• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Fredrik Haugen

Started by Spelaren, August 10, 2010, 20:05:25 PM

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Go Down

Nixon

https://www.ba.no/sport/sk-brann/meninger/haugen-kan-bli-en-offensiv-nokkel-som-kantspiller/o/5-8-529450

Var det ikke en eller annen her som for noen år siden i fullt alvor lanserte Haugen som venstreback? I dag ønsker BA at Haugen skal erstatte Braaten som venstrekant, og at Nilsen, Barmen og Larsen skal bekle plassene sentralt på midten. Det skal visstnok tilføre laget alle slags synergieffekter.
Rød makt på Hansa!

SeLyren

Kvisvik spilte på kanten, kanskje Haugen kan gjøre det samme, selv om han ikke er noen stor dribler.
Barmen Army

Ricky

Høres ut som en dårlig vits.

Superjack

Quote from: Nixon on March 06, 2017, 18:48:22 PM
https://www.ba.no/sport/sk-brann/meninger/haugen-kan-bli-en-offensiv-nokkel-som-kantspiller/o/5-8-529450

Var det ikke en eller annen her som for noen år siden i fullt alvor lanserte Haugen som venstreback? I dag ønsker BA at Haugen skal erstatte Braaten som venstrekant, og at Nilsen, Barmen og Larsen skal bekle plassene sentralt på midten. Det skal visstnok tilføre laget alle slags synergieffekter.

Ikke med alle trenere Brann har hatt at jeg sier dette, men jeg foreslår at LAN fikser laguttak og hvem som spiller hvor, og så holder man seg til det... Også i BA
i taper ALDRI!

Finfin respons

Quote from: Nixon on March 06, 2017, 18:48:22 PM

Jeg lanserte Haugen som back i fullt alvor, i mitt aller første innlegg. Ikke urimelig påfunn det, bare se på El Fakiri som hoppet mellom rollene. Det samme kan vi si lenger fremme:
-Haugen som ving kan fungere like godt som Braaten som ving.
-Haugen som indreløper kan fungere like godt som Braaten på indreløper.

Men jeg mener nå som da at Branns kreative og oppbyggende spill må starte bakfra med enormt ballsikre og pasningssikre backer (eller stoppere). Alternativt må vi ha en Andresen-type som henter ballen helt der nede, noe som egentlig alltid såg kjempeteit ut selv om det ble gull.
Kanskje.

Spelaren

Men Fakiri var jo aldri en god back.
Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Finfin respons

Quote from: Spelaren on March 07, 2017, 00:04:43 AM
Men Fakiri var jo aldri en god back.

Nå snakker du som om "back" er en utrolig snever rolle som utelukkende handler om defensive oppgaver (Les: han var ikke rask nok).
Fakiri var sentral i nesten alt offensivt etablert spill som back. Jeg gjentar: Offensivt etablert spill.
Fordi han var trygg med ballen og pasningene, hadde roen og aldri fikk panikk.

Og for å gi deg litt rett på ordet *aldri*:
Han hadde en sesong som var betraktelig bedre enn den forrige.
Kanskje.

Corran

Han var vel ingen dårlig back når han ble omskolert til back i Monacco
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Hassan var da en god back på sitt beste. Han kompenserte litt manglende fart med veldig god plasseringsevne, ikke ofte han ble overspilt og fraløpt. Og offensivt bidro han nærmest som en ekstra midtbanespiller.

Men en LAN-back var han ikke.
Rød makt på Hansa!

SeLyren

Barmen Army

Spelaren

Fakiri var stort sett en rundingsbøye på back, og man har et særdeles snilt minne om man bruker ham som eksempel på en positiv omplassering av en midtbanespiller. Og med vår defensive tilnærming tatt i betraktning er det hasardiøst å tenke på en backs offensive egenskaper framfor hans defensive.

kabelmann

Må si meg enig med majoriteten her inne. Kan slett ikke huske Fakiri som noen dårlig back.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

dudo

Det går jo ikke an å være rundingsbøye når man aldri går i press!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

En ting til, Fakiri var spesialist på støttepasninger. Vi har nok med Nilsen.

Lasaron

Men, og dette må vi stadig løfte frem, Fakiri er tidenes beste i Brann på innkast. Jeg tenker ikke på lengde, men på presisjon og - viktigst av alt - valgene han tok når han tok innkast.
Rød tråd barnefotball - ungdomsfotball - A-laget

Ninja-Bob

Brann har vore horrible på innkast sidan den gang.

Lasaron

Det verste jeg ser av innsats er disse lange innkastene inn i feltet. Man bruker lang tid på å ta dem, og de er like farlige som et dårlig slått hjørnespark eller et slapt innlegg der motstanderne for lengst har fått organisert seg inne i 16-meteren.
Rød tråd barnefotball - ungdomsfotball - A-laget

Giles

Fredrik Haugen hadde sin beste sesong i fjor og bør fortsette å utvikle spillet ditt fra den posisjonen han hadde. Kan han fylle på med flere mål/målgivende og være litt mer synlig i kampbildet generelt så er det ikke mye mer å be om.

krakra

Han kan godt få enda mer offensiv frihet da, fra indreløperposisjonen. Det tror jeg også han får. I fjor ble alle offensive spillere holdt igjen. LAN har sagt at man skal løsne mer på snippen i år.

Finfin respons

Quote from: krakra on March 07, 2017, 14:25:33 PM
Han kan godt få enda mer offensiv frihet da, fra indreløperposisjonen. Det tror jeg også han får. I fjor ble alle offensive spillere holdt igjen. LAN har sagt at man skal løsne mer på snippen i år.

Det er ikke langt fra det du skriver her til det Bergersen skriver om å sette han på vingen (eller jo, det er et lite orry-stykke). For øvrig tror jeg det er noe av nøkkelen til å droppe den finfine ideen til Tormod: En indreløper i LAN-Brann er /skal / bør / kan være en enda mer offensiv spiller enn hva kantspilleren skal være. Med andre ord: Jeg er enig med krakra-sitatet. (Bortsett fra at jeg fremdeles egentlig vil ha Haugen som back. muhaha!).
Kanskje.

Thorstein22

Fredrik ser direkte fantastisk ut i år. Branns klart beste spiller vil jeg påstå.

Utmedsnolken

"og der snubler Sæternes igjen"

Kagain

Det lurer jeg også på. Jeg ser at Tormod Bergersen dukker opp og mener at Brann bør la han gå, men er ikke det samme overskriften som han lagde da Haugen var aktuell for Aalesund for snart to år siden?

Kai-Olai

April 05, 2017, 09:24:16 AM #1473 Last Edit: April 05, 2017, 09:26:30 AM by Kai-Olai
Quote from: Utmedsnolken on April 05, 2017, 09:21:24 AM
Hva er det haugen driver med nå? (BA+) https://www.ba.no/sport/fotball/sk-brann/derfor-kan-haugen-gi-brann-hodebry/s/5-8-548923

Uten at jeg har lest det, så tipper jeg det går på at han er blant de heteste salgsobjektene til sommeren, kombinert med at Brann gjerne vil beholde han?
Og han har vel bare kontrakt til sommeren 2018, så da kan Brann fort ende opp i skvis om han ikke selges i sommer?

Spelaren

Ingen problem! Haugen, fast på laget og ubestridt ballspielfuhrer på midten signerer selvsagt ny kontrakt for at Brann skal få betalt for ham dersom det rette budet kommer. Han er jo tross alt lokjal.

Alonso Solis

Kan noen vennligst gi en kort oppsummering av hva som står i saken?

OmOssSjølOgHansaøl

Quote from: Alonso Solis on April 06, 2017, 22:43:10 PM
Kan noen vennligst gi en kort oppsummering av hva som står i saken?

Gjetning eller ei, Kai-Olais oppsummering traff spikeren på hodet.
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Alonso Solis

Quote from: OmOssSjølOgHansaøl on April 06, 2017, 22:52:10 PM

Gjetning eller ei, Kai-Olais oppsummering traff spikeren på hodet.

Jeg regnet med det var saken ja, men er det bare noe som BA har kokt sammen sjøl eller er det noen som faktisk har uttalt seg bemerkelsesverdig?

OmOssSjølOgHansaøl

Alle parter kom med standardfraser, og ingen sa noe bemerkelsesverdig. Haugen har lyst til å prøve seg i utlandet, men trives i Brann og fokuserer på å gjøre det best mulig i Bergen. Brann vil ha fokus på kampene og vil ikke kommentere kontrakter nå som sesongen har startet.
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Nixon

http://www.bt.no/100Sport/fotball/Uskreven-avtale-kan-redde-Haugens-Brann-fremtid-234966b.html

Uskreven regel kan redde Haugens Brann-fremtid.
Fredrik Haugen vil til utlandet, og sitter med bukten og begge endene i kontraktsforhandlingene med Brann.
Er du klar for en ny gentlemens agreement?

Disse tre lesbare setningene i BTs betalsak sier vel det meste. Løsningen for Brann og Haugen kan bli ny kontrakt og en stilltiende avtale om at klubben ikke skal stikke kjepper i hjulene dersom det kommer et tilbud fra utlandet.
Rød makt på Hansa!

dudo

Det er løsningen for Brann. Jeg ser ikke helt hvordan det er en løsning for Haugen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

Det er kanskje todelt. Haugen har ikke noe konkret tilbud fra utlandet nå. Og så vil han at Brann skal få penger for han dersom det skjer. Kontrakten hans går jo ut neste sommer, og han vil kanskje ikke bli husket som bosman-spiller...
Rød makt på Hansa!

dudo

Neida, men han virker å være VELDIG innstilt på å spille i utlandet. BT hadde intervju med en av gamletrenerne hans (faren?) for en tid tilbake, hvor det ble påpekt at han fort tar nivået når han går opp et hakk. Hvis det er mentaliteten hans også (som for øvrig er helt greit) er nok risikoen vurdert som liten for at han skal havne på benken.

Og sist, at avtalen hans nå går ut om sommeren og ikke vinteren er ikke tilfeldig. Dette går helt etter planen for Haugen.

Nixon

Quote from: dudo on May 04, 2017, 12:10:20 PM
hvor det ble påpekt at han fort tar nivået når han går opp et hakk.

Tja, han brukte noen år før han ble stabilt god for Brann. Men dersom han ikke blir for overmodig kan han nok få mye spilletid for presumptivt bedre klubber enn Brann. Selv om bedre spillere enn Haugen har funnet ut at det kan være vanskeligere å lykkes i utlandet enn det de først trodde.

Men han har jo uansett alle de beste kortene på hånden. Så selv med ny kontrakt blir sannsynligvis smertegrensen satt lavt i forhold til overgangssum siden alternativet til Brann lett kan bli null kroner.
Rød makt på Hansa!

dudo

Jeg vet dette ikke er i tråd med policy, men Haugen er enormt viktig for oss, og bør kanskje tilbys en saftig SOF med en fireårig kontrakt. Det vil koste dyrt å erstatte ham, her må vi være pragmatiske.

Nixon

Quote from: dudo on May 04, 2017, 12:38:27 PM
Jeg vet dette ikke er i tråd med policy, men Haugen er enormt viktig for oss, og bør kanskje tilbys en saftig SOF med en fireårig kontrakt. Det vil koste dyrt å erstatte ham, her må vi være pragmatiske.

Jeg er ikke uenig i det. Men da må en eventuell ny klubb betale markedspris for han i løpet av den kontraktsperioden.
Rød makt på Hansa!

ostraume

Jeg vet dette ikke er i tråd med policy, men Haugen er enormt viktig for oss, og bør kanskje tilbys en saftig SOF

Policyen er vel at SOF kan komme, men at det må komme fra ekstrene (les: Onkel Trond). Womgoor-style.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

dudo

Quote from: Nixon on May 04, 2017, 12:41:15 PM

Jeg er ikke uenig i det. Men da må en eventuell ny klubb betale markedspris for han i løpet av den kontraktsperioden.

Ja, selvsagt. SOF og normal kontrakt, eller ingen SOF og gentlemans agreement. Uansett må nok forslaget inneholde lønnsøkning.

osoerli

Han har altså ikkje forstått at nivået i norsk eliteserie er for lågt til at ein norsk fotballspelar utan landskampar for eit av Europas dårlegaste landslag har noko som helst utanfor Noreg å gjera.  
Betre spelarar enn Haugen slit eller har slete benkar rundt omkring i Europa.  Kanskje på tide med litt sjølinnsikt.  Dette gjeld ikkje berre Haugen, men sikkert 50-100 andre norske fotballspelarar som går rundt og trur dei er nokre hakk betre enn dei er.  Om Haugen går til ein klubb i Europa så blir det karrierebrems for han, GARANTERT!
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

dudo

Jeg tror han kan levere bra midt på treet i Nederland eller Belgia.

Sent fra min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

osoerli

Quote from: dudo on May 04, 2017, 12:55:28 PM
Jeg tror han kan levere bra midt på treet i Nederland eller Belgia.

Sent fra min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Det er det nok 200 andre som kan gjera like godt eller betre.  Det internasjonale nivået hans får me jo sjå når Brann blir slått ut i første runde av Europa League kvalifiseringa mot FK Sublova.

sendt frå min Olivetti reiseskrivemaskin via touch method

Spelaren

Om Fredrik Haugen får seg en halvlukrativ 2-millionersavtale med FC Deen Laange Eeeleendiigheeet gjør han sikkert lurt i å legge seg opp litt penger i en kritisk fase av karrieren. Branns lønnstak er kanskje for konservativt.

Alonso Solis

Jeg kommer aldri til å forstå denne trangen middelmådige norske spillere har til å dra til et annet land med en marginalt bedre serie enn Norge, der de aller fleste ender opp med å få tresmak i ræven og reduserte ferdigheter.

Selvsagt stiller det seg anerledes om man er god nok til å prege et lag i en serie som er åpenbart mye bedre enn Norge, men Haugen er ikke i nærheten av det ferdighetsnivået.

Men Haugen er viktig for Brann. Jeg bare håper Haugen innser hvor viktig Brann er og har vært for han. Få andre klubber hadde latt han spille så mye som Brann har gjort. Han har ikke spilt spesielt bra før de to siste sesongene men likevel nytt stor tillit, og det bør han ha i bakhodet hvis han evt. skal til utlandet for å ende karrieren.

krøvel vellevold

Quote from: osoerli on May 04, 2017, 13:37:17 PM
Det er det nok 200 andre som kan gjera like godt eller betre.  Det internasjonale nivået hans får me jo sjå når Brann blir slått ut i første runde av Europa League kvalifiseringa mot FK Sublova.

Hehe.... Jeg kan trøste deg med at du ikke trenger å frykte at Brann taper i 1.kval.runde i EL-kvaliken. Det er 100 % sikkert.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Quote from: Alonso Solis on May 04, 2017, 18:37:18 PM
Jeg kommer aldri til å forstå denne trangen middelmådige norske spillere har til å dra til et annet land med en marginalt bedre serie enn Norge, der de aller fleste ender opp med å få tresmak i ræven og reduserte ferdigheter.

Penger spiller selvsagt en rolle. Snittlønnen i Eresdivise lå i 14-15 på rundt  2 500 000 NOK, etter å ha falt en god del siden 2010. En spiller av Haugens kaliber må nok belage seg på å havne et stykke nede, men at det er bedre enn i Brann er nok garantert. Karrieren hans har kanskje 10 sesonger til, sikkert greit å ha en 3-4 ekstra lukrative år.

osoerli

Quote from: krøvel vellevold on May 04, 2017, 19:57:44 PM

Hehe.... Jeg kan trøste deg med at du ikke trenger å frykte at Brann taper i 1.kval.runde i EL-kvaliken. Det er 100 % sikkert.

Den første kvalikrunden Brann spelar...

krøvel vellevold

Quote from: osoerli on May 04, 2017, 21:54:27 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 04, 2017, 19:57:44 PM

Den første kvalikrunden Brann spelar...

Ja jeg skjønte jo det.
Legg ned hele klubben!

krakra

Nå er Haugen vår kansje beste spiller og en av de beste i ligaen.  Er det da så merkelig at hsn vil prøve seg på et høyere nivå? Er det ikke helt normalt å søke nye utfordringer når man behersker nivået der man er? Hvorfor skal Eliteserien være et siste stoppested? Jeg er enig i at han ikke burde gå som bosman, men fortsette å levere til det kommer et bud. Nå får han snart sjansen i Europa.  Men det er fult forståelig at han vil videre. Brann trenger spillere med ambisjoner som er høyere enn å spille i Brann, men de må ha tålmodighet og vente til de blir solgt.

ostraume

krakra viser forståelse for Haugen? Nå har jeg aldri....!
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Superjack

Ingen er uerstattelig i dagens Brannlag. Forsvinner Haugen er det ingen umulighet å erstatte.
Håper han signerer 3 årskontrakt, så blir han solgt for knapper og glansbilder, f.eks 5 mill til neste sommer. Nok til å finne erstatter det i Norden i dag.

Brann under LAN er ett lag, ingen som er supergode for seg selv. Vi har hentet mye vrakgods, Braathen, Nouri, Sønnen, Kristiansen og til dels også Gilli er alle spillere som ikke var gode nok der de kom fra. Haugen var heller ikke en spiller klubbene i Norge har lagt langflat etterla da han kom fra Løv-Ham til Brann.

Jeg vil faktisk påstå at laget som LAN har tatt til toppen av Eliteserien er svakere enn laget som Norling rykket ned med, og mye svakere enn laget en mann som Skarsfjord rotet det til med.
i taper ALDRI!

Go Up