• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

EM og Brann

Started by karkarkar, April 06, 2016, 18:19:07 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

karkarkar

Som de fleste har fått med seg, skal det arrangeres EM i Norden, hvis NFF og venner får det som de vil. Jeg drar en Torvanger, lager en ny tråd for dette, og håper moderatorene godtar den, siden emnet er direkte relevant til Brann, ikke passer helt i andre tråder og jeg kommer til et godt poeng. Jeg drar også en Gulløl og bruker en del feite typer og kursiv over flere avsnitt.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/Enighet-om-nordisk-EM-soknad-721052_1.snd
http://www.nrk.no/sport/sliter-med-plassmangel-for-ny-em-soknad-1.12883567

EM kan altså ende opp i Norden. De foreløpige konkurrentene for arrangementet har visse problemer forbundet med seg, slik at et nordisk bud med dagens situasjon vil stå ganske sterkt. Per dags dato er det ikke en eneste stadion i Norge som har kapasitet til å ta i mot et slikt arrangement. Ullevål må bygges ut for å nå minimumskravet, Lerkendal likeså. Ingen andre byer i Norge har lagt opp til, eller grunnlag for en stadion på 30.000 eller mer.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/forstediv/Brann-far-penger-til-a-utrede-flytting-av-Brann-Stadion-539981_1.snd
www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Utreder-nytt-Brann-Stadion-i-sentrum-668278_1.snd

Denne måneden skal Opus legge fram sine vurderinger av de aktuelle tomtene for en eventuell, ny stadion for Brann. Timingen er ikke helt perfekt, men nesten.

Og nå kommer snart et godt poeng. Brann skriker etter å få lettet på byrden som gjelden i dagens stadion utgjør, men å flytte er ikke gjort i en håndvending. Det er rett og slett et vrient regnestykke å få til å gå opp. Ved å gripe den muligheten en EM-søknad kan gi, med begge hender, kan både Bergen og Brann gjøre storeslem i ett samlet prosjekt.

Dagens situasjon er at Brann Stadion ligger isolert i et nabolag og ikke kan vokse. Det er så enkelt at det ikke blir snakk om å invitere til fest i vakre, fotballglade Bergen hvis Staddaen er det vi har å by på. Det er usannsynlig, men ikke utenkelig at NFF skulle beordre en ny stadion her i byen, men nå ligger uansett alt til rette for at Brann og partnere kan ta føringen og starte en dialog med NFF med tanke på EM. Forskjellen er fundamental, for der Brann må tenke på framtidig inntjening, plassering med tilhørighet, osv. ville NFF kun hatt EM i tankene.

Sjansen vi nå har i Bergen er å legge til rette for en arena som kan oppnå en kapasitet på 30.000 til et eventuelt arrangement. Edruelighet (om vi har det) tilsier at det kan være rundt 10.000 for mange seter for Brann, så det bør planlegges for en midlertidig utvidelse. Det er klart at gjennom et godt samarbeid kan NFF komme til å bidra med betydelig drahjelp, da det må være langt å foretrekke å dele på utgiftene heller enn å alene punge ut for et nytt anlegg på ett eller annet gudsforlatt sted (Skedsmo). Tenk også når de må overtale Johannesen og compagnie til å legge naturgress for kresne landslagsprofiler - ubetalelig!

Her bør vi alle som ønsker å løfte fotballen og turismen i byen kjenne vår besøkelsestid og snakke høyt, tydelig og målrettet. Det bør denne byen klare. Rapporten vi får se om stadionplassering vil neppe følges opp med stor prioritert i Branns ledelse riktig enda. Den skal likevel være startskuddet for en prosess som kan ende med en storstue for Bergens stolthet, og - med kløkt, motivasjon og hell - litt senere også for kremen av europeisk fotball. Om det var velvilje å spore blant mange tredjeparter - inkludert våre kjære politikere - da det kun var snakk om Nye Brann Stadion, må det være mulig med et koordinert, felles løft nå, når sjansen til å sammen skape Europastadion Brann byr seg!

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Spelaren

Er stygt redd for at et EM-anlegg i så fall blir plassert på Sandsli/Kokstad, helt greit for oss i Fana/Os-regionen, men uspiselig for mange andre. Men hvis det blir som du skriver, ti arrangørbyer på fire land er eg stygt redd vi havner utenfor den kabalen.
Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 18:41:14 PM
Skjønner ikke helt hvordan logistikken skal gå i orden med de veiene og kommunikasjonene vi har på våre kanter. Bare det er påskehjemfart fra Kvamskogen, så er jo kaoset komplett. Vi snakker om flere titusener som skal reise til/fra Bergen på kort tid - og som skal bo her. Vi har dårlige veiforbindelser (bl.a. med ferger), ensporet jernbane til Oslo som eneste tilkomstmulighet med tog, osv. Sist gang vi holdt på med søknad, la man opp til at en veldig stor andel av de tilreisende skulle bo i hytter og hjemme hos folk... Spørs hvor mange som har lyst å leie ut egne hus og hytter til fotballfans fra Tyrkia, Kroatia, Nederland, Russland, Ukraina, Serbia, England, osv.


Ser ikke helt problemene med logistikken. Man kan komme med fly, tog, buss eller bil.
Siden forrige søknadsprosess har jo også delingsøkonomien virkelig tredd inn i samfunnet og det har blitt veldig populært å leie ut på airbnb.
Det skulle gå helt fint uavhengig om de er fra Tyrkia eller England. Man har da forsikring.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on April 06, 2016, 19:15:03 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 18:41:14 PM
Skjønner ikke helt hvordan logistikken skal gå i orden med de veiene og kommunikasjonene vi har på våre kanter. Bare det er påskehjemfart fra Kvamskogen, så er jo kaoset komplett. Vi snakker om flere titusener som skal reise til/fra Bergen på kort tid - og som skal bo her. Vi har dårlige veiforbindelser (bl.a. med ferger), ensporet jernbane til Oslo som eneste tilkomstmulighet med tog, osv. Sist gang vi holdt på med søknad, la man opp til at en veldig stor andel av de tilreisende skulle bo i hytter og hjemme hos folk... Spørs hvor mange som har lyst å leie ut egne hus og hytter til fotballfans fra Tyrkia, Kroatia, Nederland, Russland, Ukraina, Serbia, England, osv.


Ser ikke helt problemene med logistikken. Man kan komme med fly, tog, buss eller bil.
Siden forrige søknadsprosess har jo også delingsøkonomien virkelig tredd inn i samfunnet og det har blitt veldig populært å leie ut på airbnb.
Det skulle gå helt fint uavhengig om de er fra Tyrkia eller England. Man har da forsikring.

Selvsagt er logistikken et problem når det blir kaos bare et tusentall skal hjem fra Kvamskogen en 2.påskedag. Tog: Det er høyst begrenset hvor stor kapasitet det er med tog til Bergen all den tid det bare er ett spor og en strekning. Til en kamp med 33000 tilskuere regner man med at antallet tilreisende er mye større enn det. Hvor skal disse bo? Bergen hadde 7000 hotellsenger for noen få år siden, og det er sikkert ikke over 10000 nå heller. Er det virkelig titusener som vil la fotballfans bo privat hos seg eller på hytten? Og er fotballfans villige til å innlosjere seg på Stord og på Voss? Bergen er en logistikkmessig utpost i forhold til de større byene i Skandinavia.
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Jeg mener EM skal ha 16 lag, og spilles i ett land. I så måte er Norge uaktuell som arrangør i uoverskuelig fremtid. Det er helt greit.
Rød tråd barnefotball - ungdomsfotball - A-laget

krøvel vellevold

April 06, 2016, 19:57:39 PM #6 Last Edit: April 06, 2016, 19:59:16 PM by krøvel vellevold
Bil: I praksis må all (i hvert fall fergefri) trafikk med resten av landet og resten av Norden før eller siden kanaliseres inn på den rasutsatte tofeltsveien mellom Trengereid og Arna. Og det er lange avstander på mye dårlige veier med lav kapasitet mellom Bergen og alle andre potensielle arrangørbyer.

Tog: Som sagt: Absolutt all togtrafikk til og fra Bergen går på én enkelt togstrekning med ett spor.

Går det ras eller noe sånt mellom Arna og Trengereid, er bergensområdet i praksis isolert fra resten av EM både for bil og tog, med mindre man vil ta en kjempeomvei som også vil involvere ferge.

Båt: Man kan alltids reise med båt til Bergen, men da fortrinnsvis fra Danmark. Neppe fra Oslo eller Sverige/Finland. Reisetiden er uansett lang.

Fly: Flesland vil snart være utvidet terminalmessig. Med de dårlige mulighetene (og lange avstandene) vi har for bil/tog/båt-transport mellom Bergen og resten av EM, vil fly være meget viktig for transporten. Men det er bare én rullebane på Flesland, og jeg vet ikke om den nye terminalen vil være dimensjonert for så mange reisende på kort tid.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 19:24:53 PM
Quote from: Klaus_Brann on April 06, 2016, 19:15:03 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 18:41:14 PM
Skjønner ikke helt hvordan logistikken skal gå i orden med de veiene og kommunikasjonene vi har på våre kanter. Bare det er påskehjemfart fra Kvamskogen, så er jo kaoset komplett. Vi snakker om flere titusener som skal reise til/fra Bergen på kort tid - og som skal bo her. Vi har dårlige veiforbindelser (bl.a. med ferger), ensporet jernbane til Oslo som eneste tilkomstmulighet med tog, osv. Sist gang vi holdt på med søknad, la man opp til at en veldig stor andel av de tilreisende skulle bo i hytter og hjemme hos folk... Spørs hvor mange som har lyst å leie ut egne hus og hytter til fotballfans fra Tyrkia, Kroatia, Nederland, Russland, Ukraina, Serbia, England, osv.


Ser ikke helt problemene med logistikken. Man kan komme med fly, tog, buss eller bil.
Siden forrige søknadsprosess har jo også delingsøkonomien virkelig tredd inn i samfunnet og det har blitt veldig populært å leie ut på airbnb.
Det skulle gå helt fint uavhengig om de er fra Tyrkia eller England. Man har da forsikring.

Selvsagt er logistikken et problem når det blir kaos bare et tusentall skal hjem fra Kvamskogen en 2.påskedag. Tog: Det er høyst begrenset hvor stor kapasitet det er med tog til Bergen all den tid det bare er ett spor og en strekning. Til en kamp med 33000 tilskuere regner man med at antallet tilreisende er mye større enn det. Hvor skal disse bo? Bergen hadde 7000 hotellsenger for noen få år siden, og det er sikkert ikke over 10000 nå heller. Er det virkelig titusener som vil la fotballfans bo privat hos seg eller på hytten? Og er fotballfans villige til å innlosjere seg på Stord og på Voss? Bergen er en logistikkmessig utpost i forhold til de større byene i Skandinavia.


At togstrekningen er ensporet er ikke det samme som at det kun kan gå ett tog om gangen. Er det stor trafikk går det gjerne to tog nesten samtidig, med 20-30 minutters mellomrom. I tillegg kan man koble på flere vogner ved behov. Buss og fly vil også kunne flytte ganske store masser mellom byer.

Når det gjelder sengeplasser er det noen store hoteller under planleggning. I tillegg kan man opprette sovesaler i gymsaler, klasserom på skoler, Bergenshallen o.l.. På min første cupfinale overnattet jeg på en skole i Oslo. For veldig mange er det jo bare snakk om å få seg en seng og et tak over hodet for natten. Airbnb har vært nevnt og noe av publikum på kampene vil jo være lokalbefolkning.

Tviler på at det er dette som vil bli den største utfordringen. Det vil nok være å få en stor nok stadion på plass.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 19:57:39 PM
Fly: Flesland vil snart være utvidet terminalmessig. Med de dårlige mulighetene (og lange avstandene) vi har for bil/tog/båt-transport mellom Bergen og resten av EM, vil fly være meget viktig for transporten. Men det er bare én rullebane på Flesland, og jeg vet ikke om den nye terminalen vil være dimensjonert for så mange reisende på kort tid.


Det er bare i Norge man har fått det for seg at en rullebane er for lite. Heathrow har to rullebaner og tok i 2014 unna gjennomsnittlig 201 000 passasjerer hver dag. Joda, større terminal, men det er uansett ikke slike folkemengder det er snakk om til Bergen.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on April 06, 2016, 20:18:42 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 19:24:53 PM
Quote from: Klaus_Brann on April 06, 2016, 19:15:03 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 18:41:14 PM
Skjønner ikke helt hvordan logistikken skal gå i orden med de veiene og kommunikasjonene vi har på våre kanter. Bare det er påskehjemfart fra Kvamskogen, så er jo kaoset komplett. Vi snakker om flere titusener som skal reise til/fra Bergen på kort tid - og som skal bo her. Vi har dårlige veiforbindelser (bl.a. med ferger), ensporet jernbane til Oslo som eneste tilkomstmulighet med tog, osv. Sist gang vi holdt på med søknad, la man opp til at en veldig stor andel av de tilreisende skulle bo i hytter og hjemme hos folk... Spørs hvor mange som har lyst å leie ut egne hus og hytter til fotballfans fra Tyrkia, Kroatia, Nederland, Russland, Ukraina, Serbia, England, osv.


Ser ikke helt problemene med logistikken. Man kan komme med fly, tog, buss eller bil.
Siden forrige søknadsprosess har jo også delingsøkonomien virkelig tredd inn i samfunnet og det har blitt veldig populært å leie ut på airbnb.
Det skulle gå helt fint uavhengig om de er fra Tyrkia eller England. Man har da forsikring.

Selvsagt er logistikken et problem når det blir kaos bare et tusentall skal hjem fra Kvamskogen en 2.påskedag. Tog: Det er høyst begrenset hvor stor kapasitet det er med tog til Bergen all den tid det bare er ett spor og en strekning. Til en kamp med 33000 tilskuere regner man med at antallet tilreisende er mye større enn det. Hvor skal disse bo? Bergen hadde 7000 hotellsenger for noen få år siden, og det er sikkert ikke over 10000 nå heller. Er det virkelig titusener som vil la fotballfans bo privat hos seg eller på hytten? Og er fotballfans villige til å innlosjere seg på Stord og på Voss? Bergen er en logistikkmessig utpost i forhold til de større byene i Skandinavia.


At togstrekningen er ensporet er ikke det samme som at det kun kan gå ett tog om gangen. Er det stor trafikk går det gjerne to tog nesten samtidig, med 20-30 minutters mellomrom. I tillegg kan man koble på flere vogner ved behov. Buss og fly vil også kunne flytte ganske store masser mellom byer.

Når det gjelder sengeplasser er det noen store hoteller under planleggning. I tillegg kan man opprette sovesaler i gymsaler, klasserom på skoler, Bergenshallen o.l.. På min første cupfinale overnattet jeg på en skole i Oslo. For veldig mange er det jo bare snakk om å få seg en seng og et tak over hodet for natten. Airbnb har vært nevnt og noe av publikum på kampene vil jo være lokalbefolkning.

Tviler på at det er dette som vil bli den største utfordringen. Det vil nok være å få en stor nok stadion på plass.
Legg ned hele klubben!

dudo

Leiligheten min går rett på airbnb om det blir EM i Bergen. Ukesleie på 40 000 må da være bra?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

kabelmann

Apropos vei og bane. Det er EM i 2024 eller 2028 det er snakk om. Når er utbedringen av vei og bane mellom Bergen og Voss planlagt å stå ferdig?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

April 06, 2016, 20:43:16 PM #12 Last Edit: April 06, 2016, 20:46:26 PM by krøvel vellevold
Quote from: kabelmann on April 06, 2016, 20:26:57 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 19:57:39 PM
Fly: Flesland vil snart være utvidet terminalmessig. Med de dårlige mulighetene (og lange avstandene) vi har for bil/tog/båt-transport mellom Bergen og resten av EM, vil fly være meget viktig for transporten. Men det er bare én rullebane på Flesland, og jeg vet ikke om den nye terminalen vil være dimensjonert for så mange reisende på kort tid.


Det er bare i Norge man har fått det for seg at en rullebane er for lite. Heathrow har to rullebaner og tok i 2014 unna gjennomsnittlig 201 000 passasjerer hver dag. Joda, større terminal, men det er uansett ikke slike folkemengder det er snakk om til Bergen.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on April 06, 2016, 20:37:11 PM
Apropos vei og bane. Det er EM i 2024 eller 2028 det er snakk om. Når er utbedringen av vei og bane mellom Bergen og Voss planlagt å stå ferdig?


I beste fall vil det være klart til EM 2028. Det er neppe klart til 2024. Men blir det firefelts?
Legg ned hele klubben!

pidre

EM Ukraina/Polen var vel en suksess, og har ikke fått med meg logistikkproblemer til/fra kampbyer. Eksempelvis har vel ikke Lvov og Kharkiv bedre logistikkløsninger enn Bergen. Tog i Ukraina er somle, veinettet så som så, og når det gjelder flyplasser er det vel bare Kiev som har større kapasitet enn nye Flesland. Er ganske sikker på vi også knuser båd Lvov og Kharkiv på antall hotellsenger.
Saludar a los monos!

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 20:43:16 PM


Dagens kapasitet er sprengt så til de grader, men det går på et vis inntil videre. Spørsmålet er om de kan gjøre noen tiltak ifm. et EM for å øke den nye kapasiteten i en liten periode? Det handler kanskje mest om vilje?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: pidre on April 06, 2016, 20:46:04 PM
EM Ukraina/Polen var vel en suksess, og har ikke fått med meg logistikkproblemer til/fra kampbyer. Eksempelvis har vel ikke Lvov og Kharkiv bedre logistikkløsninger enn Bergen. Tog i Ukraina er somle, veinettet så som så, og når det gjelder flyplasser er det vel bare Kiev som har større kapasitet enn nye Flesland. Er ganske sikker på vi også knuser båd Lvov og Kharkiv på antall hotellsenger.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on April 06, 2016, 20:54:29 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 20:43:16 PM


Dagens kapasitet er sprengt så til de grader, men det går på et vis inntil videre. Spørsmålet er om de kan gjøre noen tiltak ifm. et EM for å øke den nye kapasiteten i en liten periode? Det handler kanskje mest om vilje?


Flyterminal i provisorisk telt?
Legg ned hele klubben!

Nixon

Bergen får 70 prosent flere hotellrom de neste fem årene. Sammen med de rommene som har kommet siden sist dette temaet var oppe, skal utfordringen med overnatting i alle fall være mindre enn sist.
Rød makt på Hansa!

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 20:56:16 PM
Quote from: kabelmann on April 06, 2016, 20:54:29 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 20:43:16 PM


Dagens kapasitet er sprengt så til de grader, men det går på et vis inntil videre. Spørsmålet er om de kan gjøre noen tiltak ifm. et EM for å øke den nye kapasiteten i en liten periode? Det handler kanskje mest om vilje?


Flyterminal i provisorisk telt?


Hehe ja, noe sånt... rubbhallterminalen :)
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 20:44:39 PM
Quote from: kabelmann on April 06, 2016, 20:37:11 PM
Apropos vei og bane. Det er EM i 2024 eller 2028 det er snakk om. Når er utbedringen av vei og bane mellom Bergen og Voss planlagt å stå ferdig?


I beste fall vil det være klart til EM 2028. Det er neppe klart til 2024. Men blir det firefelts?


Tja, blir det ikke det? Blir i hvert fall rassikret om ikke annet. Og raskere.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

Quote from: kabelmann on April 06, 2016, 21:05:05 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 06, 2016, 20:44:39 PM
Quote from: kabelmann on April 06, 2016, 20:37:11 PM
Apropos vei og bane. Det er EM i 2024 eller 2028 det er snakk om. Når er utbedringen av vei og bane mellom Bergen og Voss planlagt å stå ferdig?


I beste fall vil det være klart til EM 2028. Det er neppe klart til 2024. Men blir det firefelts?


Tja, blir det ikke det? Blir i hvert fall rassikret om ikke annet. Og raskere.
Legg ned hele klubben!

kabelmann

Etter Voss har man jo et par alternative ruter til østlandet, enten det er over Hardangervidden eller gjennom Gudvangen osv.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

pidre

Finnes jo flere veier mellom Bergen og Oslo. Haukeli er ett alternativ til det som er nevnt.
Saludar a los monos!

pidre

Quote from: Nixon on April 06, 2016, 20:57:32 PM
Bergen får 70 prosent flere hotellrom de neste fem årene. Sammen med de rommene som har kommet siden sist dette temaet var oppe, skal utfordringen med overnatting i alle fall være mindre enn sist.


Til sammenligning har Lvov 8000 senger og flyplasskap på 5,69 mill/år.
Saludar a los monos!

Ricky

Eneste teoretiske sjanse for noe fotball-EM i Bergen er om Brann selv klarer å få bygget et nytt stadion (hvor det offentlige kun trenger å forholde seg til kostnaden for å justere kapasiteten midlertidig).

Og med tanke på Branns økonomi, så tenker jeg vi i beste fall kan prøve å sikte oss inn mot EM i 2052..

krøvel vellevold

Quote from: pidre on April 06, 2016, 22:07:36 PM
Quote from: Nixon on April 06, 2016, 20:57:32 PM
Bergen får 70 prosent flere hotellrom de neste fem årene. Sammen med de rommene som har kommet siden sist dette temaet var oppe, skal utfordringen med overnatting i alle fall være mindre enn sist.


Til sammenligning har Lvov 8000 senger og flyplasskap på 5,69 mill/år.


Som nevnt i BBC sak var logistikken et problem i Ukraina.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: pidre on April 06, 2016, 21:57:26 PM
Finnes jo flere veier mellom Bergen og Oslo. Haukeli er ett alternativ til det som er nevnt.


Uansett om du velger Haukeli, Hardangervidden eller Lærdal: Veistandarden er elendig! Det er i beste fall tofelts veier, det er svingete, osv.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Nixon

Spørsmålet må jo bli hvor mye eller lite problemer med logistikken som er akseptabelt? At det på kampdagene kan bli køer inn og ut av byen må man nok regne med, men er det nok til at det gjør Bergen helt uaktuell som EM-by?

Det gjorde i alle fall ikke Bergen uaktuell til å ha VM på sykkel neste år. Et relativt stort arrangement det også.
Rød makt på Hansa!

pidre

Ser ikke at tofeltsveier mellom Oslo og Bergen skal være til hinder for EM. Sammenligningen med Lvov viser at Bergen er bedre rustet med sånn cirka dobbel kapasitet både på flyplass og senger.

Logistikken kan løses ved ekstra tog, buss og fly. Hotellsenger er innenfor og kan økes ved bruk av hotellskip.

Arbeidet, i det minste tankearbeidet for å meise ut en plan bør begynne nå. Det bør initieres av kommunen, reiselivsnæringen og fotballen.    
Saludar a los monos!

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on April 07, 2016, 06:44:11 AM
Spørsmålet må jo bli hvor mye eller lite problemer med logistikken som er akseptabelt? At det på kampdagene kan bli køer inn og ut av byen må man nok regne med, men er det nok til at det gjør Bergen helt uaktuell som EM-by?

Det gjorde i alle fall ikke Bergen uaktuell til å ha VM på sykkel neste år. Et relativt stort arrangement det også.


Det kommer neppe 60000 tilreisende sykkelfans fra andre land for sykkel-VM.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: pidre on April 07, 2016, 07:28:26 AM
Ser ikke at tofeltsveier mellom Oslo og Bergen skal være til hinder for EM. Sammenligningen med Lvov viser at Bergen er bedre rustet med sånn cirka dobbel kapasitet både på flyplass og senger.

Logistikken kan løses ved ekstra tog, buss og fly. Hotellsenger er innenfor og kan økes ved bruk av hotellskip.

Arbeidet, i det minste tankearbeidet for å meise ut en plan bør begynne nå. Det bør initieres av kommunen, reiselivsnæringen og fotballen.    


Det folk ofte glemmer når de snakker om kapasitet på transport og overnatting, er at alt annet ikke stopper opp fordi om det er EM. Bergen er en by med i utgangspunktet høyt belegg på hoteller og transport til og fra byen. Alle som skal på ferie, kommer hit som turister, skal på jobbreiser, osv. som vi ser her daglig, forsvinner ikke som dugg for solen og rydder plass til alle EM-turistene. Godt mulig at hotellkapasiteten og flyplasskapasiteten er høyere her enn i Lvov, men det som er interessant er hvor stor hotellkapasitet og flyplasskapasitet som er til overs til EM. Hvor mye er det å gå på utenom det som vil være der uansett. Kanskje heller ikke Lvov har stor hotellkapasitet i selve byen; men hvordan er det med nabobyer? Bergen har lang reise til noe som kan kalles nabobyer.

Som nevnt; Ukraina fikk kritikk for logistikken. At veinett og tognett skal være så veldig mye bedre mellom Bergen og andre potensielle arrangørbyer, enn mellom de ukrainske byene, tviler jeg sterkt på. Veinettet både til og i Bergen er utrolig skjørt. Får en bil motorstopp i Fløyfjellstunnelen, er det fullt kaos i hele byn i flere timer.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on April 07, 2016, 07:39:36 AMDet kommer neppe 60000 tilreisende sykkelfans fra andre land for sykkel-VM.


Men det vil komme flere fra andre steder i Norge til et sykkel-VM enn til et fotball-EM, så jeg vil tro at arrangementet vil få mange av de samme logistikk-utfordringene. Er det ikke opp mot en halv million tilskuere de regner med i VM-uken? Selv om mange av disse kommer fra Bergen, så er dette et såpass høyt tall at svært mange likevel vil bruke bil, fly og tog for å komme seg til byen. Så jeg kan ikke helt skjønne at logistikken til et eventuelt EM skal være helt usammenlignbart med neste års arrangement.



Rød makt på Hansa!

Christian

Det er vel ikkje vanskelig å tenke seg at antallet ordinære turister og andre tilreisende vil gå litt ned i en hvilken som helst by i en periode der det arrangeres store mesterskap. Snakker da om de som ikke reiser helt eller delvis pga. mesterskapet.

Vet av egen erfaring at f.eks. jobbreiser til London under sommer-OL ble sterkt frarådet.

Selvfølgelig vi det være mange som likevel kommer, men tilreisende for et mesterskap kommer ikke fullt og helt på toppen av det vanlige antallet besøkende. Det løser på ingen måte hele problemet, men så svart/hvitt som enkelte ser det er det som vanlig ikkje.

pidre

April 07, 2016, 09:49:03 AM #35 Last Edit: April 07, 2016, 09:51:11 AM by pidre
Quote from: krøvel vellevold on April 07, 2016, 07:48:32 AM
Det folk ofte glemmer når de snakker om kapasitet på transport og overnatting, er at alt annet ikke stopper opp fordi om det er EM. Bergen er en by med i utgangspunktet høyt belegg på hoteller og transport til og fra byen. Alle som skal på ferie, kommer hit som turister, skal på jobbreiser, osv. som vi ser her daglig, forsvinner ikke som dugg for solen og rydder plass til alle EM-turistene.


Slik er det vel med alle byer i vestlige land, er vel ingen som har en ledig kapasitet i bakhånd som kan benyttes til mesterskap.
Saludar a los monos!

Spelaren

Quote from: krøvel vellevold on April 07, 2016, 07:48:32 AM
Det folk ofte glemmer når de snakker om kapasitet på transport og overnatting, er at alt annet ikke stopper opp fordi om det er EM. Bergen er en by med i utgangspunktet høyt belegg på hoteller og transport til og fra byen. Alle som skal på ferie, kommer hit som turister, skal på jobbreiser, osv. som vi ser her daglig, forsvinner ikke som dugg for solen og rydder plass til alle EM-turistene.


Hvis eg vurderte en ferietur til Langtvekkistan hadde eg glatt unngått det stedet om det var en kontinentalcup i cricket der. Tror nok det ryddes litt plass i det minste.
Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krøvel vellevold

April 07, 2016, 10:02:32 AM #37 Last Edit: April 07, 2016, 10:05:36 AM by krøvel vellevold
Her er i hvert fall noen utdrag fra analysen som gjorde at Norge til slutt trakk seg fra EM 2016:



---

Den gang var det Oslo, Skedsmo, Trondheim og Stavanger som var byene.

Hotellkapasiteten er muligens bedre i Bergen, men jeg tviler på at transportkapasiteten på vei, tog og fly er spesielt mye høyere her.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Spelaren on April 07, 2016, 09:50:59 AM
Quote from: krøvel vellevold on April 07, 2016, 07:48:32 AM
Det folk ofte glemmer når de snakker om kapasitet på transport og overnatting, er at alt annet ikke stopper opp fordi om det er EM. Bergen er en by med i utgangspunktet høyt belegg på hoteller og transport til og fra byen. Alle som skal på ferie, kommer hit som turister, skal på jobbreiser, osv. som vi ser her daglig, forsvinner ikke som dugg for solen og rydder plass til alle EM-turistene.


Hvis eg vurderte en ferietur til Langtvekkistan hadde eg glatt unngått det stedet om det var en kontinentalcup i cricket der. Tror nok det ryddes litt plass i det minste.


Spørsmålet er om du vet at det er kontinentalcup i cricket der når du bestiller. Hva vet vel amerikanere og japanere om fotball-EM?
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: pidre on April 07, 2016, 09:49:03 AM
Quote from: krøvel vellevold on April 07, 2016, 07:48:32 AM
Det folk ofte glemmer når de snakker om kapasitet på transport og overnatting, er at alt annet ikke stopper opp fordi om det er EM. Bergen er en by med i utgangspunktet høyt belegg på hoteller og transport til og fra byen. Alle som skal på ferie, kommer hit som turister, skal på jobbreiser, osv. som vi ser her daglig, forsvinner ikke som dugg for solen og rydder plass til alle EM-turistene.


Slik er det vel med alle byer i vestlige land, er vel ingen som har en ledig kapasitet i bakhånd som kan benyttes til mesterskap.


Men det er forskjell på hva 30 % ledig hotellkapasitet betyr i antall senger i London og Bergen...
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on April 07, 2016, 08:23:35 AM
Quote from: krøvel vellevold on April 07, 2016, 07:39:36 AMDet kommer neppe 60000 tilreisende sykkelfans fra andre land for sykkel-VM.


Men det vil komme flere fra andre steder i Norge til et sykkel-VM enn til et fotball-EM, så jeg vil tro at arrangementet vil få mange av de samme logistikk-utfordringene. Er det ikke opp mot en halv million tilskuere de regner med i VM-uken? Selv om mange av disse kommer fra Bergen, så er dette et såpass høyt tall at svært mange likevel vil bruke bil, fly og tog for å komme seg til byen. Så jeg kan ikke helt skjønne at logistikken til et eventuelt EM skal være helt usammenlignbart med neste års arrangement.






Jeg vil bli overrasket om Bergen tar imot 50-60000 utlendinger for å se sykkel-VM som tross alt arrangeres hvert år.

Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on April 07, 2016, 10:10:37 AM
Quote from: Nixon on April 07, 2016, 08:23:35 AM
Quote from: krøvel vellevold on April 07, 2016, 07:39:36 AMDet kommer neppe 60000 tilreisende sykkelfans fra andre land for sykkel-VM.


Men det vil komme flere fra andre steder i Norge til et sykkel-VM enn til et fotball-EM, så jeg vil tro at arrangementet vil få mange av de samme logistikk-utfordringene. Er det ikke opp mot en halv million tilskuere de regner med i VM-uken? Selv om mange av disse kommer fra Bergen, så er dette et såpass høyt tall at svært mange likevel vil bruke bil, fly og tog for å komme seg til byen. Så jeg kan ikke helt skjønne at logistikken til et eventuelt EM skal være helt usammenlignbart med neste års arrangement.






Jeg vil bli overrasket om Bergen tar imot 50-60000 utlendinger for å se sykkel-VM som tross alt arrangeres hvert år.




Det er greit nok. Men som jeg skriver så vil det sannsynligvis komme mange flere utenbys nordmenn til byen til et sykkel-VM enn til et fotball-EM der Norge ikke skal spille i byen. Og disse nordmennene vil bruke den samme infrastrukturen som utlendingene ville brukt med bil, tog og fly. Og hotellovernattinger. Så utfordringene vil sannsynligvis bli mye de samme selv om det blir færre utlendinger.
Rød makt på Hansa!

Spelaren

Quote from: krøvel vellevold on April 07, 2016, 10:06:22 AM
Quote from: Spelaren on April 07, 2016, 09:50:59 AM
Quote from: krøvel vellevold on April 07, 2016, 07:48:32 AM
Det folk ofte glemmer når de snakker om kapasitet på transport og overnatting, er at alt annet ikke stopper opp fordi om det er EM. Bergen er en by med i utgangspunktet høyt belegg på hoteller og transport til og fra byen. Alle som skal på ferie, kommer hit som turister, skal på jobbreiser, osv. som vi ser her daglig, forsvinner ikke som dugg for solen og rydder plass til alle EM-turistene.


Hvis eg vurderte en ferietur til Langtvekkistan hadde eg glatt unngått det stedet om det var en kontinentalcup i cricket der. Tror nok det ryddes litt plass i det minste.


Spørsmålet er om du vet at det er kontinentalcup i cricket der når du bestiller. Hva vet vel amerikanere og japanere om fotball-EM?


Naturligvis vil øvrig turisttilstrømning reduseres, tilgjengelig båt/fly/tog/hotellkapasitet påvirkes jo av selve arrangementet. Og de fleste turister søker nok litt om stedet de reiser til, da vil nok brorparten få med seg at verdens mest populære idrett har et stort arrangement der.
Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krøvel vellevold

Quote from: Spelaren on April 07, 2016, 10:29:14 AM
Quote from: krøvel vellevold on April 07, 2016, 10:06:22 AM
Quote from: Spelaren on April 07, 2016, 09:50:59 AM
Quote from: krøvel vellevold on April 07, 2016, 07:48:32 AM
Det folk ofte glemmer når de snakker om kapasitet på transport og overnatting, er at alt annet ikke stopper opp fordi om det er EM. Bergen er en by med i utgangspunktet høyt belegg på hoteller og transport til og fra byen. Alle som skal på ferie, kommer hit som turister, skal på jobbreiser, osv. som vi ser her daglig, forsvinner ikke som dugg for solen og rydder plass til alle EM-turistene.


Hvis eg vurderte en ferietur til Langtvekkistan hadde eg glatt unngått det stedet om det var en kontinentalcup i cricket der. Tror nok det ryddes litt plass i det minste.


Spørsmålet er om du vet at det er kontinentalcup i cricket der når du bestiller. Hva vet vel amerikanere og japanere om fotball-EM?


Naturligvis vil øvrig turisttilstrømning reduseres, tilgjengelig båt/fly/tog/hotellkapasitet påvirkes jo av selve arrangementet. Og de fleste turister søker nok litt om stedet de reiser til, da vil nok brorparten få med seg at verdens mest populære idrett har et stort arrangement der.


Annen tilstrømning vil nok reduseres ja, men spørsmålet er om den vil reduseres nok. Da Norge skulle søke sist gang, la man jo til grunn at 100 % av transportkapasitet og hotellkapasitet skulle være EM-relatert.  Det er selvsagt helt urealistisk - noe som også understrekes i rapporten som fikk Norge til å trekke seg fra EM 2016.

Så kan man selvsagt - som noe sa - ta i bruk cruiseskip som hotell. Men det er nok mest realistisk med en stor hotellkapasitetsøkning gjennom det hvis man er alene om et arrangement. I et nordisk EM vil antagelig alle (eller i hvert fall nesten alle) arrangørbyene være havnebyer - og disse vil selvsagt tenke i de samme baner. Hvor mange cruiseskip vil - midt i cruisesesongen - kunne frigjøres til EM? Om så mange som 20 store skip skulle kunne frigjøres til dette, så vil gjerne bare 2-3 kunne bli Bergen til del.  
Legg ned hele klubben!

Atlet Orvanger

April 07, 2016, 12:41:46 PM #44 Last Edit: April 07, 2016, 12:51:38 PM by Atlet Orvanger
Ett stort cruiseskip har gjerne kapasitet på 3500 passasjerer så 2-3 cruiseskip vil doble "hotellkapasiteten" i Bergen.

MV Britannia som var i Bergen våren 2015 har en kapasitet på 4324 passasjerer.

krøvel vellevold

Quote from: Atlet Orvanger on April 07, 2016, 12:41:46 PM
Ett stort cruiseskip har gjerne kapasitet på 3500 passasjerer så 2-3 cruiseskip vil doble "hotellkapasiteten" i Bergen.

MV Britannia som var i Bergen våren 2015 har en kapasitet på 4324 passasjerer.


Men det er forskjell på teoretisk kapasitet og praktisk (reell kapasitet). En lugar eller et hotellrom har gjerne 2-3 senger, så for hver person som ønsker "enkeltrom", så forsvinner 1-2 senger i den praktiske kapasiteten. Det var derfor den nevnte rapporten mente at 90 % utnyttelsesgrad var lite realistisk. Så om et skip har 3500 senger, så er det gjerne ikke plass til mer enn 2500-3000 gjester reelt. Og som jeg nevnte: Hvis 8 arrangørbyer skal ha 3 cruiseskip hver, så betyr det 24 cruiseskip totalt. Er 24 store cruiseskip enkelt å booke midt i cruisesesongen? Jeg vet ikke.

Jeg mener det var snakk om 7000 hotellsenger i Bergen rundt 2010 da vi holdt på med forrige søknad. Kanskje dette er 8-9000 nå, og kanskje det kan bli f.eks. 12000 innen 2024 eller 2028. Men 12000 senger betyr kanskje bare en praktisk kapasitet på f.eks. 10000. Hvis en firedel av dette går til andre formål (turister, kurs, konferanser, jobbreiser, osv.), så er reell EM-relatert hotellkapasitet gjerne bare 7500. Og selv med 7500 ekstra på cruiseskip, så er det sengeplass til bare 15000 av kanskje 60000 (eller enda flere) tilreisende fans. Og da er spørsmålet: Vil 75 % av de potensielt tilreisende finne seg i å bo i telt, i klasserom med 10 andre, i hytter langt pokker i vold ute på landet, osv? Dette er jo også noe den nevnte rapporten sår tvil om.
 
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

uansett er det merkelig at bare seks år etter at vi droppet forrige EM-søknad pga tvil om den praktiske gjennomførbarheten (som i sin tur gjorde at det ikke kom noen statsgaranti), og bare noen få år etter at vi trakk/droppet OL-søknaden for Oslo, så er man i gang igjen med store planer - som om forutsetningene har blitt totalt forandret siden sist. Og det har de for så vidt. For siden sist har den norske økonomien fått seg en nesestyver...
Legg ned hele klubben!

karkarkar

Det er nå konkrete planer om å bygge to hovedveier mellom øst og vest, der de per dags dato anslås å være klare til bruk 2027-2030.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vinnerne-er-E134-og-Rv52-7867806.html

Man kan godt se for seg at det felles løftet man må ha som nasjon ved arrangement av denne størrelsen kan framskynde de eksisterende prosessene og få fram nye, nødvendige. En statsgaranti for mesterskapen vil forplikte. Som Krøvel påpeker, skal søknaden deles på flere land nå, og færre steder er aktuelle i Norge enn sist gang en søknad var på bordet.

Uansett er det ikke Brann som skal avgjøre om Bergen - Norges nest største og mest kjente by - skal få EM eller ikke. Her er det bare om å gjøre for Brann å gi et klart og tydelig signal på at de ønsker å være med på leken, fra dag én. Man kan ikke vente på å bli headhuntet, man må stille seg først i køen med beilere, i finstasen!

Selv NFF vet hvilken merkeverdi Bergen har i Norge, at supporterne i byen regnes blant de beste. Når selv toppene ønsker Brann og lag fra de andre storbyene som "lokomotiv" i norsk fotball, kan det virke besnærende å samarbeide for å hjelpe laget med å forlate gjeldssluket på Minde til fordel for en flunkende ny praktstadion. Kort sagt er det litt av en vinn-vinn-situasjon for begge parter på dette punktet.

pidre

Jepp, viktig å koble seg på for at Bergen skal kunne bli en av EM byene, og ikke la noen hotellsenger og svingete vei være et hinder. 
Saludar a los monos!

Klaus_Brann

Quote from: dudo on April 06, 2016, 20:34:19 PM
Leiligheten min går rett på airbnb om det blir EM i Bergen. Ukesleie på 40 000 må da være bra?


Hehe, da har du en skikkelig penthouse på 2-300 m2?;)
Vi skal en tur til Marseille for å se EM og der endte vi opp med 26 000 for 8 personer i 8 netter.
En villa på 250m2 med gode fasiliteter nærme stadion og strand.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Go Up