• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Vibeke Johannessen

Started by Petter Puddefjord, December 11, 2014, 08:37:23 AM

0 Members and 15 Guests are viewing this topic.

Go Down

Petter Puddefjord

Dette var svært gledelige nyheter, og sikkert overraskende for mange.
Vibeke Johannessen har alle forutsetninger for å kunne gjøre en kjempejobb som daglig leder. Hun er dønn lojal mot byen og Brann, har faglig kompetanse, et bunnsolid nettverk både internt og eksternt, er meget godt likt, er i stand til å ta tøffe/gode avgjørelser, men har alltid et smil og en varme rundt seg. Jeg tror vi kommer til å bli meget godt fornøyd med henne som daglig leder, og jeg ser ikke bort fra at hun er damen som tar Brann opp til topps på permanent basis.
Det er ekstremt viktig for hele klubben at Vibeke får all støtte hun trenger.
Lykke til Vibeke - det er mange som heier på deg!

Hatleking

Vibeke Johannesen må gå! (slik at eg sa det først når det drar seg til)

nero

Hun vil i hvert fall ha mye å gå på, for hun hopper jo ikke akkurat etter Wirkola..  ;D

Gratulerer med jobben!
Lions led by donkeys.

OhAhCantona

Jeg har også hatt litt med henne å gjøre i jobbsammenheng og har i likhet med Petter Puddefjord bare positive ting å si

Om hun takler mediestyret en slik stilling medfører, tror jeg dette er en veldig god løsning for Brann! For min del kan dette gjerne bli permanent.

olebrann3

Quote from: nero on December 11, 2014, 10:38:24 AM
Hun vil i hvert fall ha mye å gå på, for hun hopper jo ikke akkurat etter Wirkola..  ;D

Gratulerer med jobben!

Hopper hun etter noen? Gikk vedkommende noensinne ut på bommen? Må uansett ha falt før hoppkanten.

krakra

December 11, 2014, 13:55:05 PM #5 Last Edit: December 11, 2014, 13:57:48 PM by krakra

Nixon

Ja, jeg føler at jeg er mye mer komfortabel med Johannessen som daglig leder enn med Soltvedt som sportssjef. Jeg føler at hun mye mer kan gå rett inn i jobben, mens han må ha en lengre innkjøringsperiode. Og kan det bli et problem når han hopper såpass mange plasser opp i hierakiet? Har han autoriteten som skal til for å bli sjefen for alle som jobber med sport?
Rød makt på Hansa!

nero

Quote from: krakra on December 11, 2014, 13:55:05 PM

I den grad vi trenger friskt blod syns jeg dette er viktigere i den sportslige avdelingen.

Jeg er positiv i utgangspunktet, og synes faktisk vi trenger friskt blod i alle ledd. Så spørs det selvsagt om hun greier å holde Gutteklubben Grei i ørene, eller om hun er/blir en del av den selv...
Lions led by donkeys.

Nixon

Med sjefsgutten ute blir det sannsynligvis mye lettere. Men klart. Det kan bli utfordringer når andre har hatt lange og gode relasjoner. Jeg vet ikke hvilket forhold hun har til f.eks. Trond Mohn. Men det er jo blitt så ille i Brann at skal hun fungere i jobben må hun ha et godt forhold til han. Dersom Mohn skulle vise seg å bare forholde seg til Barmen får hun et problem.
Rød makt på Hansa!

Spelaren

Det beste er jo om hun inntar en noe mer anonym rolle, og at denne tråden kun tidvis dukker opp på forsiden.
Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

nero

Quote from: Spelaren on December 11, 2014, 14:50:57 PM
Det beste er jo om hun inntar en noe mer anonym rolle, og at denne tråden kun tidvis dukker opp på forsiden.

Det har du evig rett i.
Lions led by donkeys.

Herman1

Quote from: Petter Puddefjord on December 11, 2014, 08:37:23 AM
Dette var svært gledelige nyheter, og sikkert overraskende for mange.
Vibeke Johannessen har alle forutsetninger for å kunne gjøre en kjempejobb som daglig leder. Hun er dønn lojal mot byen og Brann, har faglig kompetanse, et bunnsolid nettverk både internt og eksternt, er meget godt likt, er i stand til å ta tøffe/gode avgjørelser, men har alltid et smil og en varme rundt seg. Jeg tror vi kommer til å bli meget godt fornøyd med henne som daglig leder, og jeg ser ikke bort fra at hun er damen som tar Brann opp til topps på permanent basis.
Det er ekstremt viktig for hele klubben at Vibeke får all støtte hun trenger.
Lykke til Vibeke - det er mange som heier på deg!

Nå blir vel Krakra fornøyd. Han var jo så opptatt av kjønnet til div. styremedlemmer forleden. ;)

krakra

Det er forskjell på styre og daglig leder, men det kan fort være et friskt pust å få en kvinnlig daglig leder. Hun er jo tydeligvis godt kvalifisert og godt likt.

Herman1

December 11, 2014, 20:41:15 PM #13 Last Edit: December 11, 2014, 22:05:36 PM by Herman1
Quote from: krakra on December 11, 2014, 20:38:26 PM
Det er forskjell på styre og daglig leder, men det kan fort være et friskt pust å få en kvinnlig daglig leder. Hun er jo tydeligvis godt kvalifisert og godt likt.

Ja, hun har gjort en god jobb på markedsfronten.

Edit: Men jeg er ikke spesielt opptatt av viktigheten i det å ha en kvinne i denne rollen.
Jeg gir blanke f. i kjønnet så lenge vi får inn en kompetent person.
Jeg er av den mening at det er hverken positivt eller negativt at en kvinne ansettes som daglig leder.
Kompetanse is king.

krakra

Quote from: Herman1 on December 11, 2014, 20:41:15 PM

Jepp, i tillegg beskrives hun som flink til å skape resultater, hardtarbeidende, godt likt i en rekke miljøer og hun har et bredt kontaktnett. En god kandidat som kjenner Brann godt og ikke trenger mye tid til å sette seg inn i alt.

nero

Lions led by donkeys.

Jose Arrogantio

Han Roald er jo så glad i kabal, men hjerter er nok mer i min stil. Og faxmaskiner bruker jeg aldri!

Herman1

Quote from: krakra on December 11, 2014, 20:45:34 PM

Jepp, i tillegg beskrives hun som flink til å skape resultater, hardtarbeidende, godt likt i en rekke miljøer og hun har et bredt kontaktnett. En god kandidat som kjenner Brann godt og ikke trenger mye tid til å sette seg inn i alt.

Ja, det er utrolig hva hun har fått til på sponsor-siden med tanke på klubbens elendige resultater de siste årene.
Hver gang jeg ser henne i media har hun inngått en relativ lukrativ avtale med div. bedrifter.

Jeg tror imidlertid at klubben trenger friskt blod utenfra i denne stillingen.
Slik det har vært/er, med sentrale personer som dekker hverandres rygg, fremstår det for meg slik at Brann har behov for en ekstern, dyktig person som kan røske litt opp i disse inngrodde konstellasjonene.

Herman1

Herman1

Quote from: Jose Arrogantio on December 11, 2014, 21:38:58 PM
Han Roald er jo så glad i kabal, men hjerter er nok mer i min stil. Og faxmaskiner bruker jeg aldri!

Kanskje hun er mer erfaren i "Snake" eller "Tetris"?

krakra

Quote from: Herman1 on December 11, 2014, 22:02:06 PM

Ja, det er utrolig hva hun har fått til på sponsor-siden med tanke på klubbens elendige resultater de siste årene.
Hver gang jeg ser henne i media har hun inngått en relativ lukrativ avtale med div. bedrifter.

Slik det har vært/er, med sentrale personer som dekker hverandres rygg, fremstår det for meg slik at Brann har behov for en ekstern, dyktig person som kan røske litt opp i disse inngrodde konstellasjonene.

Jeg tror ikke det vil være sunt om man er diskvalifisert for forfremmelser fordi man allerede er i klujben

Yngve

Nixon

Quote from: krakra on December 11, 2014, 22:11:45 PMJeg tror ikke det vil være sunt om man er diskvalifisert for forfremmelser fordi man allerede er i klujben

Nei, men det er like usunt dersom man bare bytter hatter der oppe uten å gjøre en grundig vurdering av flere kandidater. Man kan jo tenke seg at Brann får tommel opp fra sponsorer og andre pengefolk som kjenner Johannessen og liker henne, og så går de for den løsningen. Jeg hadde ikke blitt overrasket for å si det sånn.

Men igjen. Hun kan virke som en god kandidat.
Rød makt på Hansa!

krakra

Quote from: Nixon on December 11, 2014, 23:02:21 PM
Quote from: krakra on December 11, 2014, 22:11:45 PMJeg tror ikke det vil være sunt om man er diskvalifisert for forfremmelser fordi man allerede er i klujben

Nei, men det er like usunt dersom man bare bytter hatter der oppe uten å gjøre en grundig vurdering av flere kandidater. Man kan jo tenke seg at Brann får tommel opp fra sponsorer og andre pengefolk som kjenner Johannessen og liker henne, og så går de for den løsningen. Jeg hadde ikke blitt overrasket for å si det sånn.

Men igjen. Hun kan virke som en god kandidat.
Jeg er ikke uenig i det og har ikke sagt at Brann må ansette Johannesen, men jeg er uenig i premisset om at behovet for "friskt blod" er så viktig at hun er uaktuell. Hun er en god kandidat hvis hun vil. Så regner jeg med at folk som Barmen og Lie Nielsen har kontaktnett bredt nok til å finne flere gode kandidater. I tillegg til de som Brann tiltrekker seg ved å være Brann.

Klaus_Brann

Hvilke kvalifikasjoner har hun?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: nero on December 11, 2014, 21:17:13 PM
Må si jeg ble oppriktig glad da jeg så denne overskriften:

http://www.bt.no/100Sport/fotball/forstediv/--Roald-og-jeg-er-ulike-pa-mange-mater-479544_1.snd

Du må lese resten, vet du;

''Men Branns nye daglige leder, Vibeke Johannesen (39), tror ikke det vil bli veldig stor forandring med henne som sjef.''

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

nero

December 12, 2014, 01:13:29 AM #27 Last Edit: December 12, 2014, 01:15:13 AM by nero
Quote from: Klaus_Brann on December 12, 2014, 00:23:22 AM

http://www.bt.no/100Sport/fotball/forstediv/--Roald-og-jeg-er-ulike-pa-mange-mater-479544_1.snd

''Men Branns nye daglige leder, Vibeke Johannesen (39), tror ikke det vil bli veldig stor forandring med henne som sjef.''

Som sagt, "da jeg så overskriften". Men ja, resten var ikke like oppløftende.. ;D

Lions led by donkeys.

dudo

Hun lover å holde seg unna sport, det er jo en påtagelig forskjell ... Vibeke er grei hun, og har gjort noen imponerende avtaler de siste årene. Ikke umulig at hun kan bli en glitrende daglig leder, men som kanskje også har godt av et år i første ..?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Quote from: Klaus_Brann on December 12, 2014, 00:21:49 AM

Det har jeg skrevet flere ganger. Hun har oppnådd veldig sterke resultater, har et godt kontaktnett og er godt likt i flere miljøer i og rundt Brann. Det kan være spennende med en daglig leder med bakgrunn fra marked. Slik Godset gjorde da de startet sin vei mot gullet.

dudo

Hun har VELDIG god forbindelse til SPV, og åpenbart til flere av våre sponsorer, men utover det skjønner jeg ikke helt hva slags kontaktnett du snakker om? Ikke for det, det kan jo holde.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Quote from: krakra on December 12, 2014, 01:37:06 AM

Det har jeg skrevet flere ganger. Hun har oppnådd veldig sterke resultater, har et godt kontaktnett og er godt likt i flere miljøer i og rundt Brann. Det kan være spennende med en daglig leder med bakgrunn fra marked. Slik Godset gjorde da de startet sin vei mot gullet.

Jeg tenkte mer på kvalifikasjoner som i bakgrunn. Hvilken utdannelse har hun, hvor har hun jobbet før osv.
Det hun har gjort i Brann er jeg selvsagt godt kjent med.

krakra

Quote from: Klaus_Brann on December 12, 2014, 02:50:20 AM
Quote from: krakra on December 12, 2014, 01:37:06 AM

Jeg tenkte mer på kvalifikasjoner som i bakgrunn. Hvilken utdannelse har hun, hvor har hun jobbet før osv.
Det hun har gjort i Brann er jeg selvsagt godt kjent med.

Jeg syns det hun har gjort i Brann er det viktigste i og med at hun har vært her i ti år. BT skrev vel at hun hadde en bachelor innen markedsføring og kommunikasjon.

Herman1

Quote from: krakra on December 11, 2014, 22:11:45 PM
Quote from: Herman1 on December 11, 2014, 22:02:06 PM

Jeg tror ikke det vil være sunt om man er diskvalifisert for forfremmelser fordi man allerede er i klujben

Man er ikke diskvalifisert i en slik sammenheng, men når man ser den ene etter den andre i klubben synge ut om kompiskultur og mange evalueringer, så er det rimelig klart at en ekstern person behøves for å "røske opp i" et gjengrodd system i klubben vår.

krakra

Eller så kan man bestemme seg for å bygge en prestasjonskultur innenifra, blant annet ved å vise at det lønner seg å levere resultater. Hvilket signal sender det dersom man ikke engang skal vurderes fordi man har vært i Brann en stund?

Herman1

Quote from: krakra on December 12, 2014, 03:21:07 AM
Eller så kan man bestemme seg for å bygge en prestasjonskultur innenifra, blant annet ved å vise at det lønner seg å levere resultater. Hvilket signal sender det dersom man ikke engang skal vurderes fordi man har vært i Brann en stund?

Hvem har sagt at hun ikke skal vurderes?
Friskt blod i en skakkjørt klubb med et "kompis-miljø" er en viktig kombo.

krakra

Hvordan skal hun vurderes hvis frisk blod er alfa omega?

Herman1

December 12, 2014, 04:04:42 AM #37 Last Edit: December 12, 2014, 04:06:25 AM by Herman1
Quote from: krakra on December 12, 2014, 03:45:26 AM
Hvordan skal hun vurderes hvis frisk blod er alfa omega?

Det er ikke alfa og omega, men et viktig element blant andre egenskaper som også må vurderes.
Jeg ser til stadighet klubbledere og "eksperter" hevde at om en bedrifts/klubb-kultur er gått i stå og resultatene uteblir så kan det være sunt å hente inn dyktig ekstern kompetanse for å videreutvikle en klubb eller en bedrift.

Når vi gjennom media har fått belyst en "kompis-kultur" i Sportsklubben, så sier det meg at det kan være direkte sunt for klubben å knytte til seg en slik ekstern kompetanse.

Og hvorfor tror vi at den beste kandidaten nødvendigvis befinner seg i Brann-systemet når det finnes en rekke dyktige ledere rundt omkring i Norge og det store utland?

En slik tankegang diskvalifiserer ikke Johannessen, men påpeker at det kan være fornuftig å se litt lenger ut en sin egen nesetipp i denne sammenhengen.

Edit: Det blir litt som å påstå at alle gode spillere i troppen nødvendigvis befinner seg i Bergens-området.
Det kan jo være det finnes dyktige spillere i andre landsdeler enn vår egen, for å si det slik.

krakra

December 12, 2014, 04:06:51 AM #38 Last Edit: December 12, 2014, 04:13:43 AM by krakra
Selvfølgelig diskvalifiserer det henne når du sier at klubben fortsetter å være i stå og ukulturen vil fortsette hvis hun får jobben. Det er først og fremst i fotballen at tankegangen om at nytt er best står så sterkt. Jeg har troen på å bygge en sunn kultur fra innsien, ikke hele tiden satse på at det kommer fra utsiden, ved å dyrke prestasjoner og belønne resultater. Styret må også ta større ansvar for hvilken kultur man har i klubben. Eksterne løsninger er viktigst når man mangler komperanse. Slik vi gjør på overgangsmarkedet.

Jeg sier ikke at hun er den beste kandidaten, men at hun er en god kandidat og at jeg vil se på det som en god løsning. Finner vi en bedre ekstern løsning er det flott, men da må det være noen som er bedre kvalifisert og ikke bare "friskt blod'.

Herman1

Quote from: krakra on December 12, 2014, 04:06:51 AM
Selvfølgelig diskvalifiserer det henne når du sier at klubben fortsetter å være i stå og ukulturen vil fortsette hvis hun får jobben.

Stråmanns-argumentasjon!
Det går an å ha mer en èn tanke i hodet samtidig.
Det er mer enn èn personlig egenskap som en fremtidig leder skal velges utfra.

Herman1

Quote from: krakra on December 12, 2014, 04:06:51 AM
Selvfølgelig diskvalifiserer det henne når du sier at klubben fortsetter å være i stå og ukulturen vil fortsette hvis hun får jobben. Det er først og fremst i fotballen at tankegangen om at nytt er best står så sterkt. Jeg har troen på å bygge en sunn kultur fra innsien, ikke hele tiden satse på at det kommer fra utsiden, ved å dyrke prestasjoner og belønne resultater. Styret må også ta større ansvar for hvilken kultur man har i klubben. Eksterne løsninger er viktigst når man mangler komperanse. Slik vi gjør på overgangsmarkedet.

Jeg sier ikke at hun er den beste kandidaten, men at hun er en god kandidat og at jeg vil se på det som en god løsning. Finner vi en bedre ekstern løsning er det flott, men da må det være noen som er bedre kvalifisert og ikke bare "friskt blod'.

Hvor har jeg sagt at kun "friskt blod" er den eneste viktige egenskapen i en fremtidig leder i Brann?

krakra

Du har hele veien argumentert for at siden vi har en kompiskultur og at det trengs en ekstern kandidat for å røske opp i denne. Står du ikke ved det?

Det er selvfølgelig ikke mulig å gå for en intern kandidat hvis holdningen er at vedkommende vil videreføre en ukultur og ikke få klubben ut av stampen.

Kagain

Quote from: krakra on December 12, 2014, 03:03:57 AM
Jeg syns det hun har gjort i Brann er det viktigste i og med at hun har vært her i ti år. BT skrev vel at hun hadde en bachelor innen markedsføring og kommunikasjon.

Henki

Quote from: nero on December 12, 2014, 01:13:29 AM
Quote from: Klaus_Brann on December 12, 2014, 00:23:22 AM

Som sagt, "da jeg så overskriften". Men ja, resten var ikke like oppløftende.. ;D

Hun har jo forsåvidt sine ord i behold. Roald var flink på mye, men livmor hadde han ikke.
Ballen skal fremover!

ostraume

Quote from: krakra on December 12, 2014, 04:20:49 AM
Du har hele veien argumentert for at siden vi har en kompiskultur og at det trengs en ekstern kandidat for å røske opp i denne. Står du ikke ved det?

At du får den argumentasjonen til å bli til: ""friskt blod" er den eneste viktige egenskapen i en fremtidig leder i Brann" er rimelig latterlig. Stråmann.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

pidre

Vibeke Johannesen, ja mulig dette er eit realt kvinnfolk og eit c-vitamin. Nå er dette ei midlertidig løysing, men i høve til at den skal bli permanent har eg har tre innvendiger:

1. Dette ligner ein "kompis-ansettelse".
2. Liten og feil formal kompetanse.
3. For tynt erfaringsgrunnlag - Har ikkje vist nok.

Saludar a los monos!

osoerli

På plussida vil eg anføra at ho har tenkt å halda seg langt unna sport.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Herman1

December 12, 2014, 12:55:09 PM #47 Last Edit: December 12, 2014, 12:57:33 PM by Herman1

Det er selvfølgelig ikke mulig å gå for en intern kandidat hvis holdningen er at vedkommende vil videreføre en ukultur og ikke få klubben ut av stampen.

Det er en ting du må forstå her, Krakra.

Det er en forskjell på å barbere seg og å kutte av seg hodet. Verden er ikke svart/hvitt og det finnes nyanser i det meste. Jeg merker meg at du er en enten/eller-type, spesielt når det gjelder talenter Sportsklubben Brann.
Det betyr ikke at resten av verden er det.

Ved å skrive "Jeg tror imidlertid at klubben trenger friskt blod utenfra i denne stillingen" mener man ikke at dette er det eneste som teller her i verden.

krakra

Quote from: ostraume on December 12, 2014, 09:02:00 AM

At du får den argumentasjonen til å bli til: ""friskt blod" er den eneste viktige egenskapen i en fremtidig leder i Brann" er rimelig latterlig. Stråmann.
Dere må gjerne angripe meg, men å påstå i det ene innlegget at man vil videreføre en sterk ukultur med å ansette en intern løsning og at klubben har gått i stå og trenger noen utenifra for å røske opp for så å skulle påstå at en intern kandidat ikke er uaktuell for meg helt idiotisk. Det er kanskje ikke det eneste som betyr noe, men det er rimelig diskvalifserende for en intern løsning.

krakra

December 12, 2014, 13:14:01 PM #49 Last Edit: December 12, 2014, 13:29:14 PM by krakra
Quote from: Herman1 on December 12, 2014, 12:55:09 PM

Det er en ting du må forstå her, Krakra.

Det er en forskjell på å barbere seg og å kutte av seg hodet. Verden er ikke svart/hvitt og det finnes nyanser i det meste. Jeg merker meg at du er en enten/eller-type, spesielt når det gjelder talenter Sportsklubben Brann.
Det betyr ikke at resten av verden er det.

Ved å skrive "Jeg tror imidlertid at klubben trenger friskt blod utenfra i denne stillingen" mener man ikke at dette er det eneste som teller her i verden.

Hvis du ikke skjønner at det å skrive at en intern løsning vil videreføre en ukultur og at man trenger friskt blod forå få en skakkjørt klubb på beina er å diskvalifisere en intern løsning så kan jeg ikke diskutere dette videre med deg. Det er kanskje andre faktorer også, men hadde det du skrevet vært korrekt hadde det vært umulig å gå for en intern løsning. Heldigvis tror jeg du tar feil.

Første steg i å bygge en sunn prestasjonskultur må være at man ansetter de mest kvalifiserte kandidatene. Uavhengig av om man finner de i klubben eller eksternt. Så må man være i stand til å ta en noe kynisk vurdering av hva klubben har og hva klubben mangler. H vem som fungerer i sin rolle, og hvem som ikke gjør det. Det er noe man bør bygge fra innsiden, ikke håpe kommer med at man ansetteren fyr som skal røske opp i alt.

Go Up