen (gikk rett inn som andre- eller tredjekeeper), Tor Trondsen (fikk i det minste lov til å spille to kamper for Moss utpå høsten for å få litt kamptrening), Odd Inge OlsenDagfinn Enerly og Christer George (disse skulle vel dele på høyrekantposisjonen, sammen med O.I. Olsen og et par andre?) og Petter Belsvik (skulle bli tidenes toppscorer i tippeligaen, og siden hørte man ikke mer fra ham).
Kanskje det er innkjøpsfilosofien som har slått feil, kanskje er det 'støvsuging'. Det kan jeg ikke gi noe sikkert svar på, men jeg gjør meg jo opp mine tanker.

Synes for øvrig å huske at det også den gang var snakk om hvor gamle de etablerte Rosenborg-spillerne var, og at det var nødvendig å kjøpe nye spillere som skulle ta over. Sannheten er vel heller at ingen av disse profilene egentlig hadde en sjanse. Espen Johnsen var griseheldig med at Arason drøyet for lenge med å fornye kontrakten sin med påfølgende bråk på "brakka", noe som plutselig gjorde Espen til førstekeeper over natten etter et par år som saftblander.

At Rosenborg kjøper inn 'reelle' erstattere (som Frode Johnsen) har jeg ingen problemer med å takle. Kvisvik og Soma er begge eksempler på det samme, de går rett inn og forsterker laget (det er visst kun i Rosenborg man bruker to år på å lære seg spillemønsteret). Det hadde derimot vært noe helt annet om Brann i tillegg også hadde snappet Ardian Gashi fra Vålerengen, en spiller som ikke ville være noen umiddelbar forsterkning hos oss og ikke ville hatt særlig gode muligheter til å få en plass på førstelaget på lengre sikt heller.

QuoteHva beviser følgende liste: Egil Ulfstein, Martin Knudsen, Joachim Walltin, Raymond Kvisvik, Jan Tore Ophaug, Christian Kalvenes, Ragnvald Soma, Jonas Jonsson? Ikke vet jeg.

Det beviser ihvertfall at det tydeligvis ikke er like lett Ã¥ finne gode eksempler pÃ¥ dette hos Brann  :)
*Tre førstedivisjonsspillere (Walltin, Ophaug, Soma)
*Kvisvik, som vi kjøpte for hele seks år siden (på den tiden Agust Gylfason fremdeles var fast på venstrebacken)
*En vraket Vikingspiller som Hordene fremdeles håner oss for å ha hentet (Knudsen)
*En kar som kun startet fire kamper og spilte 295 minutter for Bryne i 2001 før Brann fikk ham gratis etter sesongslutt (Jonsson).
*En bergenser som allerede hadde bestemt seg for å flytte hjem til kjæresten og familien i Bergen nå til sommeren (Kalvenes)
*Egil Ulfstein, som vi kjøpte for sÃ¥ lenge siden at VÃ¥lerengen hadde tapt 1-2 hjemme mot Sarpsborg i en seriekamp pÃ¥ Bislett bare et par mÃ¥neder i forveien (mÃ¥tte bare fÃ¥ inkludert dette pÃ¥ en eller annen mÃ¥te)   :p

Stoffi

Quote from: "Stoffi"

Du har virkelig ikke mye å fare med. Jeg skjønner ikke engang hva det er du prøver å bevise med posten din. At Rosenborg stjeler talenter og profiler? Hvilke av spillerne du nevner ble stjålet? Rosenborg har ikke en gang benyttet seg av den fullt lovlige bosmannregelen. Er det tyveri å takke ja til Branns tilbud om å kjøpe Azar Karadas av dem? Er det tyveri å betale Strømsgodset 11 mill. kr for Christer George? Er Hertha Berlin et Tippeligalag? Hva beviser følgende liste: Egil Ulfstein, Martin Knudsen, Joachim Walltin, Raymond Kvisvik, Jan Tore Ophaug, Christian Kalvenes, Ragnvald Soma, Jonas Jonsson? Ikke vet jeg.

--------------------

Du har virkelig ikke skjønt poenget. Poenget er at norske klubber ikke har råd til å takke nei til rosenborg, for de fleste sliter kraftig med økonomien. Dermed kan Rosenborg støvsuge det norske markedet.

Kort og greit.

Pi_Meson

Quote from: "Stoffi"Du har virkelig ikke skjønt poenget. Poenget er at norske klubber ikke har råd til å takke nei til rosenborg, for de fleste sliter kraftig med økonomien. Dermed kan Rosenborg støvsuge det norske markedet.

Kanskje de kan det, men gjør de det? Tre nye spillere i RBKs a-stall siden forrige sesong: to fra egen juniorstall, og én fra tredjedivisjonslaget Stjørdals/Blink. Brann har hentet like mange spillere fra norsk Tippeliga i løpet av en måned som Rosenborg har gjort til sammen i løpet av de to siste årene.

Stoffi

Ingem vits å skrive noe mer. Jeg har sagt min mening, og du har sagt din mening. Vi har en forskjellig oppfatning av saken.

Pi_Meson

Hvis det ikke er vits i å skrive mer om ting man har ulik oppfatning av, så er det vel strengt tatt ikke noen vits i å ha et diskusjonsforum heller?

paf

Ã?ge

Quote from: "Pi_Meson"Hvis det ikke er vits i å skrive mer om ting man har ulik oppfatning av, så er det vel strengt tatt ikke noen vits i å ha et diskusjonsforum heller?

En kommer jo aldri til å bli enig her allikavell, så er ikke vits å lage en diskusjon på flere sider der det bare blir det samme oppigjen og oppigjen.

Men i mine øyne så driver rosenborg hele tiden å snuser på de største talentene enten det er i eliten eller i første div.
Selv om de siste årene har det ikke blitt så mye kjøp, så hører en alltid at rosenborg er interisert hvis det er overgangsrykter rundt en spiller med stort talent eller rutinert med høyt tippeliganivå.

At du henger deg opp i at Brann har kjøpt fire spillere kjønner eg ikke helt, Brann har jo mistet syv spillere etter sesongslutt, åtte hvis en tar med Nhleko.

KennethS

trodde Odd Inge Olsen var moldenser eg.
tå på Brann

Ã?ge

Quote from: "KennethS"

trodde Odd Inge Olsen var moldenser eg.

tror han opprinnelig er trønder eller halv trønder.

Xminator

Og i tillegg til å snuse på talentene driver RBK også opp prisene på spillere som går internt i Norge. Du ser det gang etter gang, det blir spekulasjoner om et talent, klubben får dollartegn i øynene og spilleren blir priset ut av det norske markedet.

Og går de til RBK, så er det 50/50 for å bli sittende på benken.

Og for all del, samenlign Christer Basma, Odd Inge Olsen, Espen Johnsen, Morten Knudsen, Azar Karadas, Solli og Frode Johnsen med Kvisvik, Ulfstein, Knudsen, Kalvenes og Ystaas.

Alle ble jo kjøpt, men det ene partiet var jo profiler i tippeligaen før de ble hentet til klubben de spiller i nå, og ble hentet nettopp derfor, de andre er vel mer typiske eksempler på hva som blir igjen til de andre klubbene etter at RBK har priset de største talentene ut av det norske markedet.

Pi_Meson

Odd Inge Olsen er trønder, opprinnelig fra Hitra, men han er oppvokst i Trondheim, og spilte for Kolstad før han gikk til Molde. Tor Trondsen er født og oppvokst i Trondheim, og spilte for Utleira før han gikk til Moss. Da han spilte for Moss ga han flere ganger uttrykk for, blant annet i TV-intervju, at han syntes det var problematisk å spille kamper mot Rosenborg, ettersom han regnet seg som Rosenborgsupporter, og alltid hadde drømt om å spille for klubben. Han har ved flere anledninger stått sammen med Kjernen på kamper på Lerkendal.

Poenget med å trekke frem spillere Brann har kjøpt i det siste eller tidligere var, som tidligere nevnt, ikke å kritisere Brann for å kjøpe spillere. Jeg synes det er relevant å nevne det, og jeg forestilte meg at det kunne sette ting i perspektiv for Brann-supportere når dere kritisererer en annen klubb for å kjøpe seg til suksess, samtidig som deres egen klubb de siste årene har handlet langt flere spillere enn denne klubben. Mange tar det for gitt at Rosenborg handler oftere og mer enn andre norske klubber, selv om det ikke har rot i virkeligheten. Hver gang Rosenborg kjøper en spiller får disse forsterket inntrykket sitt, samtidig som de gjerne overser alle de andre overgangene i norsk fotball.

--------------------

Quote from: Selv om de siste årene har det ikke blitt så mye kjøp, så hører en alltid at rosenborg er interisert hvis det er overgangsrykter rundt en spiller med stort talent eller rutinert med høyt tippeliganivå.

Det er godt nyhetsstoff at en spiller kan være aktuell for Rosenborg, men det er ikke alltid det er like mye hold i spekulasjonene. Det vil ofte være interessant for en journalist å ta en telefon til Lerkendal når det skrives om spilleres mer eller mindre uvisse fremtid. Dette gjelder både unge talenter og norske spillere i utlandet. En spiller som Tommy Svindal Larsen ble sist høst satt i forbindelse med Rosenborg i pressen fordi Rosenborg ikke vurderte ham som forsterkning. I slike tilfeller blir det åpenbart at det er journalisten, og ikke klubben, som har tatt initiativet til å lage en kobling. Anders Stadheim er et annet eksempel: VG greide i fjor sommer å gjøre nyhetssak av at han kunne være aktuell for Rosenborg, uten at det på noe tidspunkt hadde vært aktuelt for verken klubb eller spiller. Jeg foreslår at dere tar overgangsrykter og -spekulasjoner for det de er, og i stedet fokuserer på de reelle overgangene.

--------------------

Quote from: "Xminator"Og i tillegg til å snuse på talentene driver RBK også opp prisene på spillere som går internt i Norge. Du ser det gang etter gang, det blir spekulasjoner om et talent, klubben får dollartegn i øynene og spilleren blir priset ut av det norske markedet.

Hva betyr det å bli «priset ut av markedet»? Innebærer ikke dette at det ikke blir noe av overgangen? Så vidt jeg kan skjønne, er dette like lite til nytte for klubben som skulle selge som det er for klubben som skulle kjøpe. Hvis en klubb som ønsker å selge setter så høy pris på en spiller at de ikke får solgt, så har de ingen andre enn seg selv å takke for det.

QuoteOg for all del, samenlign Christer Basma, Odd Inge Olsen, Espen Johnsen, Morten Knudsen, Azar Karadas, Solli og Frode Johnsen med Kvisvik, Ulfstein, Knudsen, Kalvenes og Ystaas.

Alle ble jo kjøpt, men det ene partiet var jo profiler i tippeligaen før de ble hentet til klubben de spiller i nå, og ble hentet nettopp derfor, de andre er vel mer typiske eksempler på hva som blir igjen til de andre klubbene etter at RBK har priset de største talentene ut av det norske markedet.

Vil ved første innskytelse si at Kvisvik var en atskillig større profil enn det Morten Knudsen og Frode Johnsen var, men jeg synes ikke det er noe viktig poeng. En klubb vil alltid være interessert i spillere som kan forsterke og forbedre laget og stallen. En klubb som fra før har en solid stall med gode spillere må sikte høyere for å oppnå dette enn hva en klubb med svak eller mangelfull stall trenger. Det er vel ikke så rart? Skjønner nok en gang ikke helt hva du mener med å «prise ut av markedet». Mener du at Rosenborg burde betale mindre penger for spillerne de kjøper?

Go Up