• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Byarena/utbygging av Stadda

Started by Blææ, December 17, 2003, 11:34:43 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Blææ

Stor Bergen bekrefter i dagens BT at på kort varsel er di klare til å starte utbyggingen av Brann stadion til et fulværdigt stadion,problemet er at di tør ikke gå igang da Bergenspolitikerene ikke klarer å bestemme seg for om det blir byarena eller ikke.
Dette kommer kun til å gå utover SK Brann som vil tape millioner av kroner på at stadion ikke blir bygget ut,(se lisenskrav fra NFF om sitteplasser)
Noe som igjen vil føre til dårligere sportslig satsning osv.
Spørsmålet er om dette er noe vi supportere bare skal godta?
At politikerene ikke klarer å bestemme seg i denne saken er mildt sagt rystende,komunen har en miliard kroner i gjeld så di kommer aldri til å vedta bygging av byarena før den gjelden er borte om ca 25-50 år.
Er det ikke da innlysende at man da bør si ja til Stor Bergen som vil bygge ut uten av det koster komunen en enste krone?
Oppfordrer alle som bryr seg om Sk Brann til å bidra med å legge press på dem som bestemmer i form av mail,brev,telefoner osv.
Dette kan vi faen bare ikke godta.

Faen så forbannet man kan bli på noen fortapte sjeler av noe politikere.
ont follow me,Im lost too

paf

Quote from: "Blææ"
At politikerene ikke klarer å bestemme seg i denne saken er mildt sagt rystende,komunen har en miliard kroner i gjeld så di kommer aldri til å vedta bygging av byarena før den gjelden er borte om ca 25-50 år.

Et vesentlig poeng har hele tiden vært at kommunen ikke har tenkt å punge ut en krone for dette. Det er private utbyggere som skal finansiere dette med kjøpesenter ol. Kommunen er "bare" pådriver og behjelpelig med regulering. Så vidt jeg har forstått er det der saken ligger. Det er to alternative plasseringer, og man forbereder en beslutning om å gå for en av dem med påfølgende reguleringssak. Jeg tror fort vi snakker 2008-2009 før vi eventuelt har en ferdig byarena.
Mange utbyggere stepper av glede over å få sjansen til å bygge nok et kjøpesenter, så det står ikke på villige investorer.
I mellomtiden synes jeg Stor-Bergen og Brann bør gjøre regnestykkene, gjerne med utgangspunkt i økningen trønderjævlene har hatt i år. Utbygging av klokkesvingen med 4.000 nye sitteplasser gir oss en kapasitet på 18.000. Tar vi utgangspunkt i at flere sitteplasser betyr 2.000 flere tilskuere på hver kamp og tar i betraktning prisforskjell på sitte- og ståplasser, vil en slik investering gi en merinntekt på over syv millioner kroner i året bare på seriekampene (Med billettpris 180,- på denne tribunen). Ut fra normale forrentningsregler kan jeg vanskelig skjønne annet enn at det vil være god økonomi. Men det er klart det ikke er noe særlig å putte 30 millioner på bordet for så å måtte flytte om et år... og det er vel det man er redd for.

Xminator

En annen ting de bør se på er transport til og fra Stadion. Jeg har alltid ment at dette holder en god del borte fra Stadion.

En annen ting som aktualiserer utbygging av klokkesvingen er NFF lisenskrav til sitteplasser. 4000 nye sitteplasser vil gi totalkapasitet på 18-19 tilskuere.

Og om vi snakker nytt stadion - jeg kommer *aldri* til å skjønne hvorfor Branns eksisterende tilskuerrekord skal bli gitt evig liv. Bygg for festene! Hverdagene er like grå med 11000 sitterplasser som 25000.

grei

Jepp, det er en trist sideeffekt av å bygge ut et stadion fullt av sitteplasser. Før i tiden var det knyttet en viss spenning til tilskuermengden på riktig store oppgjør. Det er noe ekstra når det kan komme 25000...

Ellers vet jeg ikke om regnestykket med publikum stemmer 100%. Alle sitteplassene per i dag er jo ikke utsolgt, det er et "tak" her man ikke kan presse i det uendelige ved å bygge flere sitteplasser. Sier ikke at det ike kan være med å heve snittet altså.

Uansett bør vi huske at det er andre hensyn som folk bryr seg om og som politikere må ta hensyn til. Jeg er selv veldig lite klar for et nytt kjøpesenter ifor byen sin del og for en "McDonalds-arena" for Brann sin del. De eneste forutsetningene jeg ser som argument for å bygge ny arena er dersom det kommer flere folk (penger) og mulighetene for bedre stemning (her ligger vår ære sammen med det laget presterer). Mot dette er det vektige  følelsesladde argumentet om at vi hører hjemme på Stadion og bør ta vare på våre tradisjoner. Ikke se dere blinde på manglende transportmuligheter. Tre innfartsårer mot byen ligger veldig nære Stadion. Problemet er altså  parkeringsplassene samt de transport i umiddelbar nærhet, altså helt inntil Stadion. Ikke i forbindelse med kampene, men for næringsliv som holder til der holder det ikke å parkere fem minutter unna. Det er vanskelig å se noensuper løsning på disse tingene, det er få som ønske å rasere området. Perfekt blir det altså ikke men spørsmålet er om det blir så mye bedre et annet sted at det forsvarer flytting.

Blææ

Uansett hva man kommer opp med så vil det altid være en viss % som ikke er fornøyd,skulle ikke tro det var så vanskeligt å få gjennomslag for noe i denne saken da det faktisk gjelder være eller ikke være evt et nytt stadion til SK Brann.
At komunen ikke skal bidra med kroner gjør det enda vanskeligere å forstå hvorfor det ikke kommer en avgjørelse.
Jeg mener at denne saken allerede har har drøyd ut litt for lenge,visst man legger til grunn PAF`ens teori på at en evt Byarena ikke vil stå ferdig før tidligst 08-09 så kan man begjynne å rekne på hvor mange mill klubben faktisk vil tape menst di unevnelige innkompetente sitter å fjaser rundt oppe i 15 etasje.
I mellomtiden så har andre byer og lag lagt frem ideer og planer som di faktisk har gjennomført og for noen allerede kommet i mål med og det til halve prisen,uten kjøpesenter,badeland,høyblokker og annet vås som man absolutt skal ha med her i byen.
Trafikken til og fra stadda skulle vel ikke bli noe problem da fanesak nr 1 Bybanen ikke vil gå så mange steinkast unna stadda visst jeg ikke tar helt feil,eller må vi vente 10-15 år før di må bestemme seg for noe der også?
ont follow me,Im lost too

Ricky

Et annet forslag kan jo være å bygge et parkeringsbygg i nærheten av Stadion, uten at det er i selve boligområdet. Kanskje på Mindemyren eller nedover Inndalsveien ved HSD? Det løser ikke alle problemer, men vil være et skritt i riktig retning.
Selv om det er mange veier til Stadion, så hjelper det jo sørgelig lite når det ikke finnes parkeringsplasser. Har selv sirklet rundt og rundt oppe i boligstrøkene i 20-25 minutter oppe ved Langhaugen for å finne en ledig plass; det er ikke noe som frister til gjentakelse.

Erik

Hvis folk kommer en 1 time før kampen er det 0 problem og finne plass, men skal mann vere løk og komme 10 min før kampen, så ja.. sliiit!!!

grei

Løk og løk...
Man har da annet å bedrive tiden med. Selv kommer jeg sjelden før fem minutter før kamp, noe som går bra så lenge man ikke har bil. Og husk, hva som er din "moralske overbevisning" om når folket kommer har ingenting å si, folk vil alltid komme når det passer dem best, og jo mer forholdene ligger til rette for at de kan komme akkurat når de vil, jo bedre er det.

Erik

Ricky, du skuffer... kommer du sent på stadion for ikke og høre radio 1? flottings... Jeg kommer ofte tidelig, møte folk, se laget varme opp osv...

Ricky

Nå har jeg jo bodd ved siden av Stadion i et års tid, og alle kompisene samles jo hos meg før kampene. Det eneste jeg går glipp av ved å møte opp ca et kvarter før kampstart er jo faktisk bare Radio 1 og reklamer, uansett hvordan man vrir og vender på det. Skulle noen våge seg til å stemme i en sang før kampen, så blir det jo tidsnok overdøvet av han ekle østlendingen i Umbro-reklamen. "...Vi leverer til utroooolig mange tippeligalag..."
Nei, da velger jeg heller et par øl samt musikk som du ikke finner på VG-listen.

"Hvis folk kommer en 1 time før kampen er det 0 problem og finne plass, men skal mann vere løk og komme 10 min før kampen, så ja.. sliiit!!!"

Vær så snill å si at du ikke foreslår her at parkeringsproblemet vil løses ved at alle bilister møter opp en time før kampstart...  :?

Erik

Det vil hjelpe litt jo, da har folk litt tid, Når de kommer rett før så blir det et H...... med at folk ikke finner og stresser... men flere p plasser sku det  vert ja!

hjallisen

herregud-bygge nytt parkeringsanlegg ved stadda? snakk om å være født i går og tørket i ovnen i natt... Kor skal det være plass til det da? Er det lønnsomt ellers å drive det-er jo plenty med parkeringsplasser der oppe alle andre dager enn når brann spiller..

Sette alle hus i nærheten i brann må jo da være neste udugelige forslag.. :shock:

Brann stadion har jo mange minner som vi skal leve på...Derfor kan vi ikke flytte den..

Fytte helsikke for noen kommentarer på dette forumet... Bra det e helg... :lol:
ed beina plantet på bakken

Bardehval

Parkeringssituasjonen har minimalt å si for hvor mange som kommer til Stadion. Jeg nekter å tro at Brann vips får 5-10000 ekstra i snitt dersom samtlige med bil kan parkere innenfor en radius av 500 meter fra Stadion. Jeg ser at noen mener at vi kan bruke bygarasjen dersom Stadion ender på Nygårdstangen. Jeg skal like å se det kaoset som oppstår når x antall tusen skal avgårde ut fra enfeltsutkjøringen ned mot hovedveien. Vi må ikke glemme at vi selv med et halvveis Stadion og en middelmådig tabellplassering faktisk trekker rundt 13000 tilskuere pr idag. Den eneste måten å øke tilskuersnittet på er å øke komforten i form av flere sitteplasser. Ny Klokkesving og Nordre Langside vil garantert medføre at vi kan øke snittet til 15-16000. Tabellplasseringen og spillerprofiler vil selvsagt også ha et ord med i laget, men komforten er alfa omega. Kjør igang Stor-Bergen!

Bombefar

Bare sett i gang å bygge ut Stadion med en gang. Det virker jo som om politikerne aldri får fingen ut av ræven og dermed blir d heller ingen byarena. Bare sett i gang Stor Bergen

gamlefar

Synes også at StorBergen bare skal begynne å bygge ut Stadion så tidlig som mulig!  Det må gjøres noe og det ser ikke ut som om politikerne akkurat har hastverk med å gjøre noe med en byarena.  
Med den økonomien Bergen kommune har kan vi ikke regne med at det kommer en byarena med det første.

Med den farten politikerne har kommer det iallefall ikke til å komme en byarena de første ti årene.  På den tiden er det enda flere krav til anleggene i norsk toppfotball at Brann taper på det hvis de ikke satser fullt på Stadion og bygger ut det meste i ett jafs.

Jeg mener at man bør gjøre alt som er mulig for at Brann fortsetter å spille på Staddan.
Vår alles kjære Brann Stadion er 85 år gammel og den aller mest intime og stemningsfylte arenaen i Norge og kanskje i Nord-Europa.  Det er ikke en eneste norsk klubb som nærmer seg engang!  Den har sjel og den har huset mange, mange gode minner for enhver Brannsupporter!  Helt siden den aller første Brannkampen på stadion som ble spilt mot det norske landslaget til den siste kampen mot Vålerengen i høst, har det vært opp og nedturer.  Det har vært hjemmebanen til et Brannlag som vant serien to år på rad!  Brann har spilt kamper mot mange storlag, de største mot Eindhoven og Liverpool!  To av Branns kanskje aller beste spillere Pesen og Kniksen har spilt utallige kamper her på denne banen.

Mange andre eliteserielag i Norge har, holder på eller skal bygge ny stadion!  Det er et slags generasjonsskifte, banene holder på å bli gamle men andre lag har ikke så mange minner og en så fin og bra stadion som oss!
Noen må få ut fingen å få i gang byggingen av tribune i klokkesvingen, selv om den kanskje blir like dyr som Hansa er det verdt det.  Vi fikk stor gjeld etter Hansa men den gjelden er borte nå. Da kan vi greie det igjen!

Hvis Brann ikke skal spille på Stadion lenger tar de vekk mye av det som kjennetegner Brann, nettopp stemningen på tribunen!
Da forsvinner noe av hjertet  til en gammel Brannsupporter sammen med Staddan.  

Det ble en del her, men måtte få det ut, håper folk gidder å lese det!

Formica

Enig!
Først skal politikerene bestemme seg om det skal bli en byarena. Så skal man bestemme hvor den skal ligge. Så skal de bestemme hvem som skal betale. Dette kan fort ta 10 år!

Henki

Helt enig i at man bør sette igang med å bygge ut Stadion jo før jo heller! Den der byarenaen kan det jo ta både 10 og 15 år før det blir noe fremgang med. Hvis Stor-Bergen er klar til å bygge et Stadion som tilfredstiller kravene til dette årtusenet er det bare å la dem kjøre på spør du meg!
Ballen skal fremover!

Xminator

Jeg liker ikke visjonene Brann Stadion AS har for Stadion. Vi ender opp med et stadion der fullt hus er det samme som 14000 tilskuere på toppen av 100 eldreboliger.

Er det det vi vil?

Alt annet enn et stadion som har potensial til å slå eksisterende tilskuerrekord[/b] er en falitterklæring. Bygg for festene - ikke hverdagene, de er grå nok som det er!

Bardehval

Hvem er det som sier at kapasiteten blir maks 14000? Det faktum at det skal bygges boliger (evt. boliger for den eldre garde) inn i nordre langside og Klokkesvingen har da ingen innvirkning på tilskuerkapasiteten. Ifølge planene som ble lagt frem i forkant av Hansautbyggingen ble kapasiteten på et ferdig utbygd Stadion anslått til 20-22000. Det må da være plenty nok?

Go Up