• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Vibeke Johannessen

Started by Petter Puddefjord, December 11, 2014, 08:37:23 AM

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

Quote from: pidre on December 12, 2014, 10:37:53 AM
Vibeke Johannesen, ja mulig dette er eit realt kvinnfolk og eit c-vitamin. Nå er dette ei midlertidig løysing, men i høve til at den skal bli permanent har eg har tre innvendiger:

1. Dette ligner ein "kompis-ansettelse".
2. Liten og feil formal kompetanse.
3. For tynt erfaringsgrunnlag - Har ikkje vist nok.

Dette er noe av problemet med Brann spesielt og fotballklubber generelt. Det er vanskelig å forfremme dyktige medarbeidere uten at det ropes kompisansettelse. Det er vanlig, og sunt, med interne løsninger i næringslivet og en forfremmelse betyr gjerne at man får prøve seg i noe nytt. Nå får Brann se hvordan hun løser rollen i en av de mest krevende periodene klubben har hatt på mange år. I tillegg kjenner de godt til hvordan hun vanligvis jobber, hennes gode og dårlige egenskaper og evne til å oppnå resultater så når avgjørelsen skal falle vil de ha et godt grunnlag.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on December 12, 2014, 03:03:57 AM
Quote from: Klaus_Brann on December 12, 2014, 02:50:20 AM
Quote from: krakra on December 12, 2014, 01:37:06 AM
Quote from: Klaus_Brann on December 12, 2014, 00:21:49 AM
Quote from: krakra on December 11, 2014, 20:38:26 PM
Det er forskjell på styre og daglig leder, men det kan fort være et friskt pust å få en kvinnlig daglig leder. Hun er jo tydeligvis godt kvalifisert og godt likt.

Hvilke kvalifikasjoner har hun?
Det har jeg skrevet flere ganger. Hun har oppnådd veldig sterke resultater, har et godt kontaktnett og er godt likt i flere miljøer i og rundt Brann. Det kan være spennende med en daglig leder med bakgrunn fra marked. Slik Godset gjorde da de startet sin vei mot gullet.

Jeg tenkte mer på kvalifikasjoner som i bakgrunn. Hvilken utdannelse har hun, hvor har hun jobbet før osv.
Det hun har gjort i Brann er jeg selvsagt godt kjent med.

Jeg syns det hun har gjort i Brann er det viktigste i og med at hun har vært her i ti år. BT skrev vel at hun hadde en bachelor innen markedsføring og kommunikasjon.

Ja, når ikke utdannelsen eller erfaring fra lignende arbeid taler for, kan du jo ikke synes det er det viktigste.
Jeg håper Brann finner en annen DL, vi trenger ikke et prøveprosjekt i en såpass viktig stilling.

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: pidre on December 12, 2014, 10:37:53 AM
Vibeke Johannesen, ja mulig dette er eit realt kvinnfolk og eit c-vitamin. Nå er dette ei midlertidig løysing, men i høve til at den skal bli permanent har eg har tre innvendiger:

1. Dette ligner ein "kompis-ansettelse".
2. Liten og feil formal kompetanse.
3. For tynt erfaringsgrunnlag - Har ikkje vist nok.

Står helt bak denne.
Vi får håpe det blir en midlertidig "kompis-ansettelse".
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: osoerli on December 12, 2014, 10:47:40 AM
På plussida vil eg anføra at ho har tenkt å halda seg langt unna sport.

Får håpe det ikke er altfor langt unna, med mindre vi har planer om å utvide med andre idretter for å dyrke navnet vårt...

krakra

Nå får hun en real ilddåp som vikar i en veldig tøff periode. Så det gir jo klubben en god mulighet til å vurdere hennes evner. Det er heller ikke slik at fordi man ikke har vært i akkurat den stillingen så er det ren gambling hvordan hun vil gjøre det. Mye av det som kreves kan måles i andre jobber også, som den hun har hatt til nå.
Det er i mine øyne tre ting som er noe usikkert:
1. Hennes økonomiske evner
2. Mediehåndtering
3. Lede en større gruppe, også utenfor sitt fagfelt.

Alt dette, særlig den første, får hun jo gode sjanser til å vise nå.

Det er forøvrig ikke uten risiko å hente folk som har prestert i små bygdeklubber til heksegryten Bergen heller. Der er stor forskjell på Odd/Sogndal og Brann.

Kagain

Ilddåp ja. Det kan jo hende at hun viser seg å ha talent for akkurat dette. I så fall vil det jo være en genial ting. Men den økonomibiten, er det ikke controlleren (Marthinsen?) som har mesteparten av det sånn egentlig?

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Kagain

Det kan du ha rett i. Det jeg liker best med hele den biten er at RBH har trukket seg, men han trekker fremdeles i trådene på noe som spillerne og medlemsmassen har erklært seg uenige i. Han klarer ikke helt å holde fingrene fra fatet.

Lasaron

Quote from: Kagain on December 13, 2014, 11:44:56 AM
Det kan du ha rett i. Det jeg liker best med hele den biten er at RBH har trukket seg, men han trekker fremdeles i trådene på noe som spillerne og medlemsmassen har erklært seg uenige i. Han klarer ikke helt å holde fingrene fra fatet.

På det forrige årsmøtet så sørget iallfall RBH for en meget ryddig og grundig gjennomgang av fordeler og ulemper knyttet til kunstgress.
Rød tråd barnefotball - ungdomsfotball - A-laget

Klaus_Brann

dudo

Heheh, jeg er naiv nok til å tro at et pålegg om å behandle skifte av underlag (som er regelen jeg ser for meg) i årsmøte er vanskeligere å omgå enn å la være å ansette noen. Pluss at mestermanipulatoren er på hytten, så det KAN gå!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

Quote from: dudo on December 13, 2014, 16:49:59 PM
Heheh, jeg er naiv nok til å tro at et pålegg om å behandle skifte av underlag (som er regelen jeg ser for meg) i årsmøte er vanskeligere å omgå enn å la være å ansette noen. Pluss at mestermanipulatoren er på hytten, så det KAN gå!

Et årsmøtevedtak om kunstgress er en håpløs sak. Det bør overlates til pragmatisme og fornuft, ikkje en skokk med halvreligiøse skyttergravskrigere.

;) (avvæpnende smiley)
Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

dudo

Underlaget bør ikke overlates til triggerhappy blåruss! Derfor bør et SKIFTE av underlag funderes i årsmøtet. Det er ikke en hasteavgjørelse som trenger å tas i løpet av <12 mnd.

Spelaren

Quote from: dudo on December 13, 2014, 17:45:08 PM
Underlaget bør ikke overlates til triggerhappy blåruss! Derfor bør et SKIFTE av underlag funderes i årsmøtet. Det er ikke en hasteavgjørelse som trenger å tas i løpet av <12 mnd.

dudo

Den trigger-happy blårussen er I styret og administrasjon - ikke i salen.

dudo

Kanskje man heller skal kalle dem wannabe-blåruss. Med sine konserter og fokus på alt annet kjerneproduktet.

Spelaren

Quote from: dudo on December 13, 2014, 18:44:27 PM
Kanskje man heller skal kalle dem wannabe-blåruss. Med sine konserter og fokus på alt annet kjerneproduktet.

Tull, slik Brann må klare seg på Trygd Mohn er det ikkje akkurat blåruss som er den rette betegnelsen :D . Kjerneproduktet er et lag som knapt skaper inntekter i forhold til det som puttes inn. Hadde Brann hatt flere kremmere i ledelsen hadde me ikkje sett at lille Sogndal har 8-9 ganger så store leieinntekter frå sitt anlegg som det me har. En skikkelig blåruss hadde ikkje oversett momskompensasjonen, og samtidig sett risikoen det er ved konserter med usikre artister.

dudo

Hvor stor andel av inntektene til Sogndal er forbundet med kunstgress?

dudo

Dessuten presiserte jeg "wannabe" i innlegget du siterte! :-D

Lasaron

Quote from: Spelaren on December 13, 2014, 17:00:14 PM

Et årsmøtevedtak om kunstgress er en håpløs sak. Det bør overlates til pragmatisme og fornuft, ikkje en skokk med halvreligiøse skyttergravskrigere.

;) (avvæpnende smiley)

Uenig. Det er så mye følelser knyttet til underlag. Blir det kunstgress er det på en måte ingen vei tilbake. Her må man forsikre seg om at medlemmene står bak, og det gjøres på årsmøtet.

Spelaren

Quote from: Lasaron on December 14, 2014, 10:04:12 AM

;) (avvæpnende smiley)

Uenig. Det er så mye følelser knyttet til underlag. Blir det kunstgress er det på en måte ingen vei tilbake. Her må man forsikre seg om at medlemmene står bak, og det gjøres på årsmøtet.

Medlemmene, og spesielt de som møter på årsmøtet, utgjør en anekdotisk andel av Branns potensielle tilskuermasse. De er ingen representativ gjeng, og akkurat det at følelser spiller inn er en grunn til å ikkje la årsmøtet avgjøre dette, hvilket var en klok avgjørelse ved forrige gang det kom opp.

Lasaron

Quote from: Spelaren on December 14, 2014, 12:02:54 PM

;) (avvæpnende smiley)

Medlemmene, og spesielt de som møter på årsmøtet, utgjør en anekdotisk andel av Branns potensielle tilskuermasse. De er ingen representativ gjeng, og akkurat det at følelser spiller inn er en grunn til å ikkje la årsmøtet avgjøre dette, hvilket var en klok avgjørelse ved forrige gang det kom opp.

Hvem som vil kan melde seg inn i Brann.

Jeg er redd for at et styre skal avgjøre noe så gjennomgripende og irreversibelt uten å være sikker på å ha klubben i ryggen.

Jose Arrogantio

Quote from: Spelaren on December 14, 2014, 12:02:54 PM

;) (avvæpnende smiley)

Så da vil du heller ha en enda mindre representativ gruppe bestemme? En gruppe som er så ute av touch med supporterne at de forlenget Skarsfjord sin kontrakt for ikke lenge siden?

Spelaren

Quote from: Lasaron on December 14, 2014, 13:09:32 PM

Jeg er redd for at et styre skal avgjøre noe så gjennomgripende og irreversibelt uten å være sikker på å ha klubben i ryggen.

Men hvem som helst gjør

SK

Quote from: Spelaren on December 14, 2014, 18:27:13 PM
Quote from: Lasaron on December 14, 2014, 13:09:32 PM

Men hvem som helst gjør

Det er vel snarere et argument i motsatt retning. Kanskje hadde ikke alle disse klubbene hatt kunstgress hvis årsmøtet hadde fått være med å bestemme. At Start f.eks. har det er jo hårreisende idiotisk.

Jeg er enig med deg at årsmøtet til Brann ikke nødvendigvis er det mest representative organet, og kan være preget av hvem som er til stede der og da. Men styret er som andre er inne på uendelig mye mindre representativt. Og på årsmøtet kan alle som ønsker det delta, hvis de går inn for det.

Bergensia

Liker fokuset når en røys med kommentarer om kunstgress kommer i Vibeke tråden og ikke den om stadion utbyggingen. Fokuset er på topp i "After-RBH" rusen:-)

Spelaren

Quote from: SK on December 14, 2014, 19:12:03 PM
Det er vel snarere et argument i motsatt retning. Kanskje hadde ikke alle disse klubbene hatt kunstgress hvis årsmøtet hadde fått være med å bestemme. At Start f.eks. har det er jo hårreisende idiotisk.

Alle disse klubbene styres bedre enn Brann. Og sist dette var oppe på årsmøtet endte det vel med å la avgjørelsen tas av styret.

Kristiansand har, tross sørlandsposisjonen, ingen sydenaktig varm vinter. De slet selv med elendig gress store deler av sesongen på Sør Arena. En del av det skyldes arkitekturen, men mesteparten det enkle faktum at klimaet der er ikkje så ulikt store deler av landet på vinteren.

Lasaron

Ja, perioden nov/des-feb/mars er kaldere der enn her.

Nixon

Quote from: SK on December 14, 2014, 19:12:03 PMJeg er enig med deg at årsmøtet til Brann ikke nødvendigvis er det mest representative organet, og kan være preget av hvem som er til stede der og da. Men styret er som andre er inne på uendelig mye mindre representativt. Og på årsmøtet kan alle som ønsker det delta, hvis de går inn for det.

Et mer representativt utvalg er vel alle med partoutkort. Det hadde vært null problem for Brann å lage en avstemming via e-post dersom de hadde vært interessert i å få vite hva folk flest tenker om saken.
Rød makt på Hansa!

SK

Quote from: Spelaren on December 15, 2014, 08:41:05 AM
Quote from: SK on December 14, 2014, 19:12:03 PM

Alle disse klubbene styres bedre enn Brann. Og sist dette var oppe på årsmøtet endte det vel med å la avgjørelsen tas av styret.

Kristiansand har, tross sørlandsposisjonen, ingen sydenaktig varm vinter. De slet selv med elendig gress store deler av sesongen på Sør Arena. En del av det skyldes arkitekturen, men mesteparten det enkle faktum at klimaet der er ikkje så ulikt store deler av landet på vinteren.

Elendig gress var noe Start hadde da de spilte på Kristiansand stadion, samt i starten på Sør-Arena fordi de hadde problemer med ny matte. På det tidspunktet de byttet til kunstgress, var det Norges kanskje best gressmatte de byttet ut. De hadde ikke hatt problemer med å holde en brukbar gressmatte, og det var heller ikke det som var hovedårsaken til byttet.

Kagain

Interessant at de ligger ute med epost og slikt. Ellers er jeg ikke helt sikker på hvorfor du linket den. Ikke for det, jeg klager ikke.

Spelaren

Quote from: SK on December 15, 2014, 23:46:54 PM
Elendig gress var noe Start hadde da de spilte på Kristiansand stadion, samt i starten på Sør-Arena fordi de hadde problemer med ny matte. På det tidspunktet de byttet til kunstgress, var det Norges kanskje best gressmatte de byttet ut. De hadde ikke hatt problemer med å holde en brukbar gressmatte, og det var heller ikke det som var hovedårsaken til byttet.

"Norges beste gressmatte" er en sånn floskel vi slenger rundt midtsommers når sørlendingene har tean i tanga og sidder på brygga og spiser rægør. De hadde, som alle andre norske lag, utfordringer med seriestart og avslutning. Underlaget blir for dårlig dersom ambisjonen er jevnt dekke over hele banen hele året.

Nixon

Quote from: Kagain on December 16, 2014, 06:56:49 AMInteressant at de ligger ute med epost og slikt.

Det er vel helt naturlig all den tid de lever av å være i kontakt med mennesker. Noe annet ville vært veldig rart.
Rød makt på Hansa!

Klaus_Brann

Quote from: Kagain on December 16, 2014, 06:56:49 AM
Interessant at de ligger ute med epost og slikt. Ellers er jeg ikke helt sikker på hvorfor du linket den. Ikke for det, jeg klager ikke.

Skulle da bare mangle når de jobber i markedsavdelingen.

SK

Quote from: Spelaren on December 16, 2014, 08:59:07 AM
Quote from: SK on December 15, 2014, 23:46:54 PM

"Norges beste gressmatte" er en sånn floskel vi slenger rundt midtsommers når sørlendingene har tean i tanga og sidder på brygga og spiser rægør. De hadde, som alle andre norske lag, utfordringer med seriestart og avslutning. Underlaget blir for dårlig dersom ambisjonen er jevnt dekke over hele banen hele året.

Ingen klubber trenger jevnt dekke hele året. April-november er tilstrekkelig, og det vil de fleste kunne klare. Det klarte man fint på Brann Stadion tidligere, før man fikk undervarme. Og dette var heller ikke noe stort på problem på Sør-Arenea, dekket ble byttet av andre årsaker. Det var ramaskrik blant mange grunnet det absurde at de byttet ut en så fin gressmatte som de gjorde.

Herman1

December 17, 2014, 00:13:25 AM #86 Last Edit: December 17, 2014, 20:11:56 PM by Herman1
Quote from: Kagain on December 16, 2014, 06:56:49 AM

Spelaren

Quote from: SK on December 16, 2014, 22:40:00 PM
Ingen klubber trenger jevnt dekke hele året. April-november er tilstrekkelig, og det vil de fleste kunne klare. Det klarte man fint på Brann Stadion tidligere, før man fikk undervarme. Og dette var heller ikke noe stort på problem på Sør-Arenea, dekket ble byttet av andre årsaker. Det var ramaskrik blant mange grunnet det absurde at de byttet ut en så fin gressmatte som de gjorde.

Jo, et jevnt dekke hele året er langt bedre enn et variabelt dekke der store deler av sesongen spilles med store hull i underlaget og gjørme rundt keeperne. Hva man klarte "fint" på Stadion med gamlematten er det tydelig at vi vurderer annerledes, all den tid den matten ikkje akkurat var kjent for sine kvaliteter. Utvidelse av sesongen, samt en noe naiv visjon om jevnlig ecup-spill, tvang for øvrig fram bedre løsninger.

Start byttet ut pga en økonomisk forpliktende avtale med kommunen, men det er ingen grunn til å deppe over det den matten representerte på våren og senhausten. Sørlendingene er ihvertfall fornøyd den dag i dag.

Klaus_Brann

Herman1

Burde forresten ikke media gjøre et portrett-intervju med Johannessen og/eller Soltvedt etter hvert?

Spelaren

Quote from: Klaus_Brann on December 17, 2014, 01:03:33 AM

Visst ble det gjørmete rundt keeperne i år. Både mot Start og S08 bar femmeterne tydelig preg av dårlig kvalitet.

krakra

http://www.bt.no/btmagasinet/Intervjuet/--Jeg-har-lyst-til-a-vare-med-pa-opprykket--3304971.html

Intervju med den konstituerte daglige lederen. Liker fokuset på klubb- og prestasjonskulturen. Den har nok jevnt over vært ganske råtten etter gullet.

Spelaren

Vibeke klarte seg fint i kveld. Det var én eldre representant, ok tussaladd, som gikk nokså platt og pinlig ut mot "denne Vibeke Johannesen, kem no det e'" men hun svarte godt for seg. Arbeidet som, tilsynelatende, er gjort etter nedrykket ser bra ut, og det er ingen krise at hun fortsetter som konstituert leder.

aleksanderhjelleseth

E9, Vibeke er gull. Flink dame som gjør alt for å bevise at hun har det som skal til for å ha en slik stilling. Hun kommer til å gi jernet!

Klaus_Brann

Det gjorde Roald også, men det er ikke alltid at det å gi jernet er nok, uten videre sammenligning.

krakra

Noen som så henne i dag?

OhAhCantona

Jeg så siste del av sendingen. Syntes hun klarer seg bra og hennes tanker rundt Brann (og veien videre) er interessante.

Jeg merker at jeg er positiv til henne i en permanent stilling som daglig leder

krakra

Petter Puddefjord

"Kunstgress-Vibeke".
Hvis det stemmer at hun vil legge gummimatte på stadion, frafaller dessverre min støtte til henne. Brann skal ha som mål å komme seg ut i Europa, konkurrere mot Rosenborg/Viking/Vålerengen (storbylag med naturgressbaner), og holde på det ekte og naturlige. Kunstgress skulle utelukkende vært tillatt for klubber i våre nordligste fylker grunnet klima. Det er tull å ødelegge magien med kunstgress!

Spelaren

Quote from: Petter Puddefjord on July 12, 2015, 00:39:40 AM
"Kunstgress-Vibeke".
Hvis det stemmer at hun vil legge gummimatte på stadion, frafaller dessverre min støtte til henne. Brann skal ha som mål å komme seg ut i Europa, konkurrere mot Rosenborg/Viking/Vålerengen (storbylag med naturgressbaner), og holde på det ekte og naturlige. Kunstgress skulle utelukkende vært tillatt for klubber i våre nordligste fylker grunnet klima. Det er tull å ødelegge magien med kunstgress!

Vålerengen har bestemt kunstgress på sin nye bane for lenge siden.

Go Up