• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Start - Brann 17/10-2011 19:00

Started by roaldinho, October 04, 2011, 16:29:30 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

olebrann3

http://www.brann.no/nyheter/skarsfjord-gikk-i-klassisk-felle/

Beskylder tapet med at det gikk dårlig når de la seg bakpå. Hvorfor gjør vi dette hver gang vi leder en kamp da? Kjør på videre og få en 2-3 mål. Da kan man legge seg bakpå og satse på kontringer. Livsfarlig å legge seg bakpå når stillingen bare er 0-1

roaldinho

Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2011, 19:53:56 PM
Quote from: roaldinho on October 17, 2011, 19:22:26 PM
Quote from: bernu on October 17, 2011, 19:21:10 PM
Jeg syns Haugen burde få mye mer spilletid... Han er jo knallgod!!

Bedre enn Mjelde iallefall. Ikke at det er noen prestasjon.

Hva gjorde han bedre enn Mjelde? Han var jo knapt borti ballen.

Poenget er at Mjelde får spille uansett hvor ræva han spiller. Austin blir tatt ut, men ikke Mjelde. Syntes det er på tide å  innse at Erik Mjelde ikke er bra nok for Brann og jeg er sikker på at Brann ville klart seg mye bedre uten Mjelde på laget. Gi de noen kamper så vil tempoet og flere sjanser komme. Mjelde er patetisk, blanet annet for det i intervjuet mot MIM samt han blir grinete når han blir byttet ut.

Haugen spilte elendig, men det gjorde de fleste. Brann trenger tempo i angrep, og da kan ikke trege Mjelde brukes.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Klaus_Brann

Han har da blitt tatt ut, men jeg er helt enig i at han godt kunne røket i dag.
Kanskje han tenkte at Austin kunne få hvile siden Mjelde spiller bås allikevell?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

roaldinho

Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2011, 22:44:38 PM

Kanskje han tenkte at Austin kunne få hvile siden Mjelde spiller bås allikevell?

Det kan være, og det ville være en god nok grunn da Brann ikke hadde noen sjanse likevel.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Jose Arrogantio

Quote from: roaldinho on October 17, 2011, 22:35:41 PM

Poenget er at Mjelde får spille uansett hvor ræva han spiller. Austin blir tatt ut, men ikke Mjelde.

Dette er tull. Mjelde har blitt tatt av banen flere ganger enn Austin.

dudo

Vi var 2 mål bak med 9 (da byttet ble meldt) minutter igjen pluss tilleggstid. Det er intet tidspunkt å kaste inn håndkleet på.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

storB

October 17, 2011, 23:37:42 PM #207 Last Edit: October 17, 2011, 23:39:33 PM by storB
Quote from: krakra on October 17, 2011, 21:04:44 PM
Syns ikke vi skal ta helt av i motsatt retning av den hypen som var rundt Skarsfjord i sommer. Jeg har samme inntrykket som da. Han er tydeligvis dyktig på treningsfeltet, men en svak kampleder. Taktikken er ekstremt primitiv og avhengige av to ting: At vi gir mye mer enn motstanderen og at Guastavino og Ojo har dagen. Begge disse må sitte, hvis ikke sliter vi voldsomt. I dag var Start mye mer på hugget enn oss de siste 60 minuttene og da ble vi regelrett pisset på. Bare en god Piotr hindret at vi tapte med 5-6 mål. Vi hadde ikke en eneste god sjanse utover scoringene.

Skarsfjord er nødt til å se at spillestilen ikke holder mål. For at den skal fungere er den totalt avhengig av at spillerne tar ut ekstremt mye krefter. Når han samtidig er pissredd for å rullere på laget er det uunngåelig at kreftene tar slutt utover i sesongen og da har vi ingenting å by på. Brann er gode nok til å styre spillet, ha ballen i laget i langt flere trekk og styre tempoet. Det krever mye mindre av kreftene til spillerne hvis vi har ballen mest og det gir oss samtidig mer å spille på.

Vi har fortsatt innsatsen. Den er viktig for å hevde seg. Vi har også enkelte veldig gode spillere. Det vi mangler er en fungerende struktur, hvor alle spillerne vet hvordan de skal forholde seg til hverandre. Både offensivt og defensivt. Det tror jeg ikke Skarsfjord er i stand til å gjøre noe med. Så trenerteamet må forsterkes foran neste sesong. Det er kanskje det viktigste. Viktigere enn nye forsvarsspillere, midtbanespillere eller kantspillere.

Dette roteringsmaset må snart slutte. I sommer var det klaging på at han ikke roterte nok på sine 11 faste når vi spillte 3 kamper på 8 dager. Men da dro vi i det minste inn poeng. Idag, med kun en kamp i uken og med mer rotasjon enn i sommer, så drar vi inn null poeng.

Det idelle hadde vært rotasjon på 07 nivå med en fast sentral linje som kunne spillt flesteparten av kampene. Denne muligheten har vi ikke idag.

Og en annen ting, hvorfor denne klagingen på lange baller opp mot Ojo? Skal vi liksom overlappe på vingen eller spille oss igjennom sentralinjen med dagens mannskap? Det eneste muligheten vi har idag til variasjon i spillet er om Austin kan slå en strøken passning til Birkir eller at Diego lykkes med ett sinnsykt dribleraid. Ut over det har vi sørgelig ikke kvalitet i laget til å kunne utspille noen.

Eg mener vi bør fortsette å satse på Gustav og Ojo magi ut sesongen som forhåpentligvis gir cupgull og ecup til neste år. Håper på endring i spillestil til neste år selvfølgelig, men det avhengiger av hva som kommer inn portene i vinter.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Huff

Ironi og overdrivelser fungerer tydeligvis ikke på internett, selv når de dras til det ekstreme.

krakra

October 17, 2011, 23:47:16 PM #209 Last Edit: October 17, 2011, 23:53:05 PM by krakra
Poenget i sommer viser seg nå. Den hardtkrevende spillestilen og Skarsfjord manglende guts til å rotere på spillere har gjort at laget nå er utslitte.

Og denne ekstreme nedsnakkingen av spillerstallen er bare alt for dum. Vi har selvfølgelig gode nok spillere til å styre kamper og kjøre over motstandere. Når selv Start klarer det skal da for faen meg vi også klarer det. Det handler om innstilling og det handler om at spillere vet hva de skal gjøre. Når spillerne ikke aner hva de skal gjøre utover å vente og se hva Guastavino gjør blir de naturlig nok ganske stillestående og omstendelige i forsvar. Hadde vi hatt et klart og planlagt bevegelsesmønster offensivt kunne vi godt hatt ballen i laget langt mer og spilt oss igjennom både sentralt og via kantene.

Vi taper ikke noe på å la Haugen eller Austin ha ballen mer offensivt, mens Mjelde, Bentley(Holmvik), Guastavino og Ojo jager forskjellige rom. Desverre er det alltid totalt stillestående når vi faktisk har ballen offensivt.

Også det manglende spillesystemet ble kritisert på grunn av det vi ser nå. Uten at Guastavino eller Ojo er på hugget så har vi ingen verdens ting å bidra med og fremstår offensivt som en suveren dumpekandidat. Det var også poenget i sommer hvor det var tabu å kritisere Skarsfjord fordi vi tok så mange poeng. Vi var i en god flytsone hvor alle spillerne var i god form og nøkkelspillerne storspilte, men det var veldig åpentbart også da at hvis spillerne ble slitne og Guastavino og Ojo ikke var i form så hadde vi veldig lite på å by på fordi vi spiller en veldig ensformig, primitiv og sårbar fotball som er totalt avhengig av enkeltspillere. Vi har en såpass god stall at vi skal klare å slå Sogndal og Start uten at Guastavino eller Ojo dominerer. Eller i det minste ha en sjans.

Og vi roterte da på sentrallinjen i 2007 også. Verken Helstad eller Andresen hadde noen fast makker gjennom hele sesongen.

Klaus_Brann

Quote from: roaldinho on October 17, 2011, 22:48:49 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2011, 22:44:38 PM

Det kan være, og det ville være en god nok grunn da Brann ikke hadde noen sjanse likevel.

Det var det jeg tenkte.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

storB

Quote from: krakra on October 17, 2011, 23:47:16 PM
Poenget i sommer viser seg nå. Den hardtkrevende spillestilen og Skarsfjord manglende guts til å rotere på spillere har gjort at laget nå er utslitte.

En må huske på at i sommer under det intense kamprogrammet så drev de så og si kun resitusjonstrening. Nå for tiden har de ett helt annet treningsopplegg, rett og slett for de har mer fysisk overskudd. Kjøper ikke helt den at sommerens anstrengelser viser seg nå.

Og denne ekstreme nedsnakkingen av spillerstallen er bare alt for dum. Vi har selvfølgelig gode nok spillere til å styre kamper og kjøre over motstandere. Når selv Start klarer det skal da for faen meg vi også klarer det. Det handler om innstilling og det handler om at spillere vet hva de skal gjøre. Når spillerne ikke aner hva de skal gjøre utover å vente og se hva Guastavino gjør blir de naturlig nok ganske stillestående og omstendelige i forsvar. Hadde vi hatt et klart og planlagt bevegelsesmønster offensivt kunne vi godt hatt ballen i laget langt mer og spilt oss igjennom både sentralt og via kantene.

Vi taper ikke noe på å la Haugen eller Austin ha ballen mer offensivt, mens Mjelde, Bentley(Holmvik), Guastavino og Ojo jager forskjellige rom. Desverre er det alltid totalt stillestående når vi faktisk har ballen offensivt.

Dette er fotballens ABC, og jeg er 110 % sikker på at akkurat det du nevner her mtp på offensiv bevegelse også er på taktikkbordet til Skarsfjord. Hva kjennetegner så da lag som er gode på dette punktet? Jo, kontinuitet på spiller og trenersiden. Har Brann det på nåverende tidspunkt? Nei. Kan vi da forvente samba fotball?

Start og Sogndal som du nevner her har da bare unntaksvis brilljert denne sesongen rent offensivt.  Det gjenspeiles også på deres tabellsituasjon.

Og vi roterte da på sentrallinjen i 2007 også. Verken Helstad eller Andresen hadde noen fast makker gjennom hele sesongen.

Helstad og andresen, samt opdal og ørneredet VAR sentral linjen. Ingen av disse ble rotert på utover skader og suspensjoner. Rotasjonen var på spillerne rundt denne linjen, dette fordi vi hadde kvalitet i troppen som tillot dette.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

Quote from: storB on October 18, 2011, 00:28:17 AM

En må huske på at i sommer under det intense kamprogrammet så drev de så og si kun resitusjonstrening. Nå for tiden har de ett helt annet treningsopplegg, rett og slett for de har mer fysisk overskudd. Kjøper ikke helt den at sommerens anstrengelser viser seg nå.

Dette er fotballens ABC, og jeg er 110 % sikker på at akkurat det du nevner her mtp på offensiv bevegelse også er på taktikkbordet til Skarsfjord. Hva kjennetegner så da lag som er gode på dette punktet? Jo, kontinuitet på spiller og trenersiden. Har Brann det på nåverende tidspunkt? Nei. Kan vi da forvente samba fotball?

Start og Sogndal som du nevner her har da bare unntaksvis brilljert denne sesongen rent offensivt.  Det gjenspeiles også på deres tabellsituasjon.

Helstad og andresen, samt opdal og ørneredet VAR sentral linjen. Ingen av disse ble rotert på utover skader og suspensjoner. Rotasjonen var på spillerne rundt denne linjen, dette fordi vi hadde kvalitet i troppen som tillot dette.

Du får kjøpe hva du vil. Det er veldig tydelig at spillerne har langt mindre krefter nå enn tidligere i år. Også i forhold til resten av lagene.
Jeg forventer ikke sambafotball, men jeg forventer et visst forsøk på å spille fotball. Ikke bare lempe ballen opp mot Ojo eller sentre til Guastavino som skal gjøre ting på egenhånd. Hvis vi ikke engang prøver å spille fotball så kommer vi aldri til å bli god på det. Jeg forventer ikke sambafotball, men jo, jeg forventet at Brann skulle bruke denne sesongen på å begynne å bygge en spillestil som etterhvert kan utvikle til å bli blant de beste i TL. Det har vi ikke gjort. Vi har dyrket en primitiv spillestil som har særdeles lite utviklingspotensiale. I mine øyne er det bedre å prøve og feile enn å ikke prøve i det hele tatt.

Jeg nevnte Start. Sogndal var et eksempel på et lag vi burde klare å spille ut og også slå selv uten Guastavino og Ojo i toppslag. Det gjorde vi ikke. Brann har ikke engang unntaksvis brilijert rent offensivt. Noen vil kanskje si at Brann brilijerer offensivt når Guastavino herjer. Jeg er uenig. Jeg mener at et godt offensivt lag vil spille god offensiv spiller selv om en eller to nøkkelspillere har en dårlig dag.

Det er flere spillere som kunne spilt mindre denne sesongen: Fakiri, Bentley, Mjelde, Ojo, Torp er alle spillere som har hatt dårlige perioder. De to siste har riktignok ikke noen jevngode konkurrenter, men vi har vunnet kamper uten dem. Så det er mulig og i lengden mener jeg at to så hardtarbeidende spillere er tjent med en pause nå og da. Haugen, Larsen, Haugsdal og Holmvik kunne spilt mer. Gjennom hele sesongen. Ikke sitte på benken helt til slutten av sesongen for så å bli hevet innpå i et lag ute av form.

HenningSB

Jeg synes det er merkelig hvordan Brann kan dabbe av såpass mye og tape en kamp som i bunn og grunn skulle vinnes enkelt. 1 mål etter 19 sekunder og mye gode sjanser, men svikter bakover.. Var jo til tider hav av rom å spille i! Hang jo ikke sammen!

Og, jeg har sagt det før men jeg sier det igjen, Skarsfjord er altfor sen med byttene sine! Skal du snu en kamp ved å sette inn på noen spillere så hjelper det ikke å bytte når det står 85 på klokka. Hjelper vel egentlig ikke etter 80 uansett. Ta grep og sett inn på spillere tidligere, 65-70min. Man bytter ikke sent med mindre det er pga en skade, hvertfall ikke når en ligger under 3-1..

Spelaren

Quote from: storB on October 17, 2011, 23:37:42 PM
Og en annen ting, hvorfor denne klagingen på lange baller opp mot Ojo? Skal vi liksom overlappe på vingen eller spille oss igjennom sentralinjen med dagens mannskap? Det eneste muligheten vi har idag til variasjon i spillet er om Austin kan slå en strøken passning til Birkir eller at Diego lykkes med ett sinnsykt dribleraid. Ut over det har vi sørgelig ikke kvalitet i laget til å kunne utspille noen.

Ja, me skal overlappe på vingen samt søke variasjon gjennom sentrallinjen med dagens mannskap. Men det krever en klar definert taktikk, faste bevegelsesmønster som må innprentes av Skarsfjord. Omtrent alle andre lag klarer å variere i angrepsspelet, den ensformige pumpingen mot Ojo har me kanskje ikkje sett maken til siden Aarøy herjet i luftrommet for Aafk. Austin, Bentley, Guastavino og Haugen har mer enn nok kvaliteter til å kunne holde ballen på bakken, selv i den beryktede sterke Tippeligaen. Pt har me storlaget Haugesund foran oss (!?), kva i helsike skal det bety egentlig? Og kor langt opp ville ikkje dei ha kommet med ein profil som Austin på laget? Eller ein Ojo å bruke i angrep?

Det er rett og slett pinlig at Brann igjen og igjen og igjen legger seg bakpå, måker ballen opp mot Ojo eller dummer seg ut og får brudd imot slik det gjentatte ganger gjekk i går kveld. Me kan gløyme eitkvart ønske om medaljestrid til neste år dersom denne taktikken der Ojo og Guastavino omtrent skal trylle seg gjennom en murvegg beholdes - atpåtil er sistnenvte bosman og blir neppe lenger enn 2012.

Angående forsvaret så er det modent for utskiftninger av 3/4. Backene våre kunne ha blitt igjen i Kristiansand og spelt mot Hødd og Kongsvinger. Grorud er dessverre for svak for førsteelleveren. På midten var Haugen igjen svak, mens Mjelde i sedvanlig stil dummet seg ut. Bentley var god innledningsvis, men dabbet av - Austin ok sett under ett. Ojos mål var av høg klasse, utenom det falt han lett og var treg og uinspirert. Guastavino anklages ofte for å vere for ego, i går prøvde han i det minste, men når det er ingen initiativ (bortsett frå ein gang der Mjelde prøvde seg på eit løp) er det som regel best å gå for skudd sjølv. Piotr bør også nevnes, eit par dårlige utspark - korav eitt resulterte i baklengs, men utslagsgivende for at resultatet ikkje blei meir skremmende enn det blei. Mange gode redninger, men når forsvarerne våre springer rundt som hodelause høns vil det bli baklengsmål uansett kven som står under tverrliggeren vår.

Skarsfjord var modig som byttet Larsen inn mot slutten av kampen. Det satses tydelegvis på ungdommen i Brann når resten av mannskapet er boss.  ::)
Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Selv om kampprogrammet er lettere nå, så tror jeg sesongens hardkjør er grunnen til at Zsolt, Austin, Guastavino og Ojo er dårligere nå.
Rød tråd barnefotball - ungdomsfotball - A-laget

Patton

Savnet etter Torp er nok mye mer merkbart enn man kunne frykte. Hardtarbeidende og evne til å holde på ballen. Det virker som om balansen i midtbanen er totalt forstyrret nå. Siden den type spiller ikke lengre finnes i troppen håper jeg Skarsfjord er på utkikk et arbeidsjern på midten.

Leciejewski og Fakiri klarer seg greit der bak, Ojo putter, Diego prøver hvertfall og Austin ok. Men ikke nok med 5 ok spillere når de 6 andre er bortreist.

roaldinho

Spill dette laget ut sesongen:

Piotr - Sævarssonl, Yaw, Grorud/Zsolt (Litt hver), Holmvik  - Barmen, Bajter - Bentley, Mjelde, Larsen - Labukas

Spar resten til cupfinalen der man stille dette laget:

Piotr - Haugsdal, Zsolt, Grorud, Fakiri - Austin, Barmen - Gustav, Haugen, Larsen/Bentley - Ojo

På tide at enkelte spillere får seg en pause, og la vrakgods og spillere som ikke har fått spille så mye som kan få vise seg frem gjøre det.

Jose Arrogantio

Quote from: HenningSB on October 18, 2011, 06:45:38 AM
Jeg synes det er merkelig hvordan Brann kan dabbe av såpass mye og tape en kamp som i bunn og grunn skulle vinnes enkelt. 1 mål etter 19 sekunder og mye gode sjanser, men svikter bakover.. Var jo til tider hav av rom å spille i! Hang jo ikke sammen!

Og, jeg har sagt det før men jeg sier det igjen, Skarsfjord er altfor sen med byttene sine! Skal du snu en kamp ved å sette inn på noen spillere så hjelper det ikke å bytte når det står 85 på klokka. Hjelper vel egentlig ikke etter 80 uansett. Ta grep og sett inn på spillere tidligere, 65-70min. Man bytter ikke sent med mindre det er pga en skade, hvertfall ikke når en ligger under 3-1..

Han gjorde jo tidlige bytter nå. Et i pausen og et rundt 60 minutter.

Gepard

Tror nok en spiller som joachim jørgensen på Sarpsborg står høyt på ønskelisten til Skarsfjord. For ingen i dagens brannstall er i nærheten av å være på Torps nivå som def midt.

Når det gjelder det offensive spillmønsteret til Brann, tror jeg at dersom det ikke hentes inn en kapasitet på offensiv samhandling er det bare å hive sesongen 2012 i dass og vente på sluttpakken til skarsfjord, for det er virkelig skremmende å se på hvor lite mønster det er offensivt. Poling på Ojo, og raid av Guastavino.

For godt forberedte mostandertrenere må det være en fryd å møte Brann. Vi er lette å gjennomskue offensivt.

HenningSB

Quote from: Jose Arrogantio on October 18, 2011, 09:12:24 AM
Quote from: HenningSB on October 18, 2011, 06:45:38 AM

Han gjorde jo tidlige bytter nå. Et i pausen og et rundt 60 minutter.

Ja, det skal Skars ha kred for. Men jeg tenkte mer generelt, hvis du ser på bytter i gjennomsnitt så skjer de i siste halvdel av andre omgang, og gjerne på 80+ min. Må tørre å ta grep før for å snu en kamp- Og det irriterer meg når innbytteren står på sidelinja i x antall minutter før de kommer innpå. Skjedde nå med Larsen, og husker spesielt en situasjon med Labbetuss hvor jeg tror han sto og ventet i 5 minutt ved 4.dommer, selvom ballen var ute av spill x antall ganger og byttet kunne bli gjort..

Go Up