• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Branns formasjon, eller mangel på den...

Started by gjertm, April 12, 2010, 10:15:55 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

gjertm

Jeg skal skrive en artikkel om Branns formasjon de siste sesongene etter gullet. Brann har jo lenge vært kjent for sin måte å spille på, med offensive backer og ving spill med dobbel dekning. Vi husker jo  godt dette...
Hvor har dette blitt av, vil ikke Brann lengre spille slik? Eller er det for dårlige spillere til det?

Hva med forsvaret hvordan spiller det, er det mannsmarkering vi ser eller sonemarkering?
Hva med midtbanen? Bør Brann spille med 3 sentralt hvor 1 er offensiv eller ødelegger det for rytmen i angrepet?
Fint om noen vil dele sine meninger om det her, da jeg er interessert i å få med andres synspunkt også?

Takk
Brann inside

skuteviken

Kall meg gjerne naiv, men det viktigste er hvilke roller folk har i laget, og slik vi spiller i dag kan det blir bra offensivt, men det forutsetter at vi får den defensive tryggheten vi trenger. Vi scoret 3 mål i går, men den kavingen når vi ligger under med to mål, innbyr ikke til pent spill.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Klaus_Brann

Steinar Nilsen vil nok få til spillet på kantene, eller i "korridor" som han sier, men han har ikke lykkes kjempebra hittil, selv om det har kommet seg litt. Backene er gjerne litt for trege.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

gjertm

April 12, 2010, 10:45:29 AM #3 Last Edit: April 12, 2010, 10:50:36 AM by gjertm
Hva vil dere si er Branns formasjon på papiret? Er det en formasjon som hører til klubben, som vi ønsker de skal spille i?
Brann inside

Xminator

Brann er 4-4-2. Vi spiller 4-4-2. Bare ikke fult så godt som med Mjelde som trener. Uten at det trenger å bety noe mer enn at vi mangler spilleren med kvaliteter til å faktisk være bedre.

roaldinho

Hadde vært spennende å se hvordan formasjonen hadde blitt om Nilsen hadde fått de spillerne han ville ha og kunne bygge laget opp med. Det er ingen hemmelighet at Nilsen er en mer deffensiv trener som har lært mye av det han gjorde i Tromsø i Italia. Det deffensive skal være hans varemerke, og når det kommer til Italia og formasjon så er det mer å trygge det deffensive enn å spille offensivt. Nilsen hadde god suksess med det i Tromsø, men i Brann er det annerledes. Som de så fint sa det i går på tv2 sporten, Brann er laget som skal spille underholdende og offensiv fotball, noe  Mjelde viste under sin ledelse. Jeg tenker at Nilsen muligens ikke er rett mann, med tanke på hans filosofi. Det er omvendt filosofi fra Nilsen kontra Brann. Brann skal underholde og spille offensiv, Nilsen tenker mer deffensivt. Men så er man tilbake til det med at Nilsen ikke har fått det laget han vil ha, og kan stille spørsmålstegn på det. Hvordan ville formasjonen vært om han fikk det, og ville det sett bedre ut enn hva det er i dag? Ingen kritikk til Nilsen, men jeg tror man hadde fått sett ett mer deffensivt Brann, som trygger ledelse istedenfor å gå frem for å legge på mer.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

gjertm

Quote from: Xminator on April 12, 2010, 10:51:23 AM
Brann er 4-4-2. Vi spiller 4-4-2. Bare ikke fult så godt som med Mjelde som trener. Uten at det trenger å bety noe mer enn at vi mangler spilleren med kvaliteter til å faktisk være bedre.

Men hvis Brann spiller 4-4-2 hvorfor starter da Erik Mjelde på kanten, og som allerede før kampen annonserer at han ikke er en ving? Er ikke hele hensikten med 4-4-2 ving spillet?
Brann inside

Go Up