• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Lars Arne Nilsen

Started by PimpyPete, May 29, 2015, 18:32:29 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

pidre

Quote from: krakra on August 18, 2015, 09:28:43 AM
Når spiller etter spiller kommer til Brann og får en negativ utvikling, så må en iallefall ta det innover seg og erkjenne at det er problemer som ikke løses bare ved å hente nye spillere. At spillerne har et system de er trygge på og som lar dem bruke sine styrker, fremfor sine svakheter, er viktig. Treneren er ansvarlig for dette, men offensivt tar det tid å bygge relasjoner og få inn et nytt system. Så Nilsen må få tid. Ut sesongen, men er det like planløst og usikkert da så bør ikke kontrakten med han forlenges. LAN har noen faktorer som gjør ham spennende. Han har fått inn en god defensiv struktur og tatt tak i kulturen. Men null angrepsspill holder ikke.

Også har jo omgivelsene noe å si. Når Skålevik i sin første kamp, med to treninger sammen med laget og et fraværende angrepsspill av supportere blir kalt boss så hjelper det neppe. Hvis Austin kommer og får en trøblete start. Hvor lenge går det da før folk begynner å slå fast at han har tapt seg og ikke lenger er god? Austin har svakheter også, som gjør at dersom han blir brukt feil så kan han og slite med å dominere.

Sportslig leder er ansvarlig for at det er en toppidrettskultur i klubben.
Saludar a los monos!

krakra

Men det er treneren som må innføre og håndheve det. Hvis ikke blir det jo bare rot. Har aldri hørt om en sportssjef som håndhevet kulturen blant spillerne. Det er treneren som er sjefen til spillerne. Sportssjefen er ansvarlig for å sette rett person i denne rollen og for å gi ham det han trenger for å gjennomføre endringene innenfor de rammene klubben har.
Så Soltvedt har gjort grep ved å ansette LAN. Spørsmålet ved sesongslutt er om det er nok.

Torvanger

Quote from: Tom C on August 18, 2015, 11:26:45 AM
At du ikke ser det samme som meg og tydeligvis flere når det gjelder Larsen, får stå for din regning. Bortsett fra et lykketreff en gang i blant, så har Larsen vært elendig i min bok. Samme med Huseklepp. Birkelund har vært grei nok, men jeg synes det blir hipp som happ hvem som spiller på midten da alle har vært relativt jevne.

Dersom det er dette du baserer din mening om "personalbehandlingen til LAN" på, og du mener at dette er grunn nok til å ikke forlenge eller evt sparke LAN, så er jeg glad du ikke har noe du skulle sagt i den anledning.

Lykketreff, din sullik? Er du klar over at Larsen har en av de mest fininnstilte høyrefotene i OBOS? Vis respekt, din nisse, og rakk ikke ned på spillere som faktisk har bidratt til at Brann har vunnet kamper. Var målet mot Follo et lykketreff, volleskuddet, som Larsen har øvd på flere ganger, mot Kristiansund et lykketreff? Målene mot Nest? Dersom du heller ikke ser verdien i at Erik fikk hull på byllen og er klar over hva det kan avstedkomme, i form av flere mål, da kan du bare gå og legge deg. Er fristet til å kalle deg molbo og gjør det vel også, egentlig.

Torvanger

Vet dere hva som skal til for å få spillere som Larsen til å blomstre: Uinnskrenket tillit, bortimot garantert spilletid.
Jeg driter i om han ikke alltid gjør det han skal defensivt, selv om jeg syns at han har kommet seg stor på dette området, noe som igjen kan ha gått ut over kreativiteten, så lenge han får muligheten til å gjøre det han er best til. Frispark utenfor 16 SKAL Larsen ta.

krakra

Hull på byllen? Huseklepp har scoret fire ganger tidligere i år. Uten at det ved noe tilfelle ga noen særlig effekt for videre prestasjoner.

Torvanger

Quote from: krakra on August 18, 2015, 13:22:35 PM
Hull på byllen? Huseklepp har scoret fire ganger tidligere i år. Uten at det ved noe tilfelle ga noen særlig effekt for videre prestasjoner.

Erik, har som andre spillere, lidd under å ha spilt på et synkende skip under Norling, enhver idiot bør se når han er på gang igjen og hva det kan bety. NB! Jeg indikerer ikke at du idiot.

Nixon

Quote from: Torvanger on August 18, 2015, 13:21:52 PMVet dere hva som skal til for å få spillere som Larsen til å blomstre: Uinnskrenket tillit, bortimot garantert spilletid.

I motsetning til det han har opplevd i år?
Rød makt på Hansa!

nummer9

Quote from: Torvanger on August 18, 2015, 13:18:04 PM
At du ikke ser det samme som meg og tydeligvis flere når det gjelder Larsen, får stå for din regning. Bortsett fra et lykketreff en gang i blant, så har Larsen vært elendig i min bok. Samme med Huseklepp. Birkelund har vært grei nok, men jeg synes det blir hipp som happ hvem som spiller på midten da alle har vært relativt jevne.

Dersom det er dette du baserer din mening om "personalbehandlingen til LAN" på, og du mener at dette er grunn nok til å ikke forlenge eller evt sparke LAN, så er jeg glad du ikke har noe du skulle sagt i den anledning.

Lykketreff, din sullik? Er du klar over at Larsen har en av de mest fininnstilte høyrefotene i OBOS? Vis respekt, din nisse, og rakk ikke ned på spillere som faktisk har bidratt til at Brann har vunnet kamper. Var målet mot Follo et lykketreff, volleskuddet, som Larsen har øvd på flere ganger, mot Kristiansund et lykketreff? Målene mot Nest? Dersom du heller ikke ser verdien i at Erik fikk hull på byllen og er klar over hva det kan avstedkomme, i form av flere mål, da kan du bare gå og legge deg. Er fristet til å kalle deg molbo og gjør det vel også, egentlig.

*finne frem popcorn*

Jose Arrogantio

Quote from: Nixon on August 18, 2015, 13:30:01 PM
Quote from: Torvanger on August 18, 2015, 13:21:52 PMVet dere hva som skal til for å få spillere som Larsen til å blomstre: Uinnskrenket tillit, bortimot garantert spilletid.

I motsetning til det han har opplevd i år?

Ja, stakkaren har blitt benket hele to ganger, slikt ødelegger spillere vet du.

Henki

Quote from: Torvanger on August 18, 2015, 13:21:52 PM
Vet dere hva som skal til for å få spillere som Larsen til å blomstre: Uinnskrenket tillit, bortimot garantert spilletid.
Jeg driter i om han ikke alltid gjør det han skal defensivt, selv om jeg syns at han har kommet seg stor på dette området, noe som igjen kan ha gått ut over kreativiteten, så lenge han får muligheten til å gjøre det han er best til. Frispark utenfor 16 SKAL Larsen ta.

Her må det trues med ny boikott. Kjør på!
Ballen skal fremover!

pidre

Quote from: pidre on August 18, 2015, 12:40:54 PM
Quote from: krakra on August 18, 2015, 09:28:43 AM
Når spiller etter spiller kommer til Brann og får en negativ utvikling, så må en iallefall ta det innover seg og erkjenne at det er problemer som ikke løses bare ved å hente nye spillere. At spillerne har et system de er trygge på og som lar dem bruke sine styrker, fremfor sine svakheter, er viktig. Treneren er ansvarlig for dette, men offensivt tar det tid å bygge relasjoner og få inn et nytt system. Så Nilsen må få tid. Ut sesongen, men er det like planløst og usikkert da så bør ikke kontrakten med han forlenges. LAN har noen faktorer som gjør ham spennende. Han har fått inn en god defensiv struktur og tatt tak i kulturen. Men null angrepsspill holder ikke.

Også har jo omgivelsene noe å si. Når Skålevik i sin første kamp, med to treninger sammen med laget og et fraværende angrepsspill av supportere blir kalt boss så hjelper det neppe. Hvis Austin kommer og får en trøblete start. Hvor lenge går det da før folk begynner å slå fast at han har tapt seg og ikke lenger er god? Austin har svakheter også, som gjør at dersom han blir brukt feil så kan han og slite med å dominere.

Sportslig leder er ansvarlig for at det er en toppidrettskultur i klubben.
Quote from: krakra on August 18, 2015, 12:49:23 PM
Men det er treneren som må innføre og håndheve det. Hvis ikke blir det jo bare rot. Har aldri hørt om en sportssjef som håndhevet kulturen blant spillerne. Det er treneren som er sjefen til spillerne. Sportssjefen er ansvarlig for å sette rett person i denne rollen og for å gi ham det han trenger for å gjennomføre endringene innenfor de rammene klubben har.
Så Soltvedt har gjort grep ved å ansette LAN. Spørsmålet ved sesongslutt er om det er nok.

Er ikke nok å bare ansette en trener som forfekter en mening om toppidrettskultur. Mye mye mer må gjøres for at klubben skal få en toppidrettskultur. Det er sportssjefens ansvar.
Saludar a los monos!

krakra

Klaus_Brann

Quote from: krakra on August 18, 2015, 08:35:41 AM
Hva hvis Austin kommer inn og ikke blir redningen? Hva hvis han også sliter med å dominere i OBOS? Vil folk da erkjenne at problemet er større enn spillerne vi henter?

De fleste har vel sett det allerede?
Får vi nok gode spillere får vi håpe de seg i mellom klarer å krabbe seg til direkte opprykk. Så dårlig er obos.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Torvanger on August 18, 2015, 13:18:04 PM

Lykketreff, din sullik? Er du klar over at Larsen har en av de mest fininnstilte høyrefotene i OBOS? Vis respekt, din nisse.

Er du i familie med Larsen? Makan til spilleronani har vi ikke sett siden en viss annen forumbruker fikk teften av en spiller fra Dalen. Forøvrig er det deilig å se på når respektable folk maner andre til å vise respekt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Soler

Quote from: krakra on August 18, 2015, 12:35:16 PM
Nå får vi se hva LAN får til, men både Skarsfjord og Norling ble jo sparket fordi de ikke fikk nok ut av spillerne sine. Det gjaldt ikke bare Larsen. Skal sies at Larsen gjorde det bra under Skars i Hønefoss. Men ingen av dem kan sies å være av Deilas kaliber når det kommer til utvikling av spillere.

Kjell249

Vi kan ikke skylde på ferdigheter når spillerne gjør enkle upresset feil. Ser det ofte på for eksempel på Larsen som slipper ballen upresset ut over sidelinjen. Det samme gjelder de andre spillerne. Mottak som en murvegg og ikke klarer å treffe med en 5 meter pasning.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Giles

Quote from: Soler on August 18, 2015, 19:59:38 PM
Nå får vi se hva LAN får til, men både Skarsfjord og Norling ble jo sparket fordi de ikke fikk nok ut av spillerne sine. Det gjaldt ikke bare Larsen. Skal sies at Larsen gjorde det bra under Skars i Hønefoss. Men ingen av dem kan sies å være av Deilas kaliber når det kommer til utvikling av spillere.

Du har så rett, så rett, dessverre....
Men så er det også i LAN`s tilfelle en totalt uforstandig og ubegripelig taktikk som går ut på 3-4 touch per spiller(minimum), gjerne en piruett og en støttepasning(helst til Pjotr), stillestående indreløpere og vinger som plasserer seg trygt i pasningsskygge, og en stakkars spiss overlatt til seg selv. Om det skulle være en bevegelse er det ingen som ser det eller pasning/mottak svikter totalt. Voldsom frykt for motstanderen og spillere ute av posisjon er også lurt.

dr_cyanid

Quote from: krakra on August 18, 2015, 18:09:34 PMDet er mulig, men uten en trener med viljen og evnen til å gjøre grep så er det sjanseløst for en sportssjef. Da må han jo jobbe imot treneren, og det blir helt håpløst. Norling var åpenbart en tilhenger av "frihet under eget ansvar" og i tillegg imot mye trening. Å skulle innføre en trenings- og prestasjonskultur med ham hadde vært umulig. Det krever endel tøffe tak fra treneren, som det ville vært helt feil at sportssjefen gjennomførte.

Hva er "trenings- og prestasjonskultur" egentlig? Er dette noe de holder på å innføre i Idrettsveien? Man har ikke hatt dette tidligere? Spillerne i Brann er fulltids idrettsutøvere og konkurrerer hver dag.

Tøvete å hevde at det ikke finnes slik kultur i klubben. At mange av spillerne ikke har gode nok ferdigheter til å utøve sin idrett er noe annet. Skjønner jo at LAN og Soltvedt vil revolusjonere og bruker litt "nye" begreper for å tekkes presse og publikum.

Noe revolusjonerende skjer imidlertid ikke i Brann før store deler av troppen, særlig midtbanespillerne, er skiftet ut. Stallen er systematisk nedbygget de siste årene. Har ingenting med treningskultur å gjøre.

ostraume

Også litt rart at Norling har vunnet ligaen i Sverige uten å være i stand til å innføre en prestasjonskultur.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Huff

August 18, 2015, 22:25:13 PM #519 Last Edit: August 18, 2015, 22:28:07 PM by Huff
Quote from: dr_cyanid on August 18, 2015, 21:13:22 PM
Hva er "trenings- og prestasjonskultur" egentlig? Er dette noe de holder på å innføre i Idrettsveien? Man har ikke hatt dette tidligere? Spillerne i Brann er fulltids idrettsutøvere og konkurrerer hver dag.

Tøvete å hevde at det ikke finnes slik kultur i klubben.

Jeg har ikke et eneste studiepoeng i noe som har med toppidrettskultur å gjøre og er ei heller belest på området. Kort oppsummert vet jeg fint lite om temaet. Men, en leser jo aviser og ett og annet går igjen blant folk som angivelig har peiling.  Ei heller henger jeg på de utestedene som angivelig frekventeres av drita fulle Brann-spillere i sesong. Jeg har heller ikke sett fulle Brann-spillere drikke på byn, men hørt rykter fra en haug forskjellige kilder, dette har også vært nevnt i media. Jeg tror ikke at disse ryktene, konkrete og ikke, er tatt ut av løse luften. I tillegg har jeg, senest denne sesongen, og etter LANs inntog sett en Brann-spiller ute til rundt midnatt dagen før vedkommende startet en bortekamp (vedkommende drakk ikke alkohol, og nei, jeg nevner verken navn eller gir hint om hvem).

Oppsummert føler jeg meg rimelig sikker på at enkelte av Branns spillere overhodet ikke har oppført seg som toppidrettsutøvere i senere tid.
Ironi og overdrivelser fungerer tydeligvis ikke på internett, selv når de dras til det ekstreme.

dr_cyanid

Quote from: ostraume on August 18, 2015, 21:49:05 PM
Også litt rart at Norling har vunnet ligaen i Sverige uten å være i stand til å innføre en prestasjonskultur.

MFFs spillere manglet åpenbart denne kulturen siden de var trent av Norling. Likevel har de vært Sveriges suverent beste lag de senere sesonger. Pussige greier.

krøvel vellevold

Quote from: dr_cyanid on August 18, 2015, 23:48:05 PM

MFFs spillere manglet åpenbart denne kulturen siden de var trent av Norling. Likevel har de vært Sveriges suverent beste lag de senere sesonger. Pussige greier.

Det kan jo tenkes at MFFs spillere har hatt mer profesjonelle holdninger i utgangspunktet. Hvis f.eks. Norling overlater en stor del av treningsopplegget til spillerne selv i form av egentrening, så vil jo holdningene til spillerne avgjøre mye. Det kan sikkert bli unnasluntring i en del grupper, mens i andre grupper vil kanskje spillerne utføre mer egentrening enn det som forventes. Så har man dette med alkohol og kosthold. Mye er overlatt til spillernes egen profesjonalitet. Og jeg tviler ikke på at det er en del mindre seriøse elementer i Brann.
Legg ned hele klubben!

Belfort

Det som de fleste norske trenere har erfart etter trener opphold i Sverige er at det er en klar forskjell på holdninger. Norske spillere må fortelles hva de skal gjøre men svenske tar selv ansvar for dette

krakra

Vi har hatt to trenere, og en som har vært her noen måneder. Han har ryddet opp i forsvarsspillet. Der var det jo enkelte som mente at vi hadde spillere som ikke var mer enn "ok" OBOS-spillere, men han har strammet opp.
Offensivt tar det mer tid å få til noe. LAN må få tid, men når sesongen er over så må han iallefall vise tegn på at noe er på gang.

Ellers har vi hatt en trener de var glade for å bli kvitt i Haugesund og som nå er i ferd med å rykke ned  med Hønefoss. Skarsfjord hadde blitt sparket derifra hvis de hadde hatt råd.
Så hadde vi en svensk suksesstrener, som skulle være bra, men som ikke virket å ha satt seg veldig godt inn i norsk fotball og ikke virket veldig interessert i å gjøre det heller. En som ikke trodde på trening og strengt lederskap og som ikke tok tak i problemene som oppstod.

Jeg tror iallefall ikke at det bare er å trykke på noen knapper så er alle problemer løst. Mitt inntrykk er at det er det dere mener. At bare vi henter "gode" spillere så blir alt bra. En teori dere aldri trenger å revurdere fordi hver gang vi henter en spiller som har gjort det bra et annet sted som ikke gjør det bra her, så konkluderer dere med at han ikke var god likevel.

Brann må bruke tid på å utvikle en kultur som løfter spillerne sine, som gjør at spillere blir bedre av å være her, som gjør at spillere som yter 110% i alt er normalen, ikke unntaket. Slike ting betyr veldig mye, selv om dere vil bagatellisere det. Er det noen som har forsøkt å jobbe i et miljø der resten av arbeidsstokken ikke gjør mer en det absolutt nødvendige, og knapt nok det? Er en benytter hver anledning til "røykepause" og annen unnasluntring. Hvor lenge klarer man å gi 110% i et slikt miljø? Man står kanskje på i starten, men så dabber det av. Det er ikke nødvendigvis snakk om late medarbeidere, men et arbeidsmiljø og en kultur som har fått utviklet seg over tid og preget folk. På grunn av dårlig lederskap.

I Brann har man jo alltid søkt snarveiene. Er det et problem så henter vi en kjent spiller eller gjør andre kjappe og kortsiktige grep, så løser det seg.

krakra

MFF tok seriegull før Norling tok over. Så det var kanskje ikke nødvendig å innføre denne kulturen der.

krakra

August 19, 2015, 17:21:11 PM #525 Last Edit: August 19, 2015, 17:23:25 PM by krakra
Quote from: dr_cyanid on August 18, 2015, 21:13:22 PM
Quote from: krakra on August 18, 2015, 18:09:34 PM

Tøvete å hevde at det ikke finnes slik kultur i klubben. At mange av spillerne ikke har gode nok ferdigheter til å utøve sin idrett er noe annet. Skjønner jo at LAN og Soltvedt vil revolusjonere og bruker litt "nye" begreper for å tekkes presse og publikum.

Noe revolusjonerende skjer imidlertid ikke i Brann før store deler av troppen, særlig midtbanespillerne, er skiftet ut. Stallen er systematisk nedbygget de siste årene. Har ingenting med treningskultur å gjøre.
At prestasjons og treningskultur påvirker resultatene i en klubb er like selvfølgelig som at arbeidsmiljø og kultur i en hvilken som helst annen bedrift som leverer av å levere resultater, påvirker prestasjonene der. Kommer man som ung og entuastisk nyutdannet inn i et arbeidsmiljø der man gjør ting halvveis, sluntrer unna, sukker og klager, så vil man selvfølgelig preges av det innen kort tid.

Kommer man derimot inn i et arbeidsmiljø preget av motiverte ansatte som setter høye krav til seg selv og det de leverer, så er det vanskelig å ikke gi jernet selv.

Brann må bli en klubb der 110% innsats er normalen, og ikke noe ekstraordinært man får skryt for. Der spillerne i klubben forventer det helt naturlig, og reagerer hvis noen slipper seg nedpå. Det nytter ikke med floksler som at "spillerne er proffesjonelle". Det er mange proffesjonelle rundt omkring i Norge som ikke akkurat yter maks. Ofte skyldes det dårlig arbeidsmiljø.

Prestasjons- og treningskultur er kanskje nye begreper i Brann, men det er nok rimelig velkjent hos klubber som leverer resultater jevnlig. Det skal være helt grunnleggende og det er helt meningløst å skulle gjøre dyre innkjøp og tung satsing uten at disse tingene er på plass. Da ender det som det som oftes gjør med at spillere som kommer hit blir dårligere. 

Henki

Quote from: krakra on August 19, 2015, 17:16:27 PM

MFF tok seriegull før Norling tok over. Så det var kanskje ikke nødvendig å innføre denne kulturen der.

Godt poeng der! Det er lettere å videreføre vinnerkultur i en klubb som har hatt dette i mangfoldige år, enn å innføre det i en klubb som er kjent for å absolutt ikke ha det.
Ballen skal fremover!

Soler

Alle klubber som har jobbet seg opp fra der Brann er nå har klart det ved å hente de rette typene inn i laget. Det snakkes om kultur som om det er noe som svever rundt i luften. Kultur skapes av menneskene som er på en arbeidsplass eller i en fotballklubb. Man kan ikke skape denne kulturen om man ikke har de rette typene i miljøet både i form av talent og personlige egenskaper. Derfor var det så viktig at vi hentet Martin Andresen den gangen vi ble best i Norge.

Dagens Brann mangler definitivt talentet som er nødvendig for å bli best. Hvit vidt man har de personlige egenskapene også er vanskeligere å vurdere utenfra, men det virker ikke som vinnerkulturen preger brannmiljøet i disse dager.

Brannfan23

Deila er nok ferdig i Celtic neste uke. Vant 3-2 mot Malmø og Malmø knuser de nok på hjemmebane. Deila hadde vært perfekt for Brann.

Soler

Quote from: Brannfan23 on August 19, 2015, 22:12:10 PM
Deila er nok ferdig i Celtic neste uke. Vant 3-2 mot Malmø og Malmø knuser de nok på hjemmebane. Deila hadde vært perfekt for Brann.

Er ikke så sikker på det. Celtic var klart bedre enn Malmø og har ganske gode spillere, men Malmø er gode hjemme.

dr_cyanid

Quote from: krakra on August 19, 2015, 17:15:48 PM
Quote from: krakra on August 18, 2015, 12:35:16 PMNå får vi se hva LAN får til, men både Skarsfjord og Norling ble jo sparket fordi de ikke fikk nok ut av spillerne sine. Det gjaldt ikke bare Larsen. Skal sies at Larsen gjorde det bra under Skars i Hønefoss. Men ingen av dem kan sies å være av Deilas kaliber når det kommer til utvikling av spillere.

Sannheten er vel at vi har hatt tre ulike trenere og ingen av dem har klart å fått ut dette såkalte potensiale som enkelte hevder at spillerne har. Man kan alltids skylde en del på samhandlingen, men når man ikke evner å orientere seg og spille et hurtig pasningspill så er det faktisk ferdighetene som også begrenser sluttproduktet. Nå har jeg sett såpass mangde kamper av disse spillerne og det er samme melodien om igjen og om igjen.

Å tro at dette kun handler om å trykke på noen knapper og så har gjør vi stjerner ut av den gjengen som traver rundt på midtbanen til Brann er i beste fall naivt. Og hva gjør sporstssjefen vår? Jo for å bøte på problemet så henter han spillere som ikke er god nok i andre klubber. Det kan funke i noen tilfeller, men det er ofte en grunn til at de har havnet det.
ar hatt to trenere, og en som har vært her noen måneder. Han har ryddet opp i forsvarsspillet. Der var det jo enkelte som mente at vi hadde spillere som ikke var mer enn "ok" OBOS-spillere, men han har strammet opp.
Offensivt tar det mer tid å få til noe. LAN må få tid, men når sesongen er over så må han iallefall vise tegn på at noe er på gang.

Ellers har vi hatt en trener de var glade for å bli kvitt i Haugesund og som nå er i ferd med å rykke ned  med Hønefoss. Skarsfjord hadde blitt sparket derifra hvis de hadde hatt råd.
Så hadde vi en svensk suksesstrener, som skulle være bra, men som ikke virket å ha satt seg veldig godt inn i norsk fotball og ikke virket veldig interessert i å gjøre det heller. En som ikke trodde på trening og strengt lederskap og som ikke tok tak i problemene som oppstod.

Jeg tror iallefall ikke at det bare er å trykke på noen knapper så er alle problemer løst. Mitt inntrykk er at det er det dere mener. At bare vi henter "gode" spillere så blir alt bra. En teori dere aldri trenger å revurdere fordi hver gang vi henter en spiller som har gjort det bra et annet sted som ikke gjør det bra her, så konkluderer dere med at han ikke var god likevel.

Brann må bruke tid på å utvikle en kultur som løfter spillerne sine, som gjør at spillere blir bedre av å være her, som gjør at spillere som yter 110% i alt er normalen, ikke unntaket. Slike ting betyr veldig mye, selv om dere vil bagatellisere det. Er det noen som har forsøkt å jobbe i et miljø der resten av arbeidsstokken ikke gjør mer en det absolutt nødvendige, og knapt nok det? Er en benytter hver anledning til "røykepause" og annen unnasluntring. Hvor lenge klarer man å gi 110% i et slikt miljø? Man står kanskje på i starten, men så dabber det av. Det er ikke nødvendigvis snakk om late medarbeidere, men et arbeidsmiljø og en kultur som har fått utviklet seg over tid og preget folk. På grunn av dårlig lederskap.

I Brann har man jo alltid søkt snarveiene. Er det et problem så henter vi en kjent spiller eller gjør andre kjappe og kortsiktige grep, så løser det seg.

Altså. Henter man gode nok spillere så vil ting løse seg selv. Er du god nok, har du "kultur" nok. Alle husker feks Kvisvik. Den beste venstrekant i TL i sin tid. At han pleide sitt vinnerinstinkt og prestasjonskultur ved å spille poker på kveldstid gjorde da ingenting så lenge han leverte for Brann.

Jeg hadde uten tvil byttet Charlie Miller, direkte fra en full engelsk frokost på den lokale puben, mot samtlige av dagens sentrale midtbanespillere. Er du god nok , har du "kultur" nok.

Jeg kan vanskelig se for meg at et lag bestående av elleve treningsivrige Helge Haugen-kloner plutselig skal gjøre Brann til topplag.

At et lag som Man City plutselig sto opp som en fugl fønix etter flere år i mørket, var jo utelukkende pga nye og bedre spillere - samt en liten slump ekstra penger, og en helhetlig plan. Tingene henger selvsagt sammen.

Tror heller ikke at RBKs plutselige suksess i år skylden fantastisk coaching av Ingebrigtsen. Flere år med godt planlagte kjøp/salg av både meritterte og umeritterte spillere har nå betalt seg for trønderne.

Her i byen støter vi fra oss de rike og vil heller være en demokratisk breddeklubb som skal fokusere på "trenings- og prestasjonsjonskultur" fremfor å bygge toppklubb. Forstå det den som kan.

krøvel vellevold

Quote from: dr_cyanid on August 19, 2015, 23:28:45 PM

Her i byen støter vi fra oss de rike og vil heller være en demokratisk breddeklubb som skal fokusere på "trenings- og prestasjonsjonskultur" fremfor å bygge toppklubb. Forstå det den som kan.

Er det motstanden mot Mohns rolle i Skarsfjord-forlengelsen du sikter til her? Bare "de rike" (altså Mohn uten peiling på fotball) får styre klubben uten utidig kritikk fra supportere, så vil vi bli en toppkubb? Joda, da hadde vi sittet der med RBH og Skars ennå.

Trenings- og prestasjonskultur FREMFOR å bygge toppklubb, sier du? Som om det trenger å være en motsetning? Heller tvert imot!
Legg ned hele klubben!

krakra

Quote from: dr_cyanid on August 19, 2015, 23:28:45 PM
Quote from: krakra on August 19, 2015, 17:15:48 PM
Vi har hatt to trenere, og en som har vært her noen måneder. Han har ryddet opp i forsvarsspillet. Der var det jo enkelte som mente at vi hadde spillere som ikke var mer enn "ok" OBOS-spillere, men han har strammet opp.

Ellers har vi hatt en trener de var glade for å bli kvitt i Haugesund og som nå er i ferd med å rykke ned  med Hønefoss. Skarsfjord hadde blitt sparket derifra hvis de hadde hatt råd.

Altså. Henter man gode nok spillere så vil ting løse seg selv. Er du god nok, har du "kultur" nok. Alle husker feks Kvisvik. Den beste venstrekant i TL i sin tid. At han pleide sitt vinnerinstinkt og prestasjonskultur ved å spille poker på kveldstid gjorde da ingenting så lenge han leverte for Brann.

Jeg hadde uten tvil byttet Charlie Miller, direkte fra en full engelsk frokost på den lokale puben, mot samtlige av dagens sentrale midtbanespillere. Er du god nok , har du "kultur" nok.

Jeg kan vanskelig se for meg at et lag bestående av elleve treningsivrige Helge Haugen-kloner plutselig skal gjøre Brann til topplag.

At et lag som Man City plutselig sto opp som en fugl fønix etter flere år i mørket, var jo utelukkende pga nye og bedre spillere - samt en liten slump ekstra penger, og en helhetlig plan. Tingene henger selvsagt sammen.

Tror heller ikke at RBKs plutselige suksess i år skylden fantastisk coaching av Ingebrigtsen. Flere år med godt planlagte kjøp/salg av både meritterte og umeritterte spillere har nå betalt seg for trønderne.

Du tror det er tilfeldig at RBKs suksess plutselig kom da en ny trener kom inn og la om til en ny(gammel) spillestil og endret treningsopplegget?

Kvisvik og Miller tok aldri gull med Brann. Det er forøvrig plass til et par bohemer i en klubb med sterk kultur. Disse vil nok også løfte seg i et slikt miljø.

Brann kommer aldri til å bli en stabil toppklubb om de lurer seg til å tro at alt de trenger å gjøre er å hente gode spillere. Aldri.

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on August 19, 2015, 23:59:04 PMTrenings- og prestasjonskultur FREMFOR å bygge toppklubb, sier du? Som om det trenger å være en motsetning? Heller tvert imot!

Det er rett. Men jeg lurer litt på om han snakker om de som mener at vi nærmest utelukkende kan bygge en toppklubb på trening og holdninger uten å bruke særlig med penger. Være smarte med innkjøp av unge talenter med potensiale og vinne gull med det. Det hadde jo vært fantastisk, men jeg er redd for at det er ganske så urealistisk.

Det må være en blanding av talenter som kan utvikles og så noen erfarne spillere som kan konsolidere det sportslige nivået. Slik som det f.eks. Rosenborg holder på med for øyeblikket med kjøp av spillere som De Lanlay og Konradsen.

Men i bunn av alt dette må det ligge en sterk kultur. Og vi er vel alle enige om at Brann har hatt en del å gå på der.
Rød makt på Hansa!

Torvanger

LAN AKA Stalin, er i ferd med å renske Brann for kreative sjeler (spillere), siste mann ut Hansson. Se opp for avskilting av Huseklepp og Larsen i nær fremtid.

Kan Brannfansen bare stå og se på at klubben blir gjort om til en gråsteinsklubb, der målet er å ødelegge for motstanderen og der LAN mister nattesøvnen pga luftstyrken til motstanderen?

Gi oss en trener med baller, etter sesongen!

krakra

August 20, 2015, 08:57:33 AM #535 Last Edit: August 20, 2015, 09:01:05 AM by krakra
Quote from: Nixon on August 20, 2015, 07:51:22 AM
Quote from: krøvel vellevold on August 19, 2015, 23:59:04 PMTrenings- og prestasjonskultur FREMFOR å bygge toppklubb, sier du? Som om det trenger å være en motsetning? Heller tvert imot!

Det er rett. Men jeg lurer litt på om han snakker om de som mener at vi nærmest utelukkende kan bygge en toppklubb på trening og holdninger uten å bruke særlig med penger. Være smarte med innkjøp av unge talenter med potensiale og vinne gull med det. Det hadde jo vært fantastisk, men jeg er redd for at det er ganske så urealistisk.

Det må være en blanding av talenter som kan utvikles og så noen erfarne spillere som kan konsolidere det sportslige nivået. Slik som det f.eks. Rosenborg holder på med for øyeblikket med kjøp av spillere som De Lanlay og Konradsen.

Men i bunn av alt dette må det ligge en sterk kultur. Og vi er vel alle enige om at Brann har hatt en del å gå på der.
Ting må skjer i riktig rekkefølge. Jeg vil si at det viktigste er å få en god klubbkultur på plass først. Så gjøre investeringer på spillersiden etterpå. Cyanid sier jo "Henter man gode nok spillere så vil ting løse seg selv" og har hele veien forfektet en holdning om at problemene til Brann utelukkende handler om spillernes kvaliteter og løser seg med en gang bedre spillere kommer inn. Når vi henter spillere som er gode, som ikke spiller bra for oss, så er de ikke gode spillere likevel.

Reagerer også på "støter fra oss de rike". Nå har vi nettopp fått en styreleder med bakgrunn i Hardball og Hardball har kommet på banen igjen og finansiert de fleste signeringene i år. Men folk kan ikke få diktere hva Brann gjør bare fordi de er rike. Mohn hadde sin beskyttende hånd over både RBH og Skarsfjord. Og spillerne han var med å hente floppet stort sett. Austin er unntaket, men å hente en spiller for ti millioner, som spiller halvannen super sesong før han selges for 2 millioner er ingen solskinnshistorie det heller.

Henki

Quote from: Torvanger on August 20, 2015, 08:54:13 AM
LAN AKA Stalin, er i ferd med å renske Brann for kreative sjeler (spillere), siste mann ut Hansson. Se opp for avskilting av Huseklepp og Larsen i nær fremtid.

Kan Brannfansen bare stå og se på at klubben blir gjort om til en gråsteinsklubb, der målet er å ødelegge for motstanderen og der LAN mister nattesøvnen pga luftstyrken til motstanderen?

Gi oss en trener med baller, etter sesongen!

Vi vil ha Pep som trener! Hvis ikke blir det boikott!
Ballen skal fremover!

krøvel vellevold

Quote from: Torvanger on August 20, 2015, 08:54:13 AMKan Brannfansen bare stå og se på at klubben blir gjort om til en gråsteinsklubb,

Ja antagelig. Du har jo selv sagt at vi ikke skal blande oss, for vi har jo ikke peiling.
Legg ned hele klubben!

dr_cyanid

August 20, 2015, 11:14:22 AM #538 Last Edit: August 20, 2015, 11:16:29 AM by dr_cyanid

Helt korrekt oppsummert. Ser at det kanskje var litt uklart i mitt innlegg, men du summerer det helt perfekt.

Kultur må selvsagt ligge i bunn. Noe annet er jo håpløst. Men jeg er så enkel at jeg tar det for gitt at fulltids priviligerte idrettsutøvere vet hva som kreves for å kunne utøve jobben sin på en god måte.

Og ja, jeg siktet til enkeltes "behandling" av klubbens store velgjører Mohn. Den har vært under enhver kritikk. Men jeg tror og håper at det nye styret ved Lunde kan bidra med igjen å skape et godt forhold til byens rike onkler og næringsliv. Brann blir nemlig ikke toppklubb uten bistand fra disse.

krøvel vellevold

Quote from: dr_cyanid on August 20, 2015, 11:14:22 AM

Helt korrekt oppsummert. Ser at det kanskje var litt uklart i mitt innlegg, men du summerer det helt perfekt.

Kultur må selvsagt ligge i bunn. Noe annet er jo håpløst. Men jeg er så enkel at jeg tar det for gitt at fulltids idrettsutøvere vet hva som kreves for å kunne utøve jobben sin på en god måte.

Og ja, jeg siktet til enkeltes "behandling" av klubbens store velgjører Mohn. Den har vært under enhver kritikk. Men jeg tror og håper at det nye styret ved Lunde kan bidra med igjen å skape et godt forhold til byens rike onkler og næringsliv. Brann blir nemlig ikke toppklubb uten bistand fra disse.

Er det under enhver kritikk å kritisere Mohn for en utidig innblanding i hvem Brann skal ha ansatt i diverse posisjoner? Ok, flott det, hvis du mener RBH og Skars var riktige folk for fremtiden. Brann kan ikke styres av Mohns private ønsker om hvem av hans venner som skal sitte som trener eller daglig leder.
Legg ned hele klubben!

dr_cyanid

August 20, 2015, 12:02:28 PM #540 Last Edit: August 20, 2015, 12:23:49 PM by dr_cyanid
Quote from: krøvel vellevold on August 20, 2015, 11:19:56 AM

Kultur må selvsagt ligge i bunn. Noe annet er jo håpløst. Men jeg er så enkel at jeg tar det for gitt at fulltids idrettsutøvere vet hva som kreves for å kunne utøve jobben sin på en god måte.

Er det under enhver kritikk å kritisere Mohn for en utidig innblanding i hvem Brann skal ha ansatt i diverse posisjoner? Ok, flott det, hvis du mener RBH og Skars var riktige folk for fremtiden. Brann kan ikke styres av Mohns private ønsker om hvem av hans venner som skal sitte som trener eller daglig leder.

Har aldri i verden ment at verken RBH eller Skarsfjord var riktige folk for Branns fremtid. Snarere tvert i mot. Jeg kan ikke forestille meg at Mohn har lagt føringer på Brann i forbindelse med sine gaver til klubben, men jeg registerer at mange har oppfatninger om at det er slik. Mohn har ikke for vane å legge føringer på sine gaver, enten det er til helsevesenet eller andre. I Tromsø kjøpte han f.eks ut deler av Alfheim som igjen gir klubben frihet til å styre øvrig drift på egenhånd. Tenk bare om han hadde gjort det samme med den gjeldstyngede bygningsmassen på Stadion. Selvsagt kan han gi midler som kan øremerkes, f.eks til ny CT-maskin på Haukeland, spillerkjøp eller kunstgress. Men at han skal gå inn å styre driften slik mange insinuerer har jeg ingen tro på. Det er imidlertid slik at viktige bidragsytere fortjener å bli hørt. Mohn har nok blitt hørt i mange tilfeller. Men i Skars/RBK-tilfellet har klubben, kanskje mot Mohns egentlige ønske, valgt annerledes. Det er dermed ikke sagt at Mohn har blandet seg utidig. Jeg mener at mange har rettet mye usaklig kritikk mot Mohn. Det har ikke klubbens viktigste økonomiske støttespiller fortjent. Brann som klubb er heller ikke tjent med det.

Edit: vet at folk vil trekke fram gaven på 10-mill fra Mohn ved forlengesen av Skars-kontrakten. Men er det egentlig slik at disse midlene kom utelukkende fordi Skars forlenget? Mohn sa jo at det var positivt med Skarsfjord-forlengelse og han var en flink mann og at RBH var et skikkelig mannfolk og slike ting. Men det har vel aldri vært dokumentert at disse midlene ble lagt føringer på eller at de kom fordi Mohn fikk "sin" trener? Midlene ble vel utelukkende gitt for at de skulle gjøre Brann, og Skarsfjord, gode.

dudo

Noe sånt kan jo uansett ikke dokumenteres. Man må nok trekke slutninger.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Torvanger

Quote from: krøvel vellevold on August 20, 2015, 09:06:06 AM
Quote from: Torvanger on August 20, 2015, 08:54:13 AMKan Brannfansen bare stå og se på at klubben blir gjort om til en gråsteinsklubb,

Ja antagelig. Du har jo selv sagt at vi ikke skal blande oss, for vi har jo ikke peiling.

The Forum Police!

Torvanger

Quote from: dr_cyanid on August 20, 2015, 12:02:28 PM

Har aldri i verden ment at verken RBH eller Skarsfjord var riktige folk for Branns fremtid. Snarere tvert i mot. Jeg kan ikke forestille meg at Mohn har lagt føringer på Brann i forbindelse med sine gaver til klubben, men jeg registerer at mange har oppfatninger om at det er slik. Mohn har ikke for vane å legge føringer på sine gaver, enten det er til helsevesenet eller andre. I Tromsø kjøpte han f.eks ut deler av Alfheim som igjen gir klubben frihet til å styre øvrig drift på egenhånd. Tenk bare om han hadde gjort det samme med den gjeldstyngede bygningsmassen på Stadion. Selvsagt kan han gi midler som kan øremerkes, f.eks til ny CT-maskin på Haukeland, spillerkjøp eller kunstgress. Men at han skal gå inn å styre driften slik mange insinuerer har jeg ingen tro på. Det er imidlertid slik at viktige bidragsytere fortjener å bli hørt. Mohn har nok blitt hørt i mange tilfeller. Men i Skars/RBK-tilfellet har klubben, kanskje mot Mohns egentlige ønske, valgt annerledes. Det er dermed ikke sagt at Mohn har blandet seg utidig. Jeg mener at mange har rettet mye usaklig kritikk mot Mohn. Det har ikke klubbens viktigste økonomiske støttespiller fortjent. Brann som klubb er heller ikke tjent med det.

Edit: vet at folk vil trekke fram gaven på 10-mill fra Mohn ved forlengesen av Skars-kontrakten. Men er det egentlig slik at disse midlene kom utelukkende fordi Skars forlenget? Mohn sa jo at det var positivt med Skarsfjord-forlengelse og han var en flink mann og at RBH var et skikkelig mannfolk og slike ting. Men det har vel aldri vært dokumentert at disse midlene ble lagt føringer på eller at de kom fordi Mohn fikk "sin" trener? Midlene ble vel utelukkende gitt for at de skulle gjøre Brann, og Skarsfjord, gode.

Både Mohn og Brann burde ha skjønt at det var slik det ville bli tolket.

Lasaron

August 20, 2015, 13:31:17 PM #544 Last Edit: August 20, 2015, 13:42:12 PM by Lasaron
Jeg er litt enig med Torvanger i det med gråstein. Kjenner faktisk en liten frykt for det. For all del, jeg er enig i at det må inn en mye bedre kultur i Brann, en kultur som blir sittende. Men LAN må passe på balansen her. Brann er ikke tjent med å ha bare gråstein.

Edit: Det var vel ikke bare gråstein på Hødd-laget han trente.
Rød tråd barnefotball - ungdomsfotball - A-laget

krakra

Da kan man jo kontre med at man tar det for gitt at en profesjonell fotballklubb med et av landets største lønnsbudsjett og midler til overganger som flere av de siste års medaljelag bare kan drømme om henter inn gode og riktige spillere. Jeg syns det er litt naivt å bare ta sånne ting for gitt. En vet jo at det er ganske store forskjeller blant klubbene i Norge når det gjelder profesjonalitet og holdninger til spillere, og Brann ligger nok ikke i toppsjiktet her. Det bør vi, og det bør være på plass før vi satser tungt på å hente spillere. En kjøpsprofil der vi henter spillere på vei opp, og ikke spillere som har nådd toppen der Brann er et steg ned hvor de skal ha høy lønn i tillegg er også fornuftig og vi har hatt et bra overgangsvindu i sommer. Om det gir øyeblikkelige resultater gjenstår å se, men vi har hentet en av ligaens beste venstrebacker, en av ligaens beste spisser og to spillere som har levert på høyt TL-nivå tidligere hvorav en av dem til og med har fire kamper for landslaget. Så dette skal i utgangspunktet være spillere som forsterker oss dersom vi er gode til å få det beste ut av dem.

krakra

http://www.ba.no/brann/mohn-gir-brann-ti-millioner/s/1-41-6798768';

"Det gjør jeg fordi de har forlenget kontrakten med Rune Skarsfjord, som jeg synes er en veldig oppegående mann."

Klarere kan det vel ikke sies? Så er spørsmålet om styret visste at de ville få disse pengene før de forlenget, men det meste tyder jo på det. RBHs kontakt med Mohn har jo ofte blitt trukket fram som argument for at han var viktig for Brann. Selv om vi så at kombinasjonen Mohn/RBH ofte endte med dårlige og dyre spillerkjøp. Da foretrekker jeg litt mindre penger og en mer fornuftig sportslig ledelse. Hardball har jo bidratt til langt mer fornuftige innkjøp.

krøvel vellevold

Mohn har jo selv uttalt at de 10 millene kom fordi de forlenget med Skars - og at Brann visste om dette på forhånd. Han har aldri dementert dette i ettertid. Brann selv har innrømmet at de visste det kunne bli slutt på/ kutt i pengestøtten om de byttet ut Skars.
Legg ned hele klubben!

Joggi Bogga

Det er på tide med en hyllest til LAN.
For en pragmatiker!

Deilig kynisk og resultatorientert når det trengs. Løssluppenhet kanpt uten system når spillerne trenger å få lekt seg litt.

Benken begynner å se bra ut. Forsvaret er enormt solid til denne ligaen og være.

Tatt i betraktning at alt dette er innført i en tid hvor vi ofte har spilt to ganger per uke, er omveltningen enormt imponerende!

Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Tom C

Bifalles. Selv om jeg stadig vekk irriterer meg over støttepasninger og defensiv tankegang, så vet jeg jo innerst inne, at det er alfa og omega å tette igjen bakover. Så får heller finspillet komme etterhvert. Er utrolig imponert over hvordan vi ser ut bakover nå, så dersom det løsner litt fremover, så ser jeg positivt på fremtiden. Det var jo lovende tendenser mot Hønefoss, så om vi følger opp med noe bra offensivt mot Strømmen, så tror jeg vi er i god rute til opprykk.
Aldri mer Obos....

Go Up